Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-23, 17:24
Medlem
Halo guys! Jag är 1.76 lång och bror min (som är 3 år yngre, alltså 15) är 1.73. Mamma är 1.58 och pappa 1.77. Min bror känner sig alltid kort beroende på att hans kompisar är väldigt långa, själv tycker jag inte att det är så värst jobbigt, men skulle inte banga på att vara 1 dm längre. Iallafall, han var hos läkaren för några veckor sedan och där tog han några prover om han kan få något för att öka hans längd, läkaren sa att han inte skulle kontakta honom om det var så att hans längd var bra och han inte behövde ta något. Veckan efter fick han ett brev hem om att han ska på ett återbesök. Det är ett sådant besök som kostar pengar, och troligtvis verkar det ju som han kommer få recept på något. han pratar om det hela tiden. Då undrar jag, vad kan det bli han får ta? Kan jag som är 18 år kanske också gå till läkaren och få något utskrivet?

Tänkte också informera alla som tror att man bara kan få tillväxthormoner om man är väldigt kort att det är fel. Det handlar om att man har för lite av det, så en person som är på 1.50 lång kanske har tillräckligt, men en som är 1.70 har för lite. Därför tycker jag att om du är väldigt osäker på din längd så gå till läkarn och ta de där proverna ist för att köpa nått sk*t på internet som kan vara väldigt farligt/skadligt för dig.
Citera
2009-10-23, 17:27
Medlem
cdxz11s avatar
Hmm 18 år och du har nicket "zeed93", haha!
Citera
2009-10-23, 18:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cdxz11
Hmm 18 år och du har nicket "zeed93", haha!

Jaha och? hade nr 93 när jag spelade hockey?

Sluta med dumma, onödiga kommentarer det är väl sådanna som får en att låta yngre och omogen, eller?
Citera
2009-10-24, 16:45
Medlem
Jag gissar på att "din bror" får någon form av tillväxthormon (somatropin) utskrivet.

Tillväxthormon påverkar inte längden hos vuxna då benens tillväxtplattor sluts när man passerat puberteten. Dock finns det ju andra orsaker till att man kan få tillväxthormon utskrivet som vuxen, t.ex. allvarlig brist på tillväxthormon.
Citera
2009-10-25, 01:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av opersonligt
Jag gissar på att "din bror" får någon form av tillväxthormon (somatropin) utskrivet.

Tillväxthormon påverkar inte längden hos vuxna då benens tillväxtplattor sluts när man passerat puberteten. Dock finns det ju andra orsaker till att man kan få tillväxthormon utskrivet som vuxen, t.ex. allvarlig brist på tillväxthormon.

Försökte hitta lite information om somatropin, men det var mest information om muskelbyggning. Vet du om det är dyrt, ökar det längden med några cm eller blir man gigantisk?(Det kanske är olika för alla.) Du verkar iallafall kunnig inom det här.

Om du inte orkar förklara kanske du kan länka någon sida med bra information
Senast redigerad av zeed93 2009-10-25 kl. 02:07.
Citera
2009-10-25, 18:19
Medlem
Det känns litet tveksamt med tillväxthormon till någon som är 173 cm lång, sannolikt hinner växa någon cm till och som dessutom har ungefär den längd man kan förvänta sig med tanke på föräldrarna.
Citera
2009-10-25, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonisn99
Det känns litet tveksamt med tillväxthormon till någon som är 173 cm lång, sannolikt hinner växa någon cm till och som dessutom har ungefär den längd man kan förvänta sig med tanke på föräldrarna.

Men han har ju blivit tillbaka kallad av läkaren, och som jag skrev så sa läkarn att han inte ens skulle kontakta honom annars.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in