• 1
  • 2
2009-10-22, 18:05
Medlem
Har köpt en begagnad macbook, misstänker att den kan va stulen med tanke på priset. Hur som helst, den är på norska, jag har en macbook på svenska. Men eftersom min tjej är norska tänkte jag att hon kunde få denna. Har sett att man kan tanka operativsystemet på tpb, men kan ju inte bränna DVDer eftersom jag har en macbook. Har visserligen en usb-minne på 16gb, funkar det?

Avslutningsvis så är det redan installerat osx på burken, men den tidigare ägaren har ett lösenordsbegränsat konto, hur formaterar jag om hela?

Ja jag är en usling som köper möjligt tjuvgods, men ändamålen helgar medlen.
Citera
2009-10-22, 18:23
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DasReich
Har köpt en begagnad macbook, misstänker att den kan va stulen med tanke på priset. Hur som helst, den är på norska, jag har en macbook på svenska. Men eftersom min tjej är norska tänkte jag att hon kunde få denna. Har sett att man kan tanka operativsystemet på tpb, men kan ju inte bränna DVDer eftersom jag har en macbook. Har visserligen en usb-minne på 16gb, funkar det?

Avslutningsvis så är det redan installerat osx på burken, men den tidigare ägaren har ett lösenordsbegränsat konto, hur formaterar jag om hela?

Ja jag är en usling som köper möjligt tjuvgods, men ändamålen helgar medlen.

Ja, du kan installera från ett usb-minne. Jag använde t.ex en ipod nano för att installera 10.6 på min burk.

I övrigt kan du ändra språk precis hur du vill i systeminställningar > internationellt
Citera
2009-10-22, 19:25
Medlem
Citat:
Har sett att man kan tanka operativsystemet på tpb, men kan ju inte bränna DVDer eftersom jag har en macbook.
Macbook´s kan bränna dvder
Citera
2009-10-22, 20:12
Medlem
1. stoppa in 16GB och sök på skivverktyg.
2. inne i skivverktyg tar du och formaterar din 16gb I Mac OS Extended (journalförd)

3. Efter att formateringen är klar så trycker du på Återskapa på USB minnet i skivverktyg.

4. På källa så söker du upp dmg filen, eller så markerar du dmg filen och flyttar den till källa ..så lägger den automatiskt.

5. på Mål tar du och flyttar USB minnet som ligger på ditt skrivbord till den. Och släpper, samma sak som 4, men på denna e de USB, på 4 e de DMG filen.

6. Sen tar du Återskapa knappen och väntar 30-60min

7. Efter det startar du om datorn, och håller inne C och kör igång USB minnet.

8. Väl inne i USB så kan du ta musen längst upp, starta skivverktyg och formatera din dator först, eller så kan du installera direkt, gör som du vill.
Jag brukar formatera hårddisken först innan.

9. Efter att installationen är klar, och datorn startat så kan du gå in i skivverktyg i OSX och skapa partition, rekommenderar detta STARKT då det är Mac vi pratar om och information kan försvinna, egen erfarenhet. Skapa en partition på 70% av de totala utrymmet, så kan man flytta filmer, bilder, musik dit, annars kommer de hända helt plötsligt att allting från din dator försvinner, eller att hårddisken krashar och så vidare, som sagt. Det är Mac vi pratar om ..den krashar ganska ofta.. även om de inte finns virus, så finns det andra problem med det.
Citera
2009-10-22, 20:41
Medlem
Så för att ta bort det tidigare operativsystem är det alltså bara att köra igång det nya och ta bort tidigare partition och formatera. Precis som med windows alltså?
Ska testa senare ikväll.
Citera
2009-10-22, 20:43
Medlem
smurfehs avatar
Om nu hårddisken crashar så hjälper det ju knappast att partitionera upp den...
Citera
2009-10-22, 20:55
Medlem
Citat:
Så för att ta bort det tidigare operativsystem är det alltså bara att köra igång det nya och ta bort tidigare partition och formatera. Precis som med windows alltså?
Ska testa senare ikväll.
Skriv över allt bara.

Och ta alla Pulse82's inlägg med en stor nypa (läs skopa) salt. Killen har noll koll.
Citera
2009-10-23, 00:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nattbussen
Skriv över allt bara.

Och ta alla Pulse82's inlägg med en stor nypa (läs skopa) salt. Killen har noll koll.
Beträffande att mac krashar eller resterande också? För mig som är lite novis på mac så såg det ut att vara en tämligen utförlig beskrivning.
Citera
2009-10-23, 01:31
Medlem
gläfss avatar
Citat:
Beträffande att mac krashar eller resterande också? För mig som är lite novis på mac så såg det ut att vara en tämligen utförlig beskrivning.
Mmm, beskrivningen stämde, det var det sista som enligt samtliga andra användare på Macdelen av Flashback Forum inte är sant.
Citera
2009-10-23, 01:50
Medlem
Oj, vad blinda ni är. Iofs är det Macibaner jag skriver till.
jag skrev klart och tydligt "egen erfarenhet" men de klämde hårt på vissa märker jag. Hade ändå inte förväntat mig något från blinda människor som inte ens läser klart eller tydligt nog.

skriver detta igen. Allt de där stämde som jag skrev.
Att mac kan krasha eller krashar ofta "egen erfarenhet" stämmer också.

Det är synd att blinda människor inte kan läsa..
Citera
2009-10-23, 12:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
Oj, vad blinda ni är. Iofs är det Macibaner jag skriver till.
jag skrev klart och tydligt "egen erfarenhet" men de klämde hårt på vissa märker jag. Hade ändå inte förväntat mig något från blinda människor som inte ens läser klart eller tydligt nog.

skriver detta igen. Allt de där stämde som jag skrev.
Att mac kan krasha eller krashar ofta "egen erfarenhet" stämmer också.

Det är synd att blinda människor inte kan läsa..

Lustigt.. MIN erfarenhet är att Mac ALDRIG kraschar, eller snarare att MIN Mac aldrig kraschat. Skriv istället att DIN Mac kraschar ofta, eller låt bli.. för jag tror varenda jävel här vet din inställning till Mac. Sluta också använd det otroligt fjantiga ordet Macibaner.
Citera
2009-10-23, 12:50
Medlem
Xonia Wuns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pulse82
9. Efter att installationen är klar, och datorn startat så kan du gå in i skivverktyg i OSX och skapa partition, rekommenderar detta STARKT då det är Mac vi pratar om och information kan försvinna, egen erfarenhet. Skapa en partition på 70% av de totala utrymmet, så kan man flytta filmer, bilder, musik dit, annars kommer de hända helt plötsligt att allting från din dator försvinner, eller att hårddisken krashar och så vidare, som sagt. Det är Mac vi pratar om ..den krashar ganska ofta.. även om de inte finns virus, så finns det andra problem med det.

Kan du förklara exakt hur detta förfarande skulle kunna rädda data vid en eventuell hårddiskkrasch?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in