• 1
  • 2
2009-10-21, 12:29
Medlem
Landsknechts avatar
Vad krävs för att jag ska få min hyra betald av Soc? Hur mycket mer pengar kan Soc skjuta till med när det kommer till annat? Och kan jag få pengar både från Arbetsförmedlingens aktivitetsstöd och Soc på samma gång?

Jag är iaf en ung arbetssökande kille i 20års åldern, och vill helst använda mig av lite bidrag istället för att slösa upp mina pengar jag har på banken. Man måste väl även ha lite --eller inga-- pengar på banken för att få hyran bekostad av Soc? Det kan iaf lösas, då jag isf ska ta och betala in en "skuld" för att kunna få hyran betald från Soc.

Och slutligen, finns det några besvärliga sidor till Soc? Kommer de att kränka mitt privatliv och störa mig genom att komma och besöka mig i tid och otid för att kolla att jag inte håller på med något fuffens eller så?
Citera
2009-10-21, 12:36
Medlem
supermassives avatar
Du får väl inte ha några pengar på banken sparandes om du ska få bidrag av socialen heller? De ska användas först och främst innan du ska få bidrag av dom. Sånt kollar de.
Citera
2009-10-21, 12:39
Medlem
Bakaxels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Vad krävs för att jag ska få min hyra betald av Soc? Hur mycket mer pengar kan Soc skjuta till med när det kommer till annat?
Jag är osäker på Socialförvaltningens paragrafer, kan bara utgå från mina egna erfarenheter med dem.

Det krävs att du saknar inkomst och alternativ att bo på, och att enbart hyran inte överstiger 3200 kr, som jag tror är normen. Det är alltså vad de kan betala. Därtill kommer du få pengar för dagstidning, TV-licens osv. Har du ingen inkomst alls, så är du ju även berättigad försörjningsstöd.

Citat:
Och kan jag få pengar både från Arbetsförmedlingens aktivitetsstöd och Soc på samma gång?
Yepp! Det går! Aktivitetsersättning kräver att man varit inskriven på Arbetsförmedlingen mer än tre månader, va?

Citat:
Jag är iaf en ung arbetssökande kille i 20års åldern, och vill helst använda mig av lite bidrag istället för att slösa upp mina pengar jag har på banken. Man måste väl även ha lite --eller inga-- pengar på banken för att få hyran bekostad av Soc? Det kan iaf lösas, då jag isf ska ta och betala in en "skuld" för att kunna få hyran betald från Soc.
Det är nog bäst ifall du god tid innan du bokar möte med dem flyttar över dina pengar eller till morsans bank eller så, för de kan vara, eller ÄR, riktigt petiga. Alla pengar du sitter på räknas som en inkomst nämligen.

Citat:
Och slutligen, finns det några besvärliga sidor till Soc? Kommer de att kränka mitt privatliv och störa mig genom att komma och besöka mig i tid och otid för att kolla att jag inte håller på med något fuffens eller så?
Å nej. Se bara till att ta med alla papper de ber dig att ta med, så att du inte behöver vänta på utredningarna.
Citera
2009-10-21, 13:07
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av supermassive
Du får väl inte ha några pengar på banken sparandes om du ska få bidrag av socialen heller? De ska användas först och främst innan du ska få bidrag av dom. Sånt kollar de.

Som sagt så har jag en skuld att betala in, så det kommer att lösas iaf.

Citat:
Ursprungligen postat av Bakaxel
Det krävs att du saknar inkomst och alternativ att bo på, och att enbart hyran inte överstiger 3200 kr, som jag tror är normen. Det är alltså vad de kan betala. Därtill kommer du få pengar för dagstidning, TV-licens osv. Har du ingen inkomst alls, så är du ju även berättigad försörjningsstöd.

Jag får väl även mitt Internet bekostat? Det är ju viktigt för mitt "arbetssökande" trots allt.

Citat:
Yepp! Det går! Aktivitetsersättning kräver att man varit inskriven på Arbetsförmedlingen mer än tre månader, va?

Nice! Och japp, man ska ha varit inskriven i minst tre månader för att få det.

Citat:
Det är nog bäst ifall du god tid innan du bokar möte med dem flyttar över dina pengar eller till morsans bank eller så, för de kan vara, eller ÄR, riktigt petiga. Alla pengar du sitter på räknas som en inkomst nämligen.

Bra att ni båda bekräftar detta, så det här ska jag ta hand om innan jag drar dit. Jag kommer trots allt att vara utan pengar och inkomst när jag har betalat min skuld. Tror du förresten att de kommer att kolla min ekonomiska historik på banken och ställa en massa frågor? T.ex. vem jag har betalat skulden till? Och kan det blir några problem för han som ska hålla pengarna åt mig? Finns det någon risk att det blir någon slags skatt på dem, eller något i den stilen? Det rör sig iaf om ~50.000, så det är inte en så jättestor summa, men det skulle ju vara surt att betala någon avgift iaf.

Och tack för svaren för övrigt! Hjälpen uppskattas!
Citera
2009-10-21, 13:35
Medlem
Tazquas avatar
Jag får väl även mitt Internet bekostat? Det är ju viktigt för mitt "arbetssökande" trots allt.

Det tror jag faktiskt inte. Finns ju trots allt datorer på Arbetsförmedlingen du kan använda.
Citera
2009-10-21, 13:39
Medlem
BarbieBottoms avatar
De kommer kräva kontoutdrag från alla dina konton sen tre månader tillbaka. Ser de att du haft 50k på ett av kontona så kommer de att matchas mot existensminimum och du kommer inte få några pengar för de månader de täcker. Det vill säga minst 5 månader.

Internet och telefon betalar de inte. De ses som val man själv gör att ha, inga måsten. Knepigt, för hur fan får man ett jobb utan telefon?
Citera
2009-10-21, 13:54
Medlem
SweTechs avatar
Socialbidrag har inget med A&A att göra.
>>Privatekonomi

//Moderator
Citera
2009-10-21, 14:27
Medlem
supermassives avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbieBottom
De kommer kräva kontoutdrag från alla dina konton sen tre månader tillbaka. Ser de att du haft 50k på ett av kontona så kommer de att matchas mot existensminimum och du kommer inte få några pengar för de månader de täcker. Det vill säga minst 5 månader.

Internet och telefon betalar de inte. De ses som val man själv gör att ha, inga måsten. Knepigt, för hur fan får man ett jobb utan telefon?
Det är minst tre månader t.o.m. om jag inte misstar mig.
Citera
2009-10-21, 17:38
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarbieBottom

Men måste jag vänta på att få ut pengar trots att jag tar ut pengarna för att betala av en skuld? Det är alltså frågan om en privat skuld, och inget som rör något lån jag har tagit från en bank.

Tack för alla svar som har poppat in, återigen.
Citera
2009-10-21, 17:56
Medlem
Diablo1118s avatar
Kommunens hemsida...mitt tips är att fixa ett jobb istället.
Du kommer att få svårt att få ut några pengar och måste först använda dig av det sparade kapitalet.

"Försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd i övrigt
Den som inte kan försörja sig själv har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd ("socialbidrag") från kommunen.
Vem som helst har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd men för att ha rätt till bistånd krävs det att:

1. du vistas i kommunen

2. du inte själv kan försörja dig

3. du gjort vad du kan för att själv bidra till din försörjning

•Den som kan arbeta är skyldig att göra så.
•Är man arbetslös skall man söka och vara beredd att ta ett arbete.
•Den som har rätt till a-kassa, sjukpenning, sjukbidrag eller annan ersättning skall i första hand söka sådan ersättning.
Har du sparade medel kan du vara skyldig att använda dem innan du kan få bistånd.•Ibland kan en annan person vara skyldig att bidra till din försörjning, t.ex. är gifta och sammanboende skyldiga att hjälpa varandra och föräldrar är skyldiga att bidra till sina barns försörjning så länge de går i gymnasieskolan.
Har du andra värdefulla tillgångar t.ex. hus, bilar dyrbar konst, värdefulla smycken eller liknande kan du vara skyldig att sälja dessa och använda pengarna till din försörjning."
Citera
2009-10-21, 18:02
Medlem
Landsknechts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Diablo1118
Kommunens hemsida...mitt tips är att fixa ett jobb istället.
Du kommer att få svårt att få ut några pengar och måste först använda dig av det sparade kapitalet.

"Försörjningsstöd och ekonomiskt bistånd i övrigt
Den som inte kan försörja sig själv har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd ("socialbidrag") från kommunen.
Vem som helst har rätt att ansöka om ekonomiskt bistånd men för att ha rätt till bistånd krävs det att:

1. du vistas i kommunen

2. du inte själv kan försörja dig

3. du gjort vad du kan för att själv bidra till din försörjning

•Den som kan arbeta är skyldig att göra så.
•Är man arbetslös skall man söka och vara beredd att ta ett arbete.
•Den som har rätt till a-kassa, sjukpenning, sjukbidrag eller annan ersättning skall i första hand söka sådan ersättning.
Har du sparade medel kan du vara skyldig att använda dem innan du kan få bistånd.•Ibland kan en annan person vara skyldig att bidra till din försörjning, t.ex. är gifta och sammanboende skyldiga att hjälpa varandra och föräldrar är skyldiga att bidra till sina barns försörjning så länge de går i gymnasieskolan.
Har du andra värdefulla tillgångar t.ex. hus, bilar dyrbar konst, värdefulla smycken eller liknande kan du vara skyldig att sälja dessa och använda pengarna till din försörjning."

Tanken på jobb är inte helt främmande, förutsatt att det är ett acceptabelt sådant och inte någon praktikplats där man endast får en slavlön för arbetet.

Och jo, det har gjorts klart för mig att man måste använda upp sparat kapital man har. Men om jag använder det till att betala av en skuld, vilket lämnar mig utan pengar ö.h.t., får jag ekonomisk hjälp av Soc då?
Citera
2009-10-21, 18:23
Medlem
Justitiemords avatar
Först skriver du.
Citat:
Jag är iaf en ung arbetssökande kille i 20års åldern, och vill helst använda mig av lite bidrag istället för att slösa upp mina pengar jag har på banken.
Och sedan.
Citat:
Tanken på jobb är inte helt främmande, förutsatt att det är ett acceptabelt sådant och inte någon praktikplats där man endast får en slavlön för arbetet.
Helt ärligt och ursäkta språket, men hur i helvete kan man ha en sån jävla slapp inställning??

Jag blir arg på riktigt när jag läser detta!

Nåväl, du kommer - förhoppningsvis i alla fall - att få slita lite om du uppbär försörjningsstöd. Många kommuner kräver nämligen att du arbetar som praktikant för att vara berättigad bidraget.
Senast redigerad av Justitiemord 2009-10-21 kl. 18:26.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in