2009-10-22, 16:46
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Forsnacke
Tack för din röst, frågeställningen var: vad är nackdelarna?

Svåröverskådligt. Ett långt inlägg kan innehålla så långt mycket mer än vad en rubrik kan sammanfatta, och om rubriken ger fel uppfattning om inlägget så förvärrar det ju bara det ursprungliga "problemet".

Det skulle kräva språkskillz á la Svenska Akademien för att rättvist kunna sammanfatta upp till 10 000 tecken till en rad eller två. Dessa skillz besitter inte större delen av FB:s medlemmar.

Förresten kan du ju läsa de 3 första raderna i inlägget så får du oftast en bra hum om vad det handlar om.
Citera
2009-10-22, 16:47
Medlem
Forsnackes avatar
Jaaah, point taken.

Om endå internet vore en diktatur (suck).
En utopi beskriven dock, att man skall kunna snabbläsa trådar lättare.
Citera
2009-10-22, 16:47
Medlem
jcm900mods avatar
Citat:

Det kommer bara se töntigt ut om man skriver ett inlägg på två rader och tvingas lägga en rubrik på det. En annan teori är att det kommer att sluta med att folk bara skriver "&,.9,87487gfghg" eller någon annan innehållslös rubrik bara för att man måste ha en och för att dom inte kan komma på något. Detta fenomen kommer att uppstå i mindre och mer seriösa inlägg.
Citera
2009-10-22, 16:48
Medlem
micaeles avatar
Nej!

Den största nackdelen är att trådarna och dess inlägg ser mycket klottrigare ut. Att hålla på blanda fet text och brödtext på det viset sänker läsbarheten och ökar irritationen.
Redan nu när någon skriver en rubrik på sitt inlägg ser det hemskt ut och får iaf mig att nästan alltid hoppa över just det inlägget.

Sen finns det ju folk som envisas med att skriva inläggets inledning i rubriken, såsom:

Jag tycker att...

...det här borde gälla.

Ohyggligt jobbigt.
Citera
2009-10-22, 16:49
Medlem
negerbarns avatar
Citat:
Jaaah, point taken.

Om endå internet vore en diktatur (suck).
En utopi beskriven dock, att man skall kunna snabbläsa trådar lättare.

Jovisst, syftet är det absolut inget fel på. Det är metoden som krånglar till det å det enormaste.
Citera
2009-10-22, 16:56
Medlem
Forsnackes avatar
Detta skulle få FB att efterlikna en demokratisk votering..

Idén till detta förslag föddes efter att jag lämnade en stor demokratiskt styrd förening.
Vi motverkade polsk rikstad genom att kort peka ut vad man plederade för efter varje pledering, så att alla som sov kunde hänga med.

Klarhet uppstod. Detta vill jag ha på FB, men det passar sig antagligen mkt bättre i en ovan bekriven situation.
Citera
2009-10-22, 16:56
Medlem
fizzles avatar
Citat:

Instämmer med SweTech, vill dock tilläga att det också är bland de sämre framföranden av en ide.

Det finns inga starka fördelar med ditt förslag, men du kanske har annat att säga om saken då du ännu inte har gett några argument till varför.

Dessutom, så fort det blir motigt i den egna tråden så blandar ni i politik och skyller ifrån er på att "jahapp glömde visst att FB är en diktatur, ursäkta att jag försökte" och sätter er i offersituationen.
Senast redigerad av fizzle 2009-10-22 kl. 16:58.
Citera
2009-10-22, 16:59
Medlem
Forsnackes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fizzle
...att det också är bland de sämre framföranden av en ide....
Tycker du?
Jag vill bara säga att rubriker dessutom är dösexiga. Tänk bara på en sån sak.
Citera
2009-10-22, 17:01
Medlem
fizzles avatar
Lägg fram argument för din åsikt.
Citera
2009-10-22, 17:02
Medlem
Inget bra förslag enligt mig

gillar inte förslaget, skulle bli jobbigt att sitta och komma på rubriker till varje inlägg, speciellt om man skriver om mer än 1 sak
Citera
2009-10-22, 17:10
Medlem
Forsnackes avatar
3 argument och 2 svagheter.

Jag kan inte förstå att du inte tycker att jag har gjort det i tråden . Det har iallafall varit min avsikt.

Argument 1:
Man kommer kunna snabbläsa sig igenom trådar mkt lättare.

Argument 2:
Man kan ignorera inlägg som är OT eller tramsaktiga.
Kanske kommer seriösa postare att ta rubrikskrivandet på allvar, så att folk koncentrar sig på dom och inte ödslar tid på folk som ägnar sina poster (och rubriker) mindre omtanke.

Argument 3:
Fjortisar, som inte klarar av förändringen, kanske bailar ur flashback. Och vad vore FB utan fjortisar? Guld.

Svaghet 1:
Innan folk har implementerat det i sitt tankesätt kommer det fordras en helt knäpp modereringsinsats.

Svaghet 2:
Systemet kommer med största sannolikhet haverera pga människors lathet.

Edit: Lade till en rubrik
Senast redigerad av Forsnacke 2009-10-22 kl. 17:15.
Citera
2009-10-22, 17:16
Medlem
Haha

Haha, absolut sämsta förslaget jag någonsin läst!

Blir alltid irriterad över att man måste skriva rubrik till varje inlägg på kommentarer till tidningar, tex svd.se och di.se.

Blir oftast bara något random skit som rubrik, eller att första ordet i rubriken och resten i inlägget, ren skit alltså. Min rubrik till detta inlägget skulle nog bli väldigt vanligt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in