Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
Überraschung
Jag menade inte vad som orsakar sterilitet eller inte, utan snarare hur länge man lever... Ju längre man lever, desto större chans har man ju att sprida sina gener.
Tyvärr, men det stämmer inte.
Längre livslängs betyder inte längre mer tid att skaffa barn, eftersom våran fertilitetsålder (åren då man kan få barn) inte ökar, iaf inte för kvinnor.
Att vi lever längre betyder inte att vi skaffar fler barn, snare så minskar barnafödandet med den ökade livlängden eftersom många väntar tills det är försent att skaffa barn.
Om du inte visste det så minskar kvinnors fertilitet varje dag över 30, och detta kommer inte ändras på om man inte genmanipulerar människan i sig.
Det vi måste komma ihåg är att idag så förlänger vi endast den senare fasen i livet, 60+ vilken är tämligen värdelös för samhället i helhet eftersom personer i den ålderna endast är en belastning för samhället.
Citat:
Ursprungligen postat av Noriega
Dessutom väljer man sin partner, det förekommer ju bland nästan alla djur. En person som är ett nervvrak/inlagd pga stress eller väldigt tjock pga fetma-anlag har i dagens samhälle ofta mindre hopp om att bli vald av en partner och därmed mindre chans att få barn...
Det är inte så enkelt som man kan tro... för att nästan hela selektionprocessen går åt att skaffa förhållanden med folk som man inte får barn tillsammans med, vilket i ett biologiskt perspektiv är ett slöseri med energi (iaf i dagens samhälle).
För när det väl kommer till kritan att skaffa barn, så hittar tillslut även de mindre attraktiva personerna varandra, och dom får likförbannat lika många barn som dom snygga. Visst får nog attraktiva personer i genomsnitt marginellt fler barn, men tror knappt att det handlar om en faktor 1,1.
Dessutom, vi talar om livslängd, hur attraktiv man är har sällan mycket att göra med hur långt man lever. (jag vet att det har med genetisk urval att göra, du behöver inte påpeka det)
Hade vi en "proportionerlig" livlängdökning som du pratar om skulle allt du spekulerar om vara möjligt, men jag tvivlar starkt på att vi kan åstakomma det utan genmanipulering innan födeseln, eftersom genterapi vore väldigt svår, för att inte säga omöjlig att genomföra i alla kroppens celler.