Citat:
Ursprungligen postat av infidel
Tyvärr, det är inte så. Sådant som begåvning, empati, riskbenägenhet och tidspreferens är alla ärftliga egenskaper. Om du anser att detta inte är sant har du också undanröjt evolutionen då den iden just bygger på att egenskaper ärvs och inte förvärvas.
Nej! det ÄR defacto skitsnack att man kan födas som ond eller kriminell. Det finns INGA som helst bevis. Inte ens vetenskapliga.
De andra egenskaper du tar upp rör inte de två jag nämner, men är heller inga egenskaper man föds med, utan är snarare brist på fostran och inlärning.
Det är förövrigt lag i många västländer (skolplikt) att man MÅSTE fostra sina barn med en sund inlärning.
Vad det gäller barn från andra länder i exempelvis Iran, Irak, Afrika (som du nämner), så har men forskat i deras miljö och kulturarv, där det råder helt andra normer för exempelvis fostran. vilket kommer att påverka en som "person". I dessa länder har man också helt andra lagar för barn.
I en del länder tycker man exempelvis inte att det är konstigt att man låter barn medverka vid offentliga avrättningar, eller som soldater i krig för att på så sätt fostra dom. Man tycker inte heller att en barbarisk behandling av kvinnor är något konstigt. Barn i dessa länder tillåts sällan att vara just barn. Dom börjar arbeta i tidig ålder, lär sig inget om sexualitet etc etc.
Många barn som kommer hit är avtrubbade, tickande bomber.
I Envers fall tror jag det är mycket som spelar in för att han blivit som han är.
Det beror INTE på att han är zigenare (så sluta döm alla zigenare kollektivt som barnvåldtäktsmän - för det är dom INTE).
Det beror snarare på ;
- Total brist på fostran från föräldrar och skola.
- Hans uppväxtmiljö. Bergsjön 2009 är INGEN bra miljö för något barn att växa upp i.
Ber om ursäkt att det blev lite offtopic med miljöpåverkan och att man tvingas svara på annat än vad topic handlar om (barn från Iran eller andra länder som inte hör hemma i en tråd om en zigensk pojke som det gått riktigt illa för..)
Åter till ämnet - jag är tämligen säker på att när det blir dags för rättegång så kommer man att plocka in folk från sociala myndigheter uppe i Bergsjön. De kommer garanterat ställas till svars och ifrågasättas varför man fullkomligt ignorerade Envers behov, efter att han blivit gripen av polis mer än 30 gånger (exklusivt för flashback !) för olika brott.