• 1
  • 2
2004-01-22, 22:58
Medlem
Kundalinis avatar
Du är ju helt frisk!
Jag tycker snarare det tyder på nåt slags perverst mediadestillerat känsloliv om man tar åt sig för mycket av allt man läser om i tidningarna och ser på TV. Hela folket snörvlar tillsammans och begråter världens ondska. Buhuhu. Och sen kan man vara ett riktigt kallt vardagssvin och gnälla på invandrare och pundare. Vad fan, om man inte pröjsar av sitt socbidrag till nåt fadderbarn i svältafrika eller afghanistan så kan man väl inte påstå att det gör speciellt ont inombords om det inte räcker längre. Kommer det inte nånting i retur är det ju bara ett slags njutningsfyllt obehag man roar sig med. Som när man förfasar sig över hur svinaktiga deltagarna i Big Brother är. Inte bättre att titta. Sen är det en annan femma att olika individer har olika inlevelseförmåga. Problemet är bara att idag kan man leva ut hela sitt känsloregister genom media, och kidsen behöver snart inte hångla med varandra IRL utan kan leka ut alla sina fantasier på nätet utan att riskera nåt. Små konsumenter allihopa.
Hoooa!
Citera
2004-01-24, 22:32
Medlem
sajruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tim_hedlund
Jag tycker jag kan "förstå" en mördares roll, hur han begår brottet i nån sorts utåtagerande explosiv aggressivitet - men samtidigt,efteråt, inte kan relatera känslomässigt till mordet. Utan att han för den skull är psykopat.
Känslor är ju ganska komplexa. "Ånger" tror jag oftast man känner för sin egen skull. Även sorgen efter sin egen mors bortgång. (tror jag) Tror ni inte det är ganska sällsynt att man känner en sorts RIKTIG sorg/empati över människor som är helt främmande för en själv? Jag _solidariserar_ med afrikas svältande barn, och jag INSER att en politik _bör_ föras som hjälper dem. Men jag sörjer dem inte.
Jag menar - om jag under längre tid kommer i kontakt med en främmande människa typ på ett arbete, ett jobb eller så - i verkligheten - är ju en sak. Jag kan ömka för en person jag inte känner, om jag träffar denne i verkligheten, eller vet något om denne personligen. Men att relatera till en "offentlig person" är inte så lätt.

Självklart sörjer man för sin egen del och inte för den som dött, allafall jag som upplevt det du beskrev. Skulle jag själv dö så skulle det inte göra mig så mycket förutom att jag skulle sörja för mina anhöriga (inte för jag kan göra det när jag är död, men ni förstår tankegången).

Jag tycker inte synd om någon männsika som dör (förutsatt att de inte lider) däremot kan jag känna väldig SYMPATI med de kvarlevande.

Att dö är ju friskt vågat hälften vunnet, man får reda på den andra eviga frågan som människan ställts sig i alla tider, vad händer efter döden. Man kanske inte får reda på meningen med livet men 1 av 2 "eviga svar" är ändå ganska hyfsat, tycker jag...
Citera
2004-01-25, 21:35
Medlem
jaha jovissts avatar
frisk som en nötkärna

Det är snarare så att om man har svårt att distansiera sig till omvärlden, så är det tecken på sjukdom. Börjar du gråta för att folk du aldrig sett dör, då har du problem.
Citera
2004-01-25, 22:45
Bannlyst
Jag kände inte Anna Lindh, hon har inte betytt någonting för mig, så varför skulle jag bli ledsen för att hon dog? Att som /dev/jesus tycka att det är lika obehagligt som när en bekant dör, det förstår jag inte. Det är snarare det som jag skulle kalla underligt.
Citera
2004-01-26, 00:39
Medlem
/dev/jesuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Caine_Gothenburg
Jag kände inte Anna Lindh, hon har inte betytt någonting för mig, så varför skulle jag bli ledsen för att hon dog? Att som /dev/jesus tycka att det är lika obehagligt som när en bekant dör, det förstår jag inte. Det är snarare det som jag skulle kalla underligt.
Det är inte så att jag kände starkt pga sympatier med hennes anhöriga, och på det viset "saknar" henne eller "sörjer" henne. Det är väl svårt att förklara antar jag, men det var mest som att jag kände som att attacken var en attack mot hela det svenska öppna samhället. Låter ju jävligt PK och sådär, men så var det.

Jag kände inte och tyckte inte något speciellt om Anna Lindh när hon levde, hon var lite av en doldis för mig, så det är inte fråga om någon slags stark sympati till hennes person, utan en känsla av avsky, en chock, inför själva dådet, och dess konsekvenser.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in