2010-07-03, 18:37
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattesmitarn
Fredrik Malm sagade ju Akesson jäms med fotknölarna ocksa i början av aret. Och det var ju innan SD presenterat sin budget ...
Jaså det gjorde han, har du en länk så du kan upplysa oss om det hela? Vad jag vet så är ju Fredrik Malm bara en annan Stureplans-liberal med spionbakgrund men det är väl perfekt för er folkpartister.

Citat:
bra om ni frågar mig.

Varför?

Citat:
Det hade onekligen varit intressant dessvärre litar jag inte riktigt på de flesta partiledarna. Mona och Maud gör mest bort sig när de skall diskutera politik med sverigedemokraterna, det behövs Reinfeldt eller Björklund för att sätta dem på plats och föra en saklig diskussion och på punkt efter punkt såga sverigedemokraternas politik.
Jag skulle också vilja se Reinfeldt försvara massinvandringen.
2010-07-03, 18:37
Medlem
Orzions avatar
Citat:
Fredrik Malm sagade ju Akesson jäms med fotknölarna ocksa i början av aret. Och det var ju innan SD presenterat sin budget ...

Vilket är min poäng det går inte med Mona och Maud som kallar dem nazister och gråter om rasism och buhu dumma sverigedemokrater som inte tycker som ja de är dumma och har en dum värdegrund och stygga Åkesson vill inte ta in snälla invandrare. Den retoriken fungerar inte och blir bara tramsig vilket debatten mellan Maud och Åkesson efter Åkessons artikel i Aftonbladet är ett tydligt exempel på där Åkesson sågade Maud vid fotknölarna.

Det behövs helt enkelt en ordentlig politiker av typen Reinfeldt eller Björklund som sakligt förklarar varför sverigedemokraternas politik är fel och orimlig. Man behöver inte hitta på historier om Nazism och gråta det räcker att behandla sverigedemokraternas som vilket parti som helst och förklara varför deras politik är orimlig, fel och inhuman etc etc och då behövs en Reinfeldt eller Björklund typ och inte en Sahlin eller Maud typ.
Senast redigerad av Orzion 2010-07-03 kl. 18:53.
2010-07-03, 18:41
Medlem
Skattesmitarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Norpheus
Jaså det gjorde han, har du en länk så du kan upplysa oss om det hela? Vad jag vet så är ju Fredrik Malm bara en annan Stureplans-liberal med spionbakgrund men det är väl perfekt för er folkpartister.
.
http://www.google.ch/search?q=fredrik+malm+vs+akesson&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GBfficial&client=firefox-a

Känner du till sökmotorn google ?
2010-07-03, 18:43
Medlem
NearEs avatar
Ganska skumt eftersom SD har rätt så stadigt legat över 4% sedan under nästan alla månader 2010 i diverse undersökningar. Hoppas de omprövar sitt beslut, har hur länge som helst velat höra en debatt med SD med på TV.
2010-07-03, 18:51
Medlem
Gefundenes Fs avatar
Citat:

Fredrik Malm.. den tönten har aldrig sågat något/någon någonsin! En riktig sopa är vad han är, din idol? Eller är det du?? Trodde du var en av forumets kommunister

Öh höhöh jag ligger på golvet och
2010-07-03, 19:33
Medlem
jamesbondes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Orzion
det behövs Reinfeldt eller Björklund för att sätta dem på plats och föra en saklig diskussion och på punkt efter punkt såga sverigedemokraternas politik.
Här sågar Reinfeldt sin egen politik: http://www.youtube.com/watch?v=PdvHz4camx8
2010-07-03, 19:38
Medlem
nollnollnolls avatar
Jag tycker det är rätt att SD inte blir inbjudna till slutdebatten. Skulle KD, V och/eller FP åka ur riksdagen skall inte heller de få delta i nästa valrörelses slutdebatt. Att KD ligger lägre i opinionsundersökningar är inget bra argument, KD är ett riksdagsparti den här valrörelsen. Att SD skall komma med i debatten p.g.a. deras eventuella vågmästarroll är inte heller ett bra argument, alla riksdagspartier har tydligt sagt att dom inte kommer låta SD få något sådant inflytande.

Personligen tycker jag SD har fått tillräckligt med medialt utrymme för sitt procentuella OPINIONSstöd, allt utrymme har inte varit med fokus på deras politik, visst, men de har blivit inbjudna till debatter med partledare, de har fått publicerat debattartiklar. Jag tycker ni SD-anhängare är lite för snabba med att ropa på orättvisor.
2010-07-03, 19:41
Medlem
basseakers avatar
Tycker att det är helt rätt att SD inte ska få vara med, hade SD däremot varit med i riksdagen hade det varit ok med mig, men eftersom man helst ska ta SIFO mätningar och dylikt med en nypa salt så kan det mycket möjligt vara så att SD ligger under 4% också
2010-07-03, 19:44
Moderator
Strix m/94s avatar
Intressant val av SVT. Det var ju annat när man strök rygg på MP i valrörelsen 1988, och både KD och NyD fick uppmärksamhet inför valet 1991. Nu minns jag inte hur slutdebatterna var upplagda då, och om dessa "nästanriksdagspartier" då fick vara med.

Nå, för Alliansen tror jag det blir bättre, då dessa annars kommer att ge intryck av att stå på samma sida som Triaden mot SD. Måhända är det också bra för SD som kan slå politiskt mynt av att ha blivit utstötta.

Totalpolitiskt är det emellertid inte bra att så mycket SD-prat handlar om hur partiet behandlas, istället för den politik som de vill föra.
2010-07-03, 19:44
Medlem
Även om jag inte alls sympatiserar med Sverigedemokraterna så tycker jag det är tråkigt, även om de har vissa åsikter som är aningen speciella (eller ja, de är synonyma med speciella åsikter) så är det inget som jag anser ska påverka denna typen av saker.
2010-07-03, 19:59
Medlem
Norpheuss avatar
Citat:
http://www.google.ch/search?q=fredrik+malm+vs+akesson&ie=utf-8&oe=utf-8&aq=t&rls=org.mozilla:en-GBfficial&client=firefox-a

Känner du till sökmotorn google ?

Oh ja den debatten minns jag nu. Det var den då Fredrik Malm drog Sveriges största halmgubbe och konverserade mer med programledaren än med SD. Typiskt folkpartister att anse att stureplansliberalen vann den debatten.

Citat:
Personligen tycker jag SD har fått tillräckligt med medialt utrymme för sitt procentuella OPINIONSstöd, allt utrymme har inte varit med fokus på deras politik, visst, men de har blivit inbjudna till debatter med partledare, de har fått publicerat debattartiklar. Jag tycker ni SD-anhängare är lite för snabba med att ropa på orättvisor.
MP, KD, NyD satt alla i samma sitts och fick vara med. Men det spelar kanske ingen roll för dig? SD har mestadels behandlats orättvis på alla sätt och vis. Senast var ju DN's partiguide där Feministiskt initiativ och Piratpartiet var med men inte Sverigedemokraterna.
2010-07-03, 20:03
Medlem
nedboys avatar
Natruligtvis måste även jag säga någonting i denna tråd.

Hur skall jag börja det här nu då. Visst var det ett konstigt beslut att ta och även som det presenterades. Jag kan förstå om beslutet baserades på en återkommande regel där de partier som inte är regeringspartier inte heller får delta. Vi vet ju genom tiden att så inte varit fallet dock. Jag tänker då på Ny Demokrati som exempel.

Sen tycker jag att det är bra att vi har en statlig TV som skall ta upp samhällsintressanta frågor. Även visa olika utbud som är smala och kanske inte komersiellt gångbart. Även visa program som visar upp olika kulturer och livsstilar. Skulle även vilja se program som "lär ut" lite mer. Kan vara ekonomi, juridik, naturvetenskap osv.

I den ramen som jag ser SVT's roll så platsar nog SD i debatter inför valet. Just nu så är SD samhällsintressanta. De ligger på den nivån i undersökning efter undersökning. Visst är SD fortfarande ett litet parti men det ligger i nivå med ett flertal andra småpartier som får vara med.

Jag såg även debatten med Fredrik Malm som länkas här i tråden (har även sett förut). Jag måste säga att jag tyckte Åkesson gjorde bra ifrån sig där. Han är och håller sig lugn, talar ganska väl även då han har en person mittemot sig som avbryter och stressar med negativa värdeord mot SD och Åkesson. Det fick mig att sträck se debatter med Åkesson. Det gav mig en insikt. Kanske SVT tog de beslut de tog för att de inser att Åkesson inte alls skulle se så dum ut i partiledardebatter? Bara de hittade en godtagbar anledning så kunde de ta beslutet och motivera det.

Det skulle faktiskt vara kul att se Åkesson i partiledardebatter nu mot valet. Hör och häpna nu, men jag tycker det är viktigt att ett parti som ligger som SD i undersökningarna får vara med och representera det som deras %-del i undersökningarna vill se och höra om.

Jag sa ju (annan tråd) att jag mailat till SVT och det var ju bara trams av mig. Inte gjorde jag det men jag funderar nu på att faktiskt göra det. Skriva ett mail och ifrågasätta deras, enligt mig tokiga beslut. För ju mer jag tänker på det ju mer tokigt framstår det.

Om SD är tokiga så visar det sig i debatter. Jag börjar dock tycka att Åkesson för sig bättre och bättre i jämförelse med våra andra partiledare, så SD skulle ha viss fördel där. Det blir naturligtvis farligt om man inte är Sverigedemokrat. Så återigen, kanske SVT handlar lite i panik då de inte är Sverigedemokrater.

Så, vad för mailadress var det ni använde? Vi behöver ifrågasätta SVT's beslut i denna fråga. Inte för jag är SD'are men för de som är det.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in