2009-10-21, 22:31
Medlem
Hej.

Jag skulle behöva hjälp med min dator jag köpte i förra veckan.

Jag köpte en ny dator i delar från datorbutiken.com och nu när jag satt ihop allt så helt plötsligt bara hänger sig datan lite då och då, får inte bluescreen eller något sånt utan den bara hänger sig det enda jag kan göra är att starta om datan med att hålla in start knappen. det går inte att röra musen eller något på tangentbordet.

Någon som vet vad felet kan vara?
tar emot alla tips!

det jag köpte var:

Grafikkort: Gigabyte Geforce GTS 250 OC UDV 1GB GDDR3, DVI, VGA, HDMI, HDTV, SLIx3, 16X PCIe, with Cuda

Prossesorkylare: Zalman CNPS9700NT Giant Black Copper 110mm Ultra Quiet CPU Heatpipe Cooler

Moderkort: Gigabyte GA-MA790FXT-UD5P ATX, LK, GBLAN, DDR3, AM3

Nätaggregat: Corsair TX Series PSU CMPSU-650TXEU 650W 120mm fan ATX 20/24-pin 4/8pin 12V

Prossesor: AMD Phenom 2 X4 945 3,0Ghz, Quad Core, 2MB, 95W, Socket AM3

Ram minnen: Corsair 4gb (KIT) DDR3 1333MHz/CL9/XMS3-10600 Matched XMS3 with New Classic Heat Spreader

Behöver verkligen HJÄLP!
Citera
2009-10-21, 22:37
Medlem
lillaliljas avatar
Det skulle ju kunna vara kylningsproblem, har du kollat igenom så att alla kontakter är ordentligt ihopsatta? Du kan ju förövrigt prova att dra ur alla kontakter och trycka in igen

Eftersom du har haft den så kort stund så lär det ju inte vara dammproblem. Men kom de här problemen idag, eller när började de? Blir det bara om du använder ngt speciellt program eller dylikt?
Citera
2009-10-21, 22:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lillalilja
Det skulle ju kunna vara kylningsproblem, har du kollat igenom så att alla kontakter är ordentligt ihopsatta? Du kan ju förövrigt prova att dra ur alla kontakter och trycka in igen

Eftersom du har haft den så kort stund så lär det ju inte vara dammproblem. Men kom de här problemen idag, eller när började de? Blir det bara om du använder ngt speciellt program eller dylikt?

Ja har kollat alla sladdar och så allt sitter fast
Nej det kom för några dagar sedan
Det brukar komma när jag tex kollar på film eller spelar spel då kommer det mest
Citera
2009-10-21, 23:40
Medlem
Har du byggt ihop datorer förr?

I händelse av att du är "förstagångare" finns det säkert ett och annat som är lätt att omedvetet slarva med.

Allt från att ha fått till montaget felaktigt (ofta kylningsproblem) till att ha missat att installera vitala chipset-drivrutiner.
Citera
2009-10-22, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sinistermorgon
Har du byggt ihop datorer förr?

I händelse av att du är "förstagångare" finns det säkert ett och annat som är lätt att omedvetet slarva med.

Allt från att ha fått till montaget felaktigt (ofta kylningsproblem) till att ha missat att installera vitala chipset-drivrutiner.

Det va en av mina polare som byggde ihop den åt mig
han hade själv köp dator i delar
men jag ska kolla alla sladdar och sånt imorgon så får vi se om det är det som va felet
Citera
2009-10-22, 05:52
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Tråd -> Hårdvara

//Mod
Citera
2009-10-22, 06:13
Medlem
Börja med det lättaste. Ladda ner ett program där du kan avläsa alla temperaturer. Sedan kan du även testa en program som heter burnintest (stavning?) vilket stresstestar de olika delarna i datorn. Annars är det bara rycka komponent för komponent och testa om datorn blir stabil.
Citera
2009-10-22, 11:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oscra
Börja med det lättaste. Ladda ner ett program där du kan avläsa alla temperaturer. Sedan kan du även testa en program som heter burnintest (stavning?) vilket stresstestar de olika delarna i datorn. Annars är det bara rycka komponent för komponent och testa om datorn blir stabil.

Testade nyss men det programet burnintest som du rekomenderade
programet kör ett tag sen kommer det upp Fail! vad menar det med det?
Citera
2009-10-22, 13:08
Medlem
sigisens avatar
Har samma problem med min fabriksbyggda Asus som jag köpte för ungefär ett år sedan. Händer 2-3 gånger i veckan men då använder jag min laptop 4 till 12 timmar per dag. Har haft detta problem sen jag köpte datorn och 9 gr av 10 så krashar den när jag spelar upp musik eller film på batteridrift.
Citera
2009-10-22, 19:55
Medlem
ett tips är att installera speedfan, den kontrollerar även diverse temperaturer i datorn.

hade problem med ena laptopen här och där visade det sig att tempen på processorn gick upp över hundra grader och då stängde datorn av sig.

http://www.almico.com/speedfan.php en länk så slipper du googla
Citera
2009-12-09, 06:59
Bannlyst
Har ett liknande problem

Min dator köpt från samma butik med precis samma tillverkare på alla mina komponenter fast 1-2 generationer äldre (phenom 1 x4, DDR2 dock när jag har 8GB ram av typ 1333MHz, får köra på 800Mhz pga moderkortet).

Min dator hänger sig ca 2 +/- gånger i veckan bara sådär vid vanlig användning.
Först låser sig hela skärmen, sen efter en liten stund så låser sig musen och caps/numlock också. Sen blir det till att trycka på reset eller hålla in knappen.

Hur låser man detta? Otroligt jobbigt när man har lagt ner ca 14 000 på datorn,
och samtidigt har rätt mycket nytta av den (kan sitta hemma och jobba).

Hur felsöker man om det är så pass sällan som den hänger sig?
Det sker helt sporadiskt utan att det behöver röra sig om någon stress.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in