Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2023-05-23, 16:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Craigg
Svenskar måste vara det tråkigaste folket i världen. Det är verkligen svårt att skaffa nya vänner här.

Jag har rest runt i världen; USA, Centraleuropa, Ryssland, Italien, you name it. Inga problem att lära känna nytt folk där. Var bara dig själv och utstråla glädje så löser det sig alltid. Men i Sverige funkar det verkligen inte. Har besökt de flesta större städer i Sverige och överallt har jag fått "Jag känner inte dig"-blickar varje gång jag försökt starta en konversation, främst på fester, krogen och såna sammanhang. Folk umgås bara med sina vänner som de har känt i 10+ år och är inte särskilt mottagliga för nya människor i sina världar.

Man blir sällan, om ens nån gång, inbjuden till någons hem. I fikarummet på jobbet så pratar folk bara om hur de har renoverat huset, hur dyr elen är och såna ytliga saker. Annars pratar man aldrig med varandra utom på after work (som sker typ en gång i kvartalet).

Man hälsar aldrig på sina grannar. Högtider firas endast inom familjen. Det är ovanligt att man bjuder in grannen när det är t.ex midsommar. Sverige har ju ingen kultur alls.

Small talk existerar inte i Sverige. I England pratar man gärna med varandra på busshållsplatsen, det är inget konstigt där. Här i Sverige blir vi mest besvärade av att nån random börjar prata med dig när du minst anar det.

Allt detta gör Sverige så tråkigt och svårt att skaffa vänner. Inte konstigt att vi har så stora problem med depression och annan psykisk ohälsa. Även självmordsstatistiken är rätt så hög här. Varför är det så i just Sverige?
Du, varför drar du alla över en kam?
Citera
Medlem
Jag.gillar.pepsis avatar
Det här är den delen av den svenska kulturen som är mest värd att bevara. Låt det vara norm att inte kallprata med främlingar. Internetforum är självklart undantag
Citera
Avstängd
Citat:
Svenskar måste vara det tråkigaste folket i världen. Det är verkligen svårt att skaffa nya vänner här.

Jag har rest runt i världen; USA, Centraleuropa, Ryssland, Italien, you name it. Inga problem att lära känna nytt folk där. Var bara dig själv och utstråla glädje så löser det sig alltid. Men i Sverige funkar det verkligen inte. Har besökt de flesta större städer i Sverige och överallt har jag fått "Jag känner inte dig"-blickar varje gång jag försökt starta en konversation, främst på fester, krogen och såna sammanhang. Folk umgås bara med sina vänner som de har känt i 10+ år och är inte särskilt mottagliga för nya människor i sina världar.

Man blir sällan, om ens nån gång, inbjuden till någons hem. I fikarummet på jobbet så pratar folk bara om hur de har renoverat huset, hur dyr elen är och såna ytliga saker. Annars pratar man aldrig med varandra utom på after work (som sker typ en gång i kvartalet).

Man hälsar aldrig på sina grannar. Högtider firas endast inom familjen. Det är ovanligt att man bjuder in grannen när det är t.ex midsommar. Sverige har ju ingen kultur alls.

Small talk existerar inte i Sverige. I England pratar man gärna med varandra på busshållsplatsen, det är inget konstigt där. Här i Sverige blir vi mest besvärade av att nån random börjar prata med dig när du minst anar det.

Allt detta gör Sverige så tråkigt och svårt att skaffa vänner. Inte konstigt att vi har så stora problem med depression och annan psykisk ohälsa. Även självmordsstatistiken är rätt så hög här. Varför är det så i just Sverige?

Politikerna har fyllt landet med kriminella element,
Så det e inte så konstigt ju
Man vet inte om folk har goda avsikter eller tänker råna och våldta en. Det sist nämnda e det mest vanliga förekommande.
Och varför skulle man vilja lär känna fler när man inte har tid ork lust att umgås med dom man allerdan känner. Och dom flesta invandrare e inte intresserad av att varken umgås eller lära känna svenskar vilket många har deklarerat flertalet gånger. Sen beror det säkert vilken bakgrund invandraren har också, varför skulle man vilja umgås med muslimer exempel när man vet vilken inställning dom har mot andra människor som inte är religiösa fanatiker! Vi är ju bara skräp för dom.
Citera
2023-05-23, 16:21
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Ja du har rätt, folk är skygga och inåtvända i Sverige. Vet inte varför, rädda att göra bort sig kanske.

Eller bara inte intresserad av andra,
Citera
2023-05-23, 16:22
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:

Individualism står högt i kurs i Sverige plus att nästan allihopa är så jävla politisk korrekta och ordentliga så att folk antagligen i hemlighet spyr på varandra. Man har tagit menlösheten till nya oanade höjder. Och många vandrar omkring i tron att de dessutom är ett slags föredöme för resten av världen eftersom de bor i världens mest `humanistiska´land på jorden.
Det blir så när man gått på en massa myter om att svensken ska helt enkelt se allting lite von oben. Lite snobbigt sådär. Det skall bedömas och allt ska vara så jäkla snusförnuftig och sakligt.
Citera
2023-05-23, 16:22
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Eller bara inte intresserad av andra,

Ja, konstigt nog.
Citera
2023-05-23, 16:23
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Nä det är inte omöjligt att skaffa vänner i Sverige.
Nästan alla har en vän.
Men vi är nog lite försiktiga med nya kontakter och misstänksamma om den nye kontakten är alltför påflugen.
Men så är det i landet där man äter kaviar ur tandkrämstuber.

Och har tandkräm i kaviartuben. Förövrigt en smart uppfinning. Tuben alltså.
Citera
Medlem
Flashbackatmes avatar
Åk till en mindre stad i Sverige och ta en fylla så ska du se att folk är pratglada!
Citera
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Hackenbush55
Ja, konstigt nog.

Varför konstigt?
Citera
2023-05-23, 16:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av snooper123
Det har ju blivit en slags norm av någon anledning. Folk tycker man är konstig när man pratar med främlingar.
Själv gillar jag att prata med folk man stöter på.

Kommer ihåg när jag en gång gick förbi ett sällskap och jag sa "vilket fint väder vi har idag" och blev bemött med konstiga blickar.
Kände mig bara dum.

Typiskt svenskar som tycker det är okej att diskutera vädret med främlingar. Sjukt tråkigt.
Citera
2023-05-23, 16:24
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jag.gillar.pepsi
Det här är den delen av den svenska kulturen som är mest värd att bevara. Låt det vara norm att inte kallprata med främlingar. Internetforum är självklart undantag

Precis.
Citera
2023-05-23, 16:25
Medlem
Hackenbush55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av wolfpuff
Varför konstigt?

Det är konstigt och inåtvänt att inte vara intresserad av andra människor, det är roligare att vara social.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in