• 1
  • 2
2009-10-24, 09:07
Medlem
waxizs avatar
Förstår att det inte finns något korrekt svar på frågan men ungefär hur stor royaltie får författaren till en bok av denna typen:
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9137133519
http://www.adlibris.com/se/product.aspx?isbn=9153432010
Handlar det om 5kr eller 100kr per bok?
Får de pengar när en bok lånas ut på biblioteket?
Citera
2009-10-24, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av waxiz
Får de pengar när en bok lånas ut på biblioteket?

Ja, de tjänar pengar när biblioteket köper in boken och får betalt för varje utlån.
Citera
2009-10-24, 10:23
Medlem
Studsbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BallaRune
Ja, de tjänar pengar när biblioteket köper in boken och får betalt för varje utlån.

Om de inte räknas som barnböcker. Men det är nog ingen som blir rik på bibliotekens ersättningar. Bättre då att sälja bråten till lättlurade stackare.
Citera
2009-10-24, 11:51
Medlem
waxizs avatar
Hur stora belopp rör det sig om? (både när de säljs / lånas ut på bibliotek då)
Citera
2009-10-24, 19:28
Medlem
Jag har skrivit några böcker. Har aldrig fått betalt för att de lånas ut på bibliotek.

Royalty är ett avtal och kan förstås se olika ut. Vanligen är det baserat på det s k förlagspriset, dvs det pris som en bokhandel köper in boken för från förlaget. Royalty kan vara t ex 20% av det priset. Gissar att det blir ca 10% av priset i bokhandeln.

Jag har också ett avtal där jag får en fast summa per såld bok. För första 1000 böckerna en viss summa, för andra 1000 böckerna en högre summa osv. På så sätt minskas risken för förlaget och de når "break even" lite tidigare. Om det sedan går bra så tjänar jag mycket.

Ofta får man royalty för ett visst antal böcker, t ex 1000 st, direkt när boken publiceras.

Man kan också ha avtal om att man får sälja boken själv och tjäna extra.
Citera
2009-10-24, 19:50
Medlem
waxizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ElvisTheMan
Jag har skrivit några böcker. Har aldrig fått betalt för att de lånas ut på bibliotek.

Royalty är ett avtal och kan förstås se olika ut. Vanligen är det baserat på det s k förlagspriset, dvs det pris som en bokhandel köper in boken för från förlaget. Royalty kan vara t ex 20% av det priset. Gissar att det blir ca 10% av priset i bokhandeln.

Jag har också ett avtal där jag får en fast summa per såld bok. För första 1000 böckerna en viss summa, för andra 1000 böckerna en högre summa osv. På så sätt minskas risken för förlaget och de når "break even" lite tidigare. Om det sedan går bra så tjänar jag mycket.

Ofta får man royalty för ett visst antal böcker, t ex 1000 st, direkt när boken publiceras.

Man kan också ha avtal om att man får sälja boken själv och tjäna extra.

Tack så mycket. Men runt 20% av inköpspriset för en bokhandel är ungefär vad du tjänar?
Så en bok som säljs till bokhandeln för 100kr kan man räkna med att få 20kr st i genomsnitt.. (skippar tanket om storsäljare )
Hur vanligt är det att författaren får sälja vidare boken själv? du säger att du har skrivit några böcker är det skönlitterärt du har skrivit eller vad är det ?
Lever du på pengarna från böckerna eller jobbar du samtidigt?
Citera
2009-11-15, 11:43
Medlem
C.Kents avatar
Så, får vi någon klarhet i detta? Är 20 kronor för en bok som säljs till bokhandeln en rimlig summa?

Vad är den lägsta ersättningen man kan räkna med? Själv är jag mest intresserad av ersättningen för presentböcker (om den skiljer sig åt).

Någon insatt person som kan belysa detta?
Citera
2009-11-15, 17:13
Medlem
carlphilipkbas avatar
vi hade Jonas Hassen Khemiri (författare till Ett öga rött) på föreläsning i skolan för någon månad sedan. Då sade han att han fick 5 kronor per pocket bok som såldes, 30 kronor per bok och runt 50 öre för varje utlånad bok på bibliotek.
Citera
2009-11-15, 21:36
Medlem
Nej, jag lever inte enbart på att skriva. Jag jobbar också. Men jag kanske hade kunnat leva på att skriva om jag försökte. Rätt segt dock. Jag skriver facklitteratur, inte skönlitterärt.

Tänk också på att de pengar du får för boken är oskattade. Från det sammanlagda beloppet ska du dra skatt och egenavgift. Det innebär att du får drygt hälften av summan i handen.
Citera
2009-11-15, 21:43
Medlem
C.Kents avatar
Citat:
Nej, jag lever inte enbart på att skriva. Jag jobbar också. Men jag kanske hade kunnat leva på att skriva om jag försökte. Rätt segt dock. Jag skriver facklitteratur, inte skönlitterärt.

Tänk också på att de pengar du får för boken är oskattade. Från det sammanlagda beloppet ska du dra skatt och egenavgift. Det innebär att du får drygt hälften av summan i handen.

Vilken typ av fackböcker skriver du och hur många säljs?
Citera
2009-11-16, 15:29
Medlem
De där är självklart extremt individuellt. Bernde på hur många böcker du skrivit tidigare(och dess framgång) Kategori på nya boksläppet, förväntad framgång osv.

Jag har använt kurslitteratur som lärarna iprincip tryckt själva(fick det uppfatningen) Då var det 150kr ner i fickan a 100 elever kan det tänkas.
Citera
2011-01-06, 04:14
Medlem
RoaldDahls avatar
Citat:

Skatt och egenavgift betalar väl förlaget in? Man MÅSTE väl inte ha EGET företag, bara för att man är författare...

Går väl att ta upp försäljningen som Hobbyverksamhet också eller?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in