• 1
  • 2
2009-10-22, 22:21
Medlem
Hejsan,

Är det nån som vet hur det gick med Biltemas rödsprit som var giftig? Läste för ett tag sen att nån i sverige blev åtalad, men hur gick det sen? Blev han fälld eller fick de betala skadestånd till Biltema?

Bosse
Citera
2009-10-22, 22:24
Medlem
Är inte all rödsprit giftig??
Citera
2009-10-22, 22:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GJJ
Är inte all rödsprit giftig??
Rödsprit = högkoncentrerad etanol, dv.s dryckessprit. Visst är den giftig, ca 200000 dödsfall i Sverige per år kan härledas till att folk dricker alkohol som staten säljer.
I biltemas fall handlade det om att det i tillverkningsprocessen tillkom metanol vilket är extremt giftigt och det var det som rönte uppmärksamhet.
Citera
2009-10-22, 22:35
Medlem
pockis avatar
Men det finns väl ingen regel om att rödsprit inte ska innehålla metanol?
Citera
2009-10-22, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Men det finns väl ingen regel om att rödsprit inte ska innehålla metanol?
Tydligen: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artike...rtikel=2145367
Citera
2009-10-22, 22:53
Medlem
pockis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mansig
Tydligen: http://www.sr.se/cgi-bin/ekot/artikel.asp?artikel=2145367
Märkligt. Här i England innehåller det alltid metanol (methylated spirits är den enda motsvarigheten) och kan vara röd eller lila. Summa sumarium är väl drick bara Kemetyl T-röd och inte annan färgad fulsprit :P
Citera
2009-10-22, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pocki
Märkligt. Här i England innehåller det alltid metanol (methylated spirits är den enda motsvarigheten) och kan vara röd eller lila. Summa sumarium är väl drick bara Kemetyl T-röd och inte annan färgad fulsprit :P
T-röd är ju dock denaturerad (massa kräkmedel i) så för de flesta är det omöjligt att dricka den på grund av den fruktansvärda smaken som kommer från kräkmedlet och inte minst den extremt höga alkoholhalten.
Citera
2009-10-23, 09:30
Medlem
Pisse.Muggs avatar
Citat:
T-röd är ju dock denaturerad (massa kräkmedel i) så för de flesta är det omöjligt att dricka den på grund av den fruktansvärda smaken som kommer från kräkmedlet och inte minst den extremt höga alkoholhalten.

Är du helt säker på detta ? För några år sedan hörde jag att det slutat med detta.
Citera
2009-10-23, 09:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pisse.Mugg
Är du helt säker på detta ? För några år sedan hörde jag att det slutat med detta.
Det stämmer inte för fem öre om du menar att man skulle slutat med att tillsätta denatureringsmedel i alkohol som inte är avsedd för konsumtion, exempelvis T-röd.
Citera
2009-10-23, 10:37
Medlem
the_d0ct0rs avatar
Citat:
Hmm säker på att det är kräkmedel i? I ett svagt ögonblick ( full som fan ) testade jag faktiskt en klunk, smaken var ju verkligen inte att leka med, men spydde gjorde varken jag eller någon annan som provade.
Citera
2009-10-23, 14:44
Medlem
Så ingen fällande dom? Eller blev det inte ens åtal kanske. Vill minnas att det var ett företag i Malmö eller Kalmar som levererade skiten.

Bossse
Citera
2009-10-23, 20:16
Medlem
MaZtoRs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av the_d0ct0r
Hmm säker på att det är kräkmedel i? I ett svagt ögonblick ( full som fan ) testade jag faktiskt en klunk, smaken var ju verkligen inte att leka med, men spydde gjorde varken jag eller någon annan som provade.

Dricka en klunk är ingen fara vad jag har förstått. Men dricker man sig full på enbart t-röd så ska man inte må något vidare.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in