• 1
  • 2
2009-10-22, 20:40
Medlem
rev_s avatar
Tjena! Funderar starkt på att sätta in en raptor 150 gigs i min dator och ha OS och spel på, tror ni det blir bra och är det värt 1500 kr? Har ett Antec P182 chassie (med ljuddämpningsmaterial) och vad jag har hört så låter dom inte så fruktansvärt mycket i dessa..

På komplett.se står det såhär:
Operativsystem erfordras: Microsoft Windows Vista / 2000 / XP
Betyder det att jag inte kan ha windows 7 på den? Kanske är dum fråga men jag vet inte ...

Vad är det för skillnad på denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=378747
och denna: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=386552 ??
Vad jag kan se är det inga skillnader, men 2 olika produkter.

Ha en trevlig kväll pojkar!
Citera
2009-10-22, 20:44
Medlem
Champinjonens avatar
efter att ha kollat in båda lite halvsnabbt ser jag bara skillnaden att den ena är 3,5" och den andra (billigare) är 2,5".

självklart kan du installera windows 7 på dom. dock undrar jag hur värt det är att använda en raptor jämt emot en schysst hdd med 32mb cache istället för 16.. men vad vet jag
Citera
2009-10-22, 20:45
Medlem
Twitters avatar
Köp en SSD istället.
Intels är att rekommendera.
Citera
2009-10-22, 20:48
Medlem
Dreass avatar
Raptor har gått ifrån att vara bra till att kunna klassas som dyr skit! Endel diskar för halva priset på 500gb presterar likvärdigt på många punkter.

En SSD ifrån Intel är en rekommendation som är väldigt bra, Intel X-25 G2, sitter själv på en sådan, oj vad det går
Citera
2009-10-22, 20:50
Medlem
Persepones avatar
Velociraptorn finns även monterad i aluminiumhållare för att passa i vanliga 3.5" platser. WD1500HLFS heter den då.

Om jag skulle välja mellan Raptor och Velociraptor så hade det blivit Velocirator.

Men tuffast är det ju med SSD disk som nämndes ovan. En Intel X25-G2 160GB har jag själv.
Senast redigerad av Persepone 2009-10-22 kl. 20:57.
Citera
2009-10-22, 20:53
Medlem
kklasens avatar
Fördelen med SSD är ju att dem är ganska snabba samt ljudlösa, drar relativt lite ström, generar lite värme osv osv...

Enda nackdelen är priset per Gb
Citera
2009-10-22, 20:57
Medlem
rev_s avatar
Okej har läst era inlägg, kollade upp en Intel X25-M SSD 80GB 1,8", och den verkar gå på 3600 kr, INTE ok!
Citera
2009-10-22, 21:00
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rev_
Okej har läst era inlägg, kollade upp en Intel X25-M SSD 80GB 1,8", och den verkar gå på 3600 kr, INTE ok!
Mina prisjaktskillz är helt outstanding, skrev g2 och fick fram denna som första alternativ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908 den sitter jag med, piskar raptorn så hårt att det är synd om den, är inte mekanisk utan är flashbaserad. Finns annars lite billigare som är i lager, ta dig ett varv på Sweclockers vet ja. Köper du nu en raptor eller V-raptor efter detta så hemsöker jag dig!
Citera
2009-10-22, 21:11
Medlem
rev_s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dreas
Mina prisjaktskillz är helt outstanding, skrev g2 och fick fram denna som första alternativ: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=459908 den sitter jag med, piskar raptorn så hårt att det är synd om den, är inte mekanisk utan är flashbaserad. Finns annars lite billigare som är i lager, ta dig ett varv på Sweclockers vet ja. Köper du nu en raptor eller V-raptor efter detta så hemsöker jag dig!
Okej ska läsa på lite om SSD nu, men den ser ju långt ifrån ut som en gammal hederlig hårddisk i alla fall! ser ut som ett minneskort, får man med adaptrar till 3.5" eller? ÄSCH ska läsa på nu!
Citera
2009-10-22, 21:25
Medlem
Dreass avatar
Citat:
Okej ska läsa på lite om SSD nu, men den ser ju långt ifrån ut som en gammal hederlig hårddisk i alla fall! ser ut som ett minneskort, får man med adaptrar till 3.5" eller? ÄSCH ska läsa på nu!
Det följer med en adapter till retailen, jag fick med det. Inte till bulken dock, eller om det är tvärtom.
Citera
2009-10-22, 21:53
Medlem
Tobz0rs avatar
Citat:
ssd och hdd är helt skiljda tekniken
Citera
2009-10-23, 00:19
Medlem
rev_s avatar
Har läst på en del nu, lär vänta ett tag på att inhandla... Har en helt annan fråga: kan man ställa in så att när man installerar program/spel läggs dem i på en annan hdd än C? För man måste ju alltid ändra till den hårddisk man vill ha grejerna på om man inte vill ha dom på C.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in