• 1
  • 2
2009-10-22, 03:01
Medlem
Fick lra mig rkna med PQ-regeln i gymnasiets B-kurs men har nu blivit introducerad till "the quadratic formula". Vad r egentligen skillnaden mellan dem?

PQ-regeln: x^2-px+q=0 ger x=-p/2+/-rad((p/2)^2-q)
the quadratic formula: ax^2+bx+c=0 ger x=(-b+/-rad(b^2-4ac))/(2a)

Tack p frhand.
Citera
2009-10-22, 03:57
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ashinto
Fick lra mig rkna med PQ-regeln i gymnasiets B-kurs men har nu blivit introducerad till "the quadratic formula". Vad r egentligen skillnaden mellan dem?

PQ-regeln: x^2-px+q=0 ger x=-p/2+/-rad((p/2)^2-q)
the quadratic formula: ax^2+bx+c=0 ger x=(-b+/-rad(b^2-4ac))/(2a)

Tack p frhand.

PQ-formeln krver ju att det r en ensam X-kvadrat frmst.
Det krver inte Den andra som jag frstr saken rtt?
PQ-formeln r ju ett helvete om man har t ex 8x^2 och sen massa tal eftert som inte gr att ta igenom 8...
Citera
2009-10-22, 08:48
Medlem
wh0re: Hrt talas om att man faktiskt kan rkna med brk? :P
Citera
2009-10-22, 12:14
Medlem
Skulle vilja se ett tal som inte gr att dela p 8 x)
Citera
2009-10-22, 13:23
Medlem
Det r drfr man kvadratkompletterar istllet
Citera
2009-10-22, 14:33
Medlem
wh0res avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rockstar
wh0re: Hrt talas om att man faktiskt kan rkna med brk? :P

klockan var 03:57... Hade glmt av att snt fanns

Ingen annan som har kollat p trdskaparens frga?
Eller hade jag rtt?
Citera
2009-10-22, 16:03
Medlem
Skillnaden mellan pq-formeln och kvadratlsningsformeln r att givet ett polynom ax^2+bx+c = 0 s mste du dividera allt med a frst, fr att lsa den med pq-formeln. Det slipper du med kvadratlsningsformeln.

Kvadratkomplettering... Jag har aldrig frsttt pongen i att envisas med att anvnda kvadratkomplettering istllet fr att bara anvnda en generaliserad lsningsformel. Varfr ta den svra vgen?

Visst, det r ju praktiskt att veta vad det r man gr. Annars ondigt jobb.
Citera
2009-10-22, 16:05
Medlem
kvadratkomplettering tar otroligt mkt kortare tid och man behver inte komma ihg massa formler...
Citera
2009-10-22, 16:07
Medlem
DinKamrats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Thoughtknot
Skillnaden mellan pq-formeln och kvadratlsningsformeln r att givet ett polynom ax^2+bx+c = 0 s mste du dividera allt med a frst, fr att lsa den med pq-formeln. Det slipper du med kvadratlsningsformeln.

Kvadratkomplettering... Jag har aldrig frsttt pongen i att envisas med att anvnda kvadratkomplettering istllet fr att bara anvnda en generaliserad lsningsformel. Varfr ta den svra vgen?

Visst, det r ju praktiskt att veta vad det r man gr. Annars ondigt jobb.

P universitetsniv r man mer n tacksam ver att kunna kvadratkomplettera d man inte har tillgng till formelsamlingar. Oavsett hur mnga gnger jag anvnder den till synes godtyckliga PQ-formeln s fastnar den inte, men att hrleda mha kvadratkomplettering r betydligt lttare fr mig att komma ihg.
Citera
2009-10-22, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stork123
kvadratkomplettering tar otroligt mkt kortare tid och man behver inte komma ihg massa formler...

Du frstr att de generaliserade formlerna r samma sak som kvadratkomplettering, vl? Minus de mellanliggande stegen till lsningen. S jag skulle nstan vilja pst att det r omjligt fr kvadratkomplettering att vara snabbare.
Citera
2009-10-22, 16:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DinKamrat
P universitetsniv r man mer n tacksam ver att kunna kvadratkomplettera d man inte har tillgng till formelsamlingar. Oavsett hur mnga gnger jag anvnder den till synes godtyckliga PQ-formeln s fastnar den inte, men att hrleda mha kvadratkomplettering r betydligt lttare fr mig att komma ihg.

Jaha... S du hrleder Greens frsta sats varje gng du ska anvnda den ocks?

Matematik handlar ju inte frmst om att teruppfinna hjulet, om vi sger s. Visst, om du omjligt kan komma ihg en av de enklaste generaliseringarna s r det vl en sak, och visst, det r bra att kunna kvadratkomplettera (det lrde jag mig fr c:a 120hp sedan), men annars ser jag ingen anledning att ngonsin anvnda ngot annat n en generaliserad formel.
Citera
2009-10-22, 16:33
Medlem
Jerka^s avatar
Jag har heller aldrig fattat vitsen med att kvadratkomplettera. Det enda jag anvnder det till r att hrleda fram pq-formeln nr jag glmt bort den.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in