Hej, har suttit med en kompis i telefon och försökt laga hans dator. Den info jag har är att det är en äldre dator med windows xp pro sp2. Den har enligt honom vart avstängd i en månad eller två och när han starta den får han fram att hdd alltså behöver inkonsekvenskontrolleras (jävla ord att skriva).
Om man låter win göra detta så startar den om efter åt men den startar även om i en loop som aldrig tar slut om man skippar detta. Jag vet inte riktigt vad jag ska göra. Är dock inte helt tappad när det kommer till datorer, och det är svårt att supporta genom telefon.
Kan det vara så att disken är trasig? är det /format c: som gäller?
Tror det är en IDE disk i eftersom den har några år på nacken.
Den har dessutom inte haft tillgång till internet utan bara använts som en allt i allo dator i många månaders tid innan han ställde undan den. Så virus har den inte fått, och hade inte (av en sådan skadlig karaktär) innan den ställdes undan.
så mycket hårdvaru info kan jag inte ge som sagt, mer än att det är en IDE disk i och något gammalt AGP grafikkort.
Har själv haft en liknande problem med att datorn inte vill starta utan bara i en oändlig loop startar om innan den bootat klart. Fan vet vad jag gjorde åt saken, tror jag formatera då, men det berodde på ett trasigt fulex av winxp.
vad säger ni? vad kan problemet vara?
edit, kom på att ma nskulle kunna köra någon typ av hddhälsoprogram, kör själv med active hard disc monitor, men det går som sagt inte på grund av att datan inte startar upp som den ska