2010-09-24, 11:46
Medlem
Ezzelinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tras
Skulle vara bra med en välutbildad kvinna, visst, men det är inte fel att sd representeras av människor som kvinnor i låglöneyrken eller medelinkomsttagare i småstäder kan identifiera sig med. Deras män är partiet redan på väg att locka över, kvinnorna återstår, sen har sd en folkrörelse.

Är det negativt att hon väntar barn? Varför då, är det WT att vara gravid ? Väldigt många svenskar i trettioårsåldern har barn om du inte märkt det, och det gäller även många med högre utbildning. Att en stor grupp svenskar väntar till 35 att skaffa barn är inte nödvändigtvis positivt. Kronlid är inte intellektuell, men hon är maggropskulturkonservativ precis som många som röstar kd, och kan därför tilltala många människor även om hon inte svänger sig med Aquinocitat. Du svävar rätt högt över Svea Rikes folkliv tycker jag mig märka

Thomas Aquino är väldigt stor och ständigt lika aktuell ute i bygderna, det vet väl alla.
Jag förväntar mig även att Åkesson vid nästa framträdande tar sig tid att förklara varför man obetingat måste läsa och meditera över Pseudo-Dionysius Aeropagitas verk för att kunna börja förstå vår nuvarande prekära situation och vad som bör göras.

http://www.newadvent.org/cathen/05013a.htm

Jag avvaktar med omdömen om enskilda SD-representanters lämplighet tills jag sett dem i TV-mediet ett par gånger - men när man gjort det är det för en människokännare inte särskilt svårt att bilda sig en uppfattning. Och SD som folkrörelse mår definitivt bra av utomstående patrioters och dissidenters frejdiga åsikter om hur mediaspektaklet sköts.
Senast redigerad av Ezzelino 2010-09-24 kl. 11:51.
2010-09-24, 11:50
Medlem
Byfånes avatar
Apropå medias hjärntvättning så trodde min kära mor på fullt allvar att SD skulle ta bort 90% invandrarna från Sverige. Alltså SD vill minska invandringen till Sverige med 90% inte ta bort invandringen/invandrarna med 90%.

Detta kan låta som ett trivialt missförstånd, men jag tror att detta missförståndet är vida sträckt över hela Sverige. Ni vet de flesta människor hör enbart "rasister, nazister = utvisa alla invandrare".
2010-09-24, 13:04
Medlem
Newsmill, som precis gick ut med att man numera raderar sverigedemokratiska kommentarer, låter SD:aren Ted Ekeroth få in sin femhundraelfte debattartikel på sidan. Konstigt tycker någon. Nej, inte alls. För judarna går identiteten "jude" före allt annat. Newsmill släpper in Ekeroth som jude, inte som sverigedemokrat.

http://www.newsmill.se/artikel/2010/09/24/abramowic-generaliseringar-felar-v-r-st-r-p-fast-grund

Någon annan som reflekterat över att det bara är de judiska sverigedemokraterna som får in debattartiklar på Newsmill?
2010-09-24, 13:18
Medlem
Calaverras avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Byfåne
Apropå medias hjärntvättning så trodde min kära mor på fullt allvar att SD skulle ta bort 90% invandrarna från Sverige. Alltså SD vill minska invandringen till Sverige med 90% inte ta bort invandringen/invandrarna med 90%.

Detta kan låta som ett trivialt missförstånd, men jag tror att detta missförståndet är vida sträckt över hela Sverige. Ni vet de flesta människor hör enbart "rasister, nazister = utvisa alla invandrare".

nja. 90% av asyl-invandringen. Rätt stor skillnad.
2010-09-24, 14:56
Medlem
Fobias avatar
Chatt med chefredaktör Jan Helin på AB

Citat:
2:53
[Comment From Cradle Cradle: ]
Väljer ni att inte ta upp killen från SD som blev knivskuren inatt just för att han är Sverigedemokrat? Väljer ni att inte rikta uppmärksamhet åt politiskt våld när det gäller en Sverigedemokrat för att det inte gynnar eran "agenda" om man nu vill kalla den så.
Friday September 24, 2010 2:53 Cradle
2:54

Jan Helin:
Jag känner inte till denna historia.

vilken jävla bullshit
Senast redigerad av Fobia 2010-09-24 kl. 15:15.
2010-09-24, 14:59
Medlem
AlexJrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dogdylan
Visst finns det duktiga Sd-ledamöter i riksdagen. Men de har svaga kort. Dessa tre kvinnor, speciellt Julia Kronlid är livsfarlig för partiet. Hon är typ en lågutbildad (endast gymnasiet) blivande mamma med djupt kristna värderingar, troligtvis är hon kulturkonservativ, och kritisk till både värdenihilism och rättspositivism. En kulturkonservativ kvinna kan vara guld värde i partiet, men det krävs att det är en intellektuell sådan. Sverigedemokraterna är i behov av en kvinna, helst med forskarutbildning i juridik eller filosofi, och gärna expert på Thomas Aquinas eller Martin Luther. Det är dock tveksamt.

Alla riksdagspartier har en tajt lista med en stor mängd bra namn. Visst har moderaterna en radikal muslim, Mp sina hippies, C sina juppis och V sina HBTQ-feminister. Men överlag är det bildat folk och som har stor politisk erfarenhet, även de svaga korten har det. För Sverigedemokraterna ser det dock illa ut, minst 1/4 av deras riksdagsledamöter är dumskallar - och de har en pissig kombination, där de kombinerar svaga, kristna och snälla ledamöter (tex. Kronolid) med rabiata höger-sionister som Ekeroth. Detta är livsfarligt!!!! Ena dagen säger Ekeroth "Islam är det största hotet mot västerlandet och Israel" och andra dagen är det Kronolids tur som vill inskränka aborträtten och sprida det "kristna ordet" - även om hon gör det på sitt uppenbara naiva sätt, så lär journalisten direkt ställa frågor om Ekeroth. Frågor Kronolid inte kan besvara. Kronolid är också feg och hennes teologiska kunskaper är katastrof. Jesus! Vilken sörja Sd:s riksdagsgrupp kommer bli!

Det är knappast oväntat att den första kullen SD-riksdagsledamöter har en hel del svagheter. Få av dem har tidigare riksdagserfarenhet överhuvudtaget. Det finns en hel del att lära på de flesta håll. Med det sagt är det viktigt att partiledningen håller hårt i partipiskan och även pushar samtliga 20 att vara ruskigt pålästa och förberedda i varje läge. De måste jobba dubbelt så hårt som andra riksdagsmän för att vinna respekt såväl i plenisalen som i media.

Nästa lista kommer säkert att se lite annorlunda ut - inte minst för att jag anar att det kommer att finnas närmare 40 stolar att besätta. Spelar SD sina kort väl kan de locka över intelligenta, karriärsugna konservativa från t.ex. M och KD.
2010-09-24, 14:59
Moderator
-Info-s avatar
Så här motiverar Aftonbladets chefredaktör Jan Helin det faktum att han bor med vita människor, samtidigt som han försöker tvinga på oss andra mångkulturen:

Citat:
Fråga: Varför har ni och alla kändisar som stöder kampanjen valt att bo så långt från invandrarna som möjligt och i lugna helsvenska områden?

Jan Helin: "Jag tycker inte var man bor har något att göra med inställdningen till ett mångkulturellt samhälle. Det är mycket vanligt att människor vill bo med människor som är ungefär som man själv. I mitt fall är det inte etnicitet som förenar. Jag gillar att bo med människor som jobbar mycket och är aktiva i samhället. Det kan jag hitta i mycket etniskt blandade miljöer i London eller New York. Nu hittar jag det i Bromma. Ett dyrt medelklassområde. Jag tycker det är patetiskt att skämmas för det."

http://www.aftonbladet.se/nyheter/article7843353.ab

Han säger ovanstående i chatten om "Vi gillar olika"-kampanjen och hetsen mot Sverigedemokraterna.

Man kan nästan ana en viss rasism där - "Det är mycket vanligt att människor vill bo med människor som är ungefär som man själv" - fast förklädd i fina ord.
2010-09-24, 15:19
Medlem
Walkers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Man kan nästan ana en viss rasism där - "Det är mycket vanligt att människor vill bo med människor som är ungefär som man själv" - fast förklädd i fina ord.

Det var intressant att följa den här chatten live och inte i efterskott. Bland annat så skrev Helin ungefär. "Men kom igen då Linda! som en direktmarkering till moderatorn. Den kommentaren censurerades snabbt bort. Med tanke på det hårda tryck chatten hade kom Helin fram med bra svar på det mesta, förutom den egna bostadsfrågan..

Helins förklaring om sitt val av dyrt medelklassområde skulle sakna betydelse gick i stäv med Schyfferts krönika om Bromma. Alltså Helins egna grannar.

"Dom skjuter raketer i husen runt omkring mig i Bromma under valnatten. Jag tror att det bara är rika, vita män som firar att det går så bra för Moderaterna. Men det var nått läskigt med att se en festande Jimmie Åkesson på tv, samtidigt som det exploderade gnistfontäner utanför fönstret. "

http://www.aftonbladet.se/vigillarolika/article7839980.ab
2010-09-24, 15:22
Medlem
gREds avatar
vad hände med dom kandidatera med "vit-makt-kopplingar" som kandiderade för SD i valet?
såg att expo skrev något om det, någon som har mer info?
2010-09-24, 15:22
Medlem
AlexJrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Så här motiverar Aftonbladets chefredaktör Jan Helin det faktum att han bor med vita människor, samtidigt som han försöker tvinga på oss andra mångkulturen:

Han säger ovanstående i chatten om "Vi gillar olika"-kampanjen och hetsen mot Sverigedemokraterna.

Problemet med Helin är att han inte förstår att han faktiskt propagerar för segregation och att det finns en motsats mellan segregation och integration. Helins segregation bygger närmast på kultur: han vill bo med människor som delar hans medvetna, kosmopolitiska, hard-working medelklassvärderingar. Eftersom han är ideologiskt lobotomerad (och definitivt mycket mer inskränkt än de flesta han träffar i etniskt blandade miljöer i London och New York) är han oförmögen att inse att detta är "vita" värderingar. Med andra ord leder Helins kulturella segregation även till en etnisk sådan.

Det är helt OK att ställa sig upp och säga att "jag står för ett segregerat samhälle" eller "jag vill bo i min gated community och skita i resten" (Bromma får anses vara tämligen gated genom villapriserna och ni kan ju gissa huruvida Helins grannar ringer polisen om de ser en kringstrykande neger) - men det gör det ju lite svårare att hålla the moral high ground om man samtidigt vill kritisera andra som vill slippa att bli berikade.
2010-09-24, 15:44
Medlem
AlexJrs avatar
För att spinna vidare på den gode chefredaktören: Jan Helin vill gärna att Sverige tar emot somalier och irakier som inte alls behöver assimileras till hans medvetna medelsklasskultur (som utan att jag känner honom personligen förmodligen bäst kan sammanfattas som bobo, bourgeois bohemian - se http://en.wikipedia.org/wiki/Bobos_in_Paradise för en snabbguide).

Den gode Helin tyckrer att det är helt i sin ordning att de behåller sin kultur, så länge han inte behöver ha dem som grannar. Det skulle ju inte vara lika kul om en somalisk familj med 10 barn med frun i burka och en khattuggande hustyrann till make flyttade in i det ena grannhuset i Bromma och en kurdisk flyktingfamilj i det andra, med ökad skadegörelse, personrån och sämre skolmiljö för barnen i släptåg. NIMBY, som engelsmännen säger - Not In My Back Yard. Gärna invandrare och främmande kulturer men inte granne med oss.

Att vara Sverigedemokrat av den välbeställda och bildade sorten är att solidarisera sig med dem som inte kan flytta till Bromma, med dem som inte sablar ur sig ännu en snyftartikel om en stackars invandrarfamilj för att senare njuta av sin godhet när de häller upp ett glas chablis på verandan i den vita villaförorten, med dem som dagligen måste leva i ett mångkulturellt helvete.

Att vara välbeställd och bildad medelklass av Jan Helins sort är arrogans och hyckleri på hög nivå.
Senast redigerad av AlexJr 2010-09-24 kl. 15:47.
2010-09-24, 15:46
Medlem
Micke67s avatar
Här är en ny galenskap mot SD, i facebook
http://www.facebook.com/home.php?#!/event.php?eid=145581058817698&ref=mf

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här