Citat:
Ursprungligen postat av
Craigg
Svenskar måste vara det tråkigaste folket i världen. Det är verkligen svårt att skaffa nya vänner här.
Jag har rest runt i världen; USA, Centraleuropa, Ryssland, Italien, you name it. Inga problem att lära känna nytt folk där. Var bara dig själv och utstråla glädje så löser det sig alltid. Men i Sverige funkar det verkligen inte. Har besökt de flesta större städer i Sverige och överallt har jag fått "Jag känner inte dig"-blickar varje gång jag försökt starta en konversation, främst på fester, krogen och såna sammanhang. Folk umgås bara med sina vänner som de har känt i 10+ år och är inte särskilt mottagliga för nya människor i sina världar.
Man blir sällan, om ens nån gång, inbjuden till någons hem. I fikarummet på jobbet så pratar folk bara om hur de har renoverat huset, hur dyr elen är och såna ytliga saker. Annars pratar man aldrig med varandra utom på after work (som sker typ en gång i kvartalet).
Man hälsar aldrig på sina grannar. Högtider firas endast inom familjen. Det är ovanligt att man bjuder in grannen när det är t.ex midsommar. Sverige har ju ingen kultur alls.
Small talk existerar inte i Sverige. I England pratar man gärna med varandra på busshållsplatsen, det är inget konstigt där. Här i Sverige blir vi mest besvärade av att nån random börjar prata med dig när du minst anar det.
Allt detta gör Sverige så tråkigt och svårt att skaffa vänner. Inte konstigt att vi har så stora problem med depression och annan psykisk ohälsa. Även självmordsstatistiken är rätt så hög här. Varför är det så i just Sverige?
Instämmer helt i det du säger! Svenskarna generellt sett är ett kallt , antisocialt och framförallt avtrubbat folk. Är någon en främling bryr man sig inte det minsta om dem, oavsett. Sedan förstår jag inte hur så många kan vara så korkade att dom tror att det är så över hela världen, för det är det inte som väl är. Bor i Nya Zeeland i dagsläget och härnere är det inte så , härnere hälsar människor gärna på varandra och pratar med främlingar på stan tex. Och ibland blir du riktigt förvånad för en del främlingar här behandlar dig bättre än dina vänner i Sverige, så det där ” såärdetöverhelavärldentänket ”är kvalificerat skitsnack.
Sedan angående det med deras mentala hälsotillstånd tror jag det har mycket med livsstil att göra också , att dom har alltid massa jobb och måsten så det står dem långt upp i röven 13h om dygnet samtidigt som dom kanske bara tjänar 17k och bor i en lägenhet som äter upp kanske halva lönen. Det jag menar är att dom har väldigt lite utrymme att ta vårda kropp och själ för att kunna må bra.
För det ska nämnas att jag tycker att leva i Sverige som det nu har blivit framförallt var det mest deprimerande jag någonsin gjort i hela mitt liv.