2009-10-21, 13:19
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
Tjena,

pluggar fr tillfllet vid lunds universitet och den 1 november s mste jag ha lmnat in min ansskan fr utlandsstudier till nsta hst. Nu r det s hr att jag r vldigt instlld p mitt frstaval men efter det har jag ingen aning faktiskt.

Universiteten jag vljer mellan p andra och tredjeplats (fjrde och femte har jag verkligen ingen aning) r Texas Tech University och University of Virginia.

Har skt som en dre p alla mjliga stllen men hittar ingen som varit p ngot av dem. S har ngon hr ngra erfarenheter, ven om de r i andra eller tredje hand s uppskattas det.

Tack.
Citera
2009-10-21, 22:31
Medlem
Vad ar ditt forstaval?

UVA ar utan tvekan det battre universitetet av de tva.
Citera
2009-10-21, 23:57
Medlem
Aekeis avatar
Lustigt, nmnde precis UVA i en tidigare trd som lite av en dold prla fr lundastudenter. Om man tycker ranking r viktigt brukar skolan rknas till de bttre public schools i USA ihop med UC Berkeley vilket jag misstnker r ditt frstaval.
Citera
2009-10-22, 01:41
Medlem
UVA ligger bedarande i Blue Mountains nara Shenendoah Valley.

http://3.bp.blogspot.com/_Gbw_sS1n2-...Mountains1.jpg

Jag har besokt nagra ganger - riktigt trevlig stalle och formodligen riktigt intressant att komma dit som utbytesstudent. Valdigt amerikanskt och dessutom forhallandevis sydstatligt - det ar Virginia med omnejds traditionella elitskola. Skolan brukar kallas for en privatskola utkladd till en delstatlig skola.

Valdigt annorlunda fran Berkeley.
Citera
2009-10-22, 03:22
Medlem
Aekeis avatar
Systatsaspekten r en vldigt intressant detalj, r det nt man knner av? Har hrt en oskn historia dr nn verrste ett frathouse fr svarta med bomullstussar och sen filmade nr de plockade bort dem. Om jag inte minns fel var det p ett ganska bra skola ocks.
Citera
2009-11-01, 19:44
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
tjena igen,

ledsen att jag helt glmde bort denna trd. Ja som ngon lurkade ut r UC mitt frstaval (fr vlja tre campus att ska med, Berkeley Santa Cruz och Irvine blir det)

Texas Tech skrotade jag helt och hllet fr vrigt, fick en del mindre smickrande beskrivningar om skolan frn en person med flera vnner dr.

Nu blev Virginia mitt tredjeval efter UC och NCSU, vilket kanske var ett misstag nr jag lser vad som sgs hr.
Citera
2009-11-02, 00:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crenshaw Punch
tjena igen,

ledsen att jag helt glmde bort denna trd. Ja som ngon lurkade ut r UC mitt frstaval (fr vlja tre campus att ska med, Berkeley Santa Cruz och Irvine blir det)

Texas Tech skrotade jag helt och hllet fr vrigt, fick en del mindre smickrande beskrivningar om skolan frn en person med flera vnner dr.

Nu blev Virginia mitt tredjeval efter UC och NCSU, vilket kanske var ett misstag nr jag lser vad som sgs hr.

UVA r definitive bttre n bde UCSC och UCI. Berkely r dock det i allmnhet bst ansedda delstatliga universitetet, men det beror givetvis p vad du lser. UVA r en bra sprngbrda till Washington DC.
Senast redigerad av krossster 2009-11-02 kl. 00:30.
Citera
2009-11-02, 09:24
Medlem
Crenshaw Punchs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av krossster
UVA r definitive bttre n bde UCSC och UCI. Berkely r dock det i allmnhet bst ansedda delstatliga universitetet, men det beror givetvis p vad du lser. UVA r en bra sprngbrda till Washington DC.

Jo, men var i princip tvungen att ska UCSC och UCI d UCLA, UCSD och UCSB inte hade tillrckligt med kurser eller tillrckligt relevanta kurser fr min utbildning.

Sen r UC-systemet mitt frstaval p grund av flera andra faktorer n skolranking. Hade det varit min enda prio hade jag utan tvekan skt University of Toronto ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in