2009-10-21, 17:14
Bannlyst
Hej, jag formaterade nyss om min laptop som har windows XP Home, då den hade 2 partitioner, en C: och en D: jag tog bort D: under installationen då jag trodde att den enbart skulle formateras och läggas in i C:, men tydligen så är den helt borta nu, så jag har bara en C: på 7gb, D: var typ på 30gb men är nu helt borta, hjälp vadfan ska jag nu göra?
Citera
2009-10-21, 17:18
Medlem
epost72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktuskruka
Hej, jag formaterade nyss om min laptop som har windows XP Home, då den hade 2 partitioner, en C: och en D: jag tog bort D: under installationen då jag trodde att den enbart skulle formateras och läggas in i C:, men tydligen så är den helt borta nu, så jag har bara en C: på 7gb, D: var typ på 30gb men är nu helt borta, hjälp vadfan ska jag nu göra?

Då måste man fråga vilket resultat hade du väntat dig?.

Under diskhantering kan du skapa en ny D om du så önskar. Du finner det under "icke allokerat utrymme" i diskhanteraren.
Citera
2009-10-21, 17:22
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av epost72
Då måste man fråga vilket resultat hade du väntat dig?.

Under diskhantering kan du skapa en ny D om du så önskar. Du finner det under "icke allokerat utrymme" i diskhanteraren.

Tack, resultatet jag hade "väntat" mig var att D: som jag tog bort skulle automatiskt läggas tillsammans med C: och bara heta C: hädanefter!
Citera
2009-10-21, 17:24
Medlem
raggarsvins avatar
Citat:
Tack, resultatet jag hade "väntat" mig var att D: som jag tog bort skulle automatiskt läggas tillsammans med C: och bara heta C: hädanefter!
Så funkar det inte, då får du partitionera om hela hårddisken och göra en hel partition av hela hårddisken.
Citera
2009-10-21, 17:30
Medlem
epost72s avatar
Citat:

Om du ville ha just det resultatet så skulle du ha tagit bort båda partitionern och valt att skapa en ny med hela utrymmet.

Nu har du några alternativ.

1. Skapa en partition av det icke allokerade utrymmet så får du fördelningen C: 7gb D 30GB en väldigt bra fördelning med tanke på framtida eventuella omstallationer. Spara viktiga saker på D så berörs de inte alls.

2. Med hjälp av exvis partition magic göra en partition av alltihop.
Citera
2009-10-21, 17:32
Bannlyst
Okej tack återigen.
Citera
2009-10-21, 18:35
Medlem
Kan lika gärna starta från Windows CD/DVD skivan och installera om det när du ändå inte har hunnit lägga tillbaka så mycket.

Den här gången får du komma ihåg att ta bort ALLA partitioner när du kommer till stället där du väljer var du installerar. Det står tydligt vad man trycker för att göra det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in