2009-10-24, 13:05
Medlem
DoDaDas avatar
Kör Windows Vista Ultimate 32bit.

Har haft datorn i kanske fyra år, och haft 2Gb RAM minne i den. Idag var jag och köpte 1Gb till. Allting fungerade smärtfritt ända tills jag gjorde en Windows Experience Index. Tidigare hade jag en 5,0 på minnet, men nu har det sjunkit till 4,2! Kan absolut omöjligt förstå varför...?! Det borde ju betyda att det nya minnet har en lägre hastighet än de gamla, även fast de är samma..

Info om de gamla minnena:

Info om den nya pinnen

Båda har PC-3200, så varför får jag detta resultat?!

Källor till infon:
Gamla minnena
Nya minnet
Citera
2009-10-24, 13:15
Medlem
Twitters avatar
Kanske för att ditt kort bara stödjer dual channel?
Citera
2009-10-24, 13:23
Medlem
DoDaDas avatar
Fack! du har rätt... Det står när jag kollar moderkortet:
-Four 184-pin DDR DIMM sockets
-Supports dual channel, eight memory banks DDR 333/400 DDR DIMMs

Men kanske en lite dum fråga. Vad tappar jag på detta? Jag kan se att det är 3Gb installerat men det läser långsammare eller?

Märker man skillnad när man spelar ex Far Cry 2 och Crysis med skillnaden 0,8 i Experience Index?

Varför finns det då fyra slots?

Några frågor jag gärna hoppas få vettiga svar på.
Blir allting bara negativt lämnar jag tillbaka skiten. Packetet är återförslutningsbart, så det märks inte att jag öppnat!
Citera
2009-10-24, 14:41
Medlem
DoDaDas avatar
No one?
Citera
2009-10-24, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DoDaDa
No one?

Du har dual channel-stöd på moderkortet. Då arbetar minnena två och två och dubblar på så sätt bandbredden. Petar du i tre minnen kan inte datorn arbeta i dual channel, eftersom det tredje minnet inte har nån kompis att leka med. Du tappar lite prestanda, men inte så mycket som man kan tro. I vissa minnesintensiva applikationer kan du fortfarande tjäna lite, eftersom även single channel RAM är otäckt mycket snabbare än att jobba mot hårddisken.

/Hans
Citera
2009-10-24, 15:32
Medlem
DoDaDas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hast1215
Du har dual channel-stöd på moderkortet. Då arbetar minnena två och två och dubblar på så sätt bandbredden. Petar du i tre minnen kan inte datorn arbeta i dual channel, eftersom det tredje minnet inte har nån kompis att leka med. Du tappar lite prestanda, men inte så mycket som man kan tro. I vissa minnesintensiva applikationer kan du fortfarande tjäna lite, eftersom även single channel RAM är otäckt mycket snabbare än att jobba mot hårddisken.

/Hans

Ok, tack för det utförliga svaret. Om jag verkar förstå rätt så löser det sig om jag skaffar en till sticka?
Citera
2009-10-24, 15:35
Medlem
Twitters avatar
Citat:
Ok, tack för det utförliga svaret. Om jag verkar förstå rätt så löser det sig om jag skaffar en till sticka?
Korrekt.
Citera
2009-10-24, 15:45
Medlem
DoDaDas avatar
skönt att det var så pass enkelt. Får vänta någon vecka tills jag får studiebidraget.

Tack för all hjälp?
Citera
2009-10-24, 17:56
Medlem
Citat:
skönt att det var så pass enkelt. Får vänta någon vecka tills jag får studiebidraget.

Tack för all hjälp?

Varsågod?

/Hast
Citera
2009-10-24, 18:02
Medlem
hasenfrasens avatar
Minneshastigheten utgör endast ca 1% av total systemprestandan så att du får ett lite lägre resultat på minnesprestandan uppvägs mångfalt av den större mängden internminne.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in