Flashback bygger pepparkakshus!
2009-10-23, 15:28
Medlem
bravehs avatar
Det här bygger jag på två iakttagelser

*Göran Persson berättade i SVT:s dokumentär (om honom) att Jaque Chirac precis före det att avtalen om europeiska centralbanken skulle skrivas under plötsligt krävde att den förste ordföranden skulle vara fransk. Trots att Frankrike genom hela förhandlingarna godkänt Tysklands krav att förste ordförande skulle vara tysk.

*Det galna i att EU-parlamentet flyttar från Bryssel till Stassburg och fram och tillbaka. Detta känns som en typisk eftergift som övriga EU fått göra för att få Frankrike att skriva under ett fördrag.

Att Frankrike kämpar för sitt jordbruksstöd kan jag förstå då stora ekonomiska intressen står på spel men att de ständigt måste vinna i irrelevant frågor upphör aldrig att förvåna mig. Finns det någon vettig förklaring?
Citera
2009-10-23, 15:52
Medlem
Månsans avatar
Frankrike har alltid sett sig som en stormakt. Nesan efter att USA och Storbritannien fick komma till undsättning och rädda dem från Hitler har aldrig gått över.
Mindervärdeskomplexet späs förstås på att stormakten Frankrike nästan alltid kommit till korta i alla militära kraftmätningar. Borodino - Waterloo - Orléans -Verdun - Ardennerna - Dien Bien Phu - Alger i en enda lång rad av misslyckanden.

Senaste framgången kom år 1066 då normanderna spöade engelsmännen vid Hastings. Man lyckades också sänka ett av Greenpeace fartyg en gång.
Citera
2009-10-23, 15:58
Medlem
Nu får du ge dig Månsan, Korsikanen höll på att besegra hela världen, nästan, vid Waterloo...men sen behövde en general besöka "the loo"...

Dessutom är Frankrike den enda som EU vet står på EUs sida, britterna kan gå med jänkarna i vissa lägen och då behöver vi de franska kärnvapnen.
Citera
2009-10-23, 16:03
Medlem
Månsans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D Roger.
Nu får du ge dig Månsan, Korsikanen höll på att besegra hela världen, nästan, vid Waterloo...men sen behövde en general besöka "the loo"...

Dessutom är Frankrike den enda som EU vet står på EUs sida, britterna kan gå med jänkarna i vissa lägen och då behöver vi de franska kärnvapnen.
I krig räknas inga nästan-framgångar.

Till saken hör att jag gillar Frankrike skarpt. Ett underbart land med ett härligt självförtroende (om än omotiverat). Världens bästa vin, underbar mat, Zinedine Zidane, skidåkning i världsklass, kulturellt högstående samt inte minst att man håller Turkiet kort i fråga om EU-anslutnning.
Citera
2009-10-23, 18:49
Medlem
Imirons avatar
Frankrike apar sig bara. De lider av mindervärdeskomplex som stat (ja, stater kan faktiskt lida av sådant) och måste därför verka extra tuffa hela tiden.

Detta tycker jag dock är jättebra eftersom det leder till en stark militärmakt inom EU, fler döda pirater och inget EU för Turkiet.
Citera
2009-10-23, 20:41
Medlem
Adazanims avatar
Mindervärdeskomplex är lite väl och ta i. Däremot tror jag att Frankrike precis som tidigare stormakter och världsherrar lider av hybris.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in