Citat:
Ursprungligen postat av Landsknecht
Vad krävs för att jag ska få min hyra betald av Soc? Hur mycket mer pengar kan Soc skjuta till med när det kommer till annat?
Jag är osäker på Socialförvaltningens paragrafer, kan bara utgå från mina egna erfarenheter med dem.
Det krävs att du saknar inkomst och alternativ att bo på, och att enbart hyran inte överstiger 3200 kr, som jag tror är normen. Det är alltså vad de kan betala. Därtill kommer du få pengar för dagstidning, TV-licens osv. Har du ingen inkomst
alls, så är du ju även berättigad försörjningsstöd.
Citat:
Och kan jag få pengar både från Arbetsförmedlingens aktivitetsstöd och Soc på samma gång?
Yepp! Det går! Aktivitetsersättning kräver att man varit inskriven på Arbetsförmedlingen mer än tre månader, va?
Citat:
Jag är iaf en ung arbetssökande kille i 20års åldern, och vill helst använda mig av lite bidrag istället för att slösa upp mina pengar jag har på banken. Man måste väl även ha lite --eller inga-- pengar på banken för att få hyran bekostad av Soc? Det kan iaf lösas, då jag isf ska ta och betala in en "skuld" för att kunna få hyran betald från Soc.
Det är nog bäst ifall du god tid innan du bokar möte med dem flyttar över dina pengar eller till morsans bank eller så, för de kan vara, eller ÄR, riktigt petiga. Alla pengar du sitter på räknas som en inkomst nämligen.
Citat:
Och slutligen, finns det några besvärliga sidor till Soc? Kommer de att kränka mitt privatliv och störa mig genom att komma och besöka mig i tid och otid för att kolla att jag inte håller på med något fuffens eller så?
Å nej. Se bara till att ta med alla papper de ber dig att ta med, så att du inte behöver vänta på utredningarna.