2009-11-21, 12:50
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
Det håller jag med om, men de sociala myndigheterna har ju uppenbarligen ingripit, men utan att följa upp om det funkar eller inte. Det är ett förbannat slarv.

Det är inte enkelt att få folk till att vilja arbeta i dessa hårtbelastade stadsdelar. En nykläckt socionom utan livserfarenhet själv, drygt tjugo år och ung kvinna ska ta tag i detta...!!!

Vårdcentralerna i området flyttas därifrån alternativt läggs ner.
Bersjön har mej veterligt ingen VC och vad jag vet finns det ingen eller enbart en i de noröstliga stadsdelarna. En finns en vid Angeredstorg vill jag minnas och en i Gamlestan "spinnaren".

Varje stadsdel i "svenska" medelklassområden har ofta en eller två i sitt närområde. Ofta på gångavstånd.

Dessutom krav på besparingar då skatteintäkterna sjunker p g a lågkonjukturen och arbetslösheten samt utanförskapet

Det sociala är troligen överbelastade och uppgivna. I notiser i tidningarna kan vi läsa om våld och hot om våld i samband med besök hos det sociala.
De har olika säkerhetsrutiner med larm och lås på sina dörrar och det har även förekommit att de har inhyrda väktare.

Det är ett öppet mål att skylla på dessa. Det är inte så enkelt att skylla enbart på det sociala. Deras entusiasm för yrket lär snart svalna och de söker sej därifrån efter ett tag.
Senast redigerad av Rektangel 2009-11-21 kl. 13:03.
Citera
2009-11-21, 15:45
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flashdebator
Ingen föds normalt ond. Ingen föds heller som kriminell. Det är således inte genetisk betingat som några påstår här. Det är istället andra faktorer som påverkar om man blir kriminell. Fostran och miljöpåverkan, med allt vad det innebär, är några av de starkast bidragande orsakerna till varför man blir som man blir.

Det var det dummaste jag läst..för övrigt ett jävligt mesigt inslägg som försvara alla jävla blattesvin och dess avkommor som inte vill assimilera sig..kärringarna jobbar inte - då kan de väl se efter sina äckliga jävla horungar..annars kan de dra

OBS! Syftar INTE på de hederliga invandrare som verkligen vill och har assimilerats..men som tvingas ihop med packet!!

Vissa föds onda utan spärrar - precis som att vi föds med olika sexuella läggningar, talang osv.
Citera
2009-11-21, 17:49
Medlem
frökens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meister02
Det var det dummaste jag läst..för övrigt ett jävligt mesigt inslägg som försvara alla jävla blattesvin och dess avkommor som inte vill assimilera sig..kärringarna jobbar inte - då kan de väl se efter sina äckliga jävla horungar..annars kan de dra

OBS! Syftar INTE på de hederliga invandrare som verkligen vill och har assimilerats..men som tvingas ihop med packet!!

Vissa föds onda utan spärrar - precis som att vi föds med olika sexuella läggningar, talang osv.

Är du säker på att du ö h t förstod det inlägg du kallar för "jävligt mesigt"? Det verkar inte så på det du skriver...Men till det fetade: Intressant. Jag antar att du inte har minsta problem att presentera en källa till detta?

Citat:
Ursprungligen postat av Albertus.Pictor
För övrigt anser jag att man gör det väldigt enkelt för sig när man hänvisar till att ED tillhör ett visst folkslag. Och att det skulle utgöra förklaringen till hans beteende, särskilt när vi vet att han:

1. Är förståndshandikappad, om än inte gravt.
2. Har ADHD.
3. Är i viss mån autistisk.

Som jag tidigare har berättat, har jag genom jobbet haft mycket kontakt med romer från Balkan och har sett en del av deras "barnuppfostran" och sociala mönster. Inte så att jag anser mig vara någon slags expert, men jag har dock en del erfarenhet och har även funderat över varför det ser ut som det gör. För faktum är att det är en hel del problem förknippade med romer, särskilt om många familjer kommer till en och samma plats. Här kan vi verkligen tala om "främlingsfientlighet" och rädsla för det främmande, som i det här fallet är det svenska. Om det finns en familj som vill försöka bli "försvenskade", utsätts de för enormt mycket grupptryck att hålla sig till den etniska gruppen. I den situationen måste man vara stark för att kunna stå emot.

Jag ska inte komma med någon lång utläggning, men helt kort kan jag säga att jag tror inte att familjen har förstått vad E:s diagnoser innebär. Jag frågade tidigare om det var någon som visste när han blivit utredd, men så var inte fallet. Kan tänka mig att det har skett ganska nyligen, i alla fall efter det han fyllt elva, dvs efter det att han fick med polisen att göra första gången. Någon berättade att han fått mycket stryk av sin pappa för att han var "dum", i betydelsen "trög", som jag uppfattade det. Förvånar mig inte alls. Det har förmodligen inte heller förändrats efter att han fått sina diagnoser.

Och som Rektangel säger; socialen i Bergsjön är överbelastade, unga nyexade socionomer kommer dit till detta tunga område, stackarna, utan erfarenhet och utan särskilt mycket stöd från politikerna, kan jag tänka mig. I sista hand är det ju de som har ansvaret.

Jag måste citera detta, för det är ett mycket insiktsfullt inlägg som tål att läsas igen:

Citat:
Ingen föds normalt ond. Ingen föds heller som kriminell. Det är således inte genetisk betingat som några påstår här. Det är istället andra faktorer som påverkar om man blir kriminell. Fostran och miljöpåverkan, med allt vad det innebär, är några av de starkast bidragande orsakerna till varför man blir som man blir.

Enver kommer från en av Göteborgs mest invandrartäta förorter i nordost - Bergsjön. Här talar man över 100 språk, har STORA sociala problem och utanförskap. Stadsdelen leder statistik över kriminalitet över yngre personer som ej ännu är straffmyndiga. Det finns en empatilöshet här uppe som inte finns någonannanstans i Göteborg. Många av de invandrare som bor i Bergsjön, kommer från länder där ingen ifrågasätter varför barnen är ute dygnet runt, eller försörjer sig "på gatan". Ingen ifrågasätter heller utebliven skolgång. Ett tag gick det så långt att man införde böter till föräldrar vars barn uteblev i skolan. Jag vet ej om detta finns kvar.

Stadsdelen har flest 9:e klassare som går ur skolan med betyget IG (icke godkänd).

Bergsjön är också en av de stadsdelar som leder i antalet s.k "sociala lägenhetskontrakt", vilket innebär att sociala myndigheter går in som garant och betalar hyran på obestämd tid. Familjebostäder och Bostadsbolaget och sociala myndigheter har under snart 20-års tid valt att blunda för problemet och är enligt mig direkt ansvariga för att Bergsjön ser ut som det gör idag.

Det har ringt flera varningsklockor under MYCKET lång tid i Bergsjön - men ingen vill ta något ansvar. Problemen bollas fram och tillbaka i olika papperskvarnar som mal extrem sakta.

Det riktigt tragiska är - Enver är inte den sista extremt unga våldtäktsmannen vi kommer att få höra talas om.
Citera
2009-11-21, 18:33
Medlem
Rektangels avatar
Lösningen är accelerande invandring.

Vi får bygga färre hyresrätter så att vår kommun eller stadsdel inte kan påtvingas asociala snyltgäster och bidragsiglar. Detta har nog politiker insett och bromsar utbyggnaden av bostäder särskilt hyresrätter och därav vår bostadsbrist.
Detta för att slippa vara politiskt inkorrekta och bruka invandringen som huvudskäl. Våra barn i medelklassområden får bo kvar hemma långt upp i åldrarna och lär troligen inte någonsin nå sina föräldrars levnadstandard.
I Sverige styr media över politikerna som har att svara inför media.
Har ni inte märkt detta?

Fenomenet "vit flykt" från dessa hårt belastade områden har bara påbörjats.
Gängen i förorten tar över och står för "lag och ordning" samt "beskydd".

De uppgifter som polis och det sociala hade innan men nu uppgivet kapitulerar inför tas över av gängen.Skolorna slår igen eller brinner upp.

Det blir stigamtiserande att söka jobb och ha en adress där det påvisas att man är från Bergsjön. Den svenska dialekten därifrån blir bara det en klassmarkör som skiljer ut dej och ditt ursprung.
Enklare industrijobb försvinner utomlands och de är i ett evigt utanförskap.
Senast redigerad av Rektangel 2009-11-21 kl. 19:06.
Citera
2009-11-21, 19:31
Medlem
Citat:

Jag försvarar inte någon, alldeles oavsett var i världen man kommer ifrån. Men att det finns en "orsak" till "verkan" är alldeles solklart. Jag skulle också vilja se "stramare regler" på nyanlända invandrare, utan att bli kallad rasist. Under lång tid har det förekommit ett kollektivt daltande med invandrare, vilket i sin tur försvårat integration i samhället.

- Man har lättvindigt gett invandrare bidrag och bostad utan krav på motprestation.
- Invandrare har efter uppehållsbeslut, tvångsplacerats i gettoriserade områden som exempelvis Bergsjön.
- Man accepterar kulturella beteenden som för oss är helt främmande och i vissa fall olagliga i det flesta västländer.

Jag vet inte hur kluven du är, men du verkar först tycka att ALLA invandrare är "blattesvin", för att sedan tycka synd om de som sköter sig?

Citat:

Nej! Det finns absolut INGA som helst bevis för att människor föds onda. Inga alls. Däremot finns det en hel del uppsjö tokiga och mindre tokiga teorier som beskriver varför man blir ond. Ondska är en "personifierad" egenskap. Som nyfödd har man inte denna egenskap - den lär man sig hantera under uppväxten när man formas som person.
Citera
2009-11-21, 19:35
Medlem
Rektangels avatar
Vad är ondska?
Citera
2009-11-21, 20:25
Medlem
franges avatar
Citat:

Nej! Det finns absolut INGA som helst bevis för att människor föds onda. Inga alls. Däremot finns det en hel del uppsjö tokiga och mindre tokiga teorier som beskriver varför man blir ond. Ondska är en "personifierad" egenskap. Som nyfödd har man inte denna egenskap - den lär man sig hantera under uppväxten när man formas som person.

Men problemet är att vissa kulturer uppfostrar barnen till att bli vad vi ser som onda. Jagmenar, våldtäkter är inte ens något konstigt i Västafrika, tillexempel.. Och att stjäla är en del av livet i den zigenska uppfostran..
Citera
2009-11-21, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Vad är ondska?

Alla människor ser ondska olika. Jag skulle vilja påstå att ondska kan vara allt ifrån att inte vilja dela med sig, att inte bry sig sina medmänniskor till att vilja utföra förbjudna, otänkbara handlingar.

Ondska är heller inte per definition fastställd av WHO (rätta mig om jag har fel - påhopp undanbedes..), exempelvis som när man är hemlös.
Citera
2009-11-21, 21:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frange
Men problemet är att vissa kulturer uppfostrar barnen till att bli vad vi ser som onda. Jagmenar, våldtäkter är inte ens något konstigt i Västafrika, tillexempel.. Och att stjäla är en del av livet i den zigenska uppfostran..

Ja du har rätt - och det är ett stort problem, eftersom vi tillåter andras kultursyn, lagar och värderingar i ett land som inte delar deras syn på saker och ting. Här menar jag att man måste "strama" åt reglerna ordentligt med bland annat information och motkrav på att man nu kommit till ett land där vi INTE tillåter vad-som-helst.
Citera
2009-11-22, 11:29
Medlem
Webbhildas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel

Bersjön har mej veterligt ingen VC och vad jag vet finns det ingen eller enbart en i de noröstliga stadsdelarna. En finns en vid Angeredstorg vill jag minnas och en i Gamlestan "spinnaren".

Lite bättre än så är det faktiskt nu:

• Bergsjön har Bergsjöns vårdcentral och BVC i ett nybyggd hus på baksidan av B-sjön centrum, i ena ändan av p-däcket

• Kortedala har
- Nya Vårdcentralen Kortedala Torg Tusenårsgatan 3
- Jourcentral Kortedala Torg, Vårdcentraler i Väst AB, Kortedala
- Kortedala Vårdcentral och BVC Årstidsgatan (Norra centrum)
Citera
2009-11-22, 11:51
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Webbhilda
Lite bättre än så är det faktiskt nu:

• Bergsjön har Bergsjöns vårdcentral och BVC i ett nybyggd hus på baksidan av B-sjön centrum, i ena ändan av p-däcket

• Kortedala har
- Nya Vårdcentralen Kortedala Torg Tusenårsgatan 3
- Jourcentral Kortedala Torg, Vårdcentraler i Väst AB, Kortedala
- Kortedala Vårdcentral och BVC Årstidsgatan (Norra centrum)

Där ser man. Det var ju lite skriverier om detta när VC försvann och de boende fick åka långt för att få vård. Det låter ju mer som filialer dock.

Nu när jag tänker efter så glömde jag bort Kortedala men det är ju inte ett lika tungt belastat område som Bergsjön. Ännu..?
Citera
2009-11-22, 13:26
Medlem
Citat:

Vissa föds onda? det var det dummaste jag hört! Ingen människa föds ond. Däremot, ja, vissa människor föds utan spärrar. men detta gör dem inte till onda människor utan det är en sjukdom. Vad de människorna behövr är vård!

Ingen människa är ond!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in