2009-10-21, 10:20
Bannlyst
Tjena Tankade precis hem den här torrenten

http://thepiratebay.org/torrent/5083...5Bsjcornell%5D

Har gjort som det står packade upp ison med winrar och fick ett gäng filer
ett gäng mappar och rom/tag/iso/inf osv och sen mapparna bin/driver/i386 osv....

Hur skall jag bränna det här sen för att få en bootbar skiva, jag kör med nero!

Oftast brukar man ju bara bränna ison som image men det funkade inte heller så jag brände filerna i UDF funkade kanon i min stationära när jag stoppar i skivan med windows igång så startar skivan automatiskt men den bootar inte i min laptop.

Vad gör jag för fel?

Tack på förhand Trashback!
Citera
2009-10-21, 10:23
Medlem
moliss avatar
www.imgburn.com Sen när du bränner så bockar du i att den ska vara bootbar. Programmet är gratis och väldigt smidigt.
Citera
2009-10-21, 10:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av molis
www.imgburn.com Sen när du bränner så bockar du i att den ska vara bootbar. Programmet är gratis och väldigt smidigt.

Grejen är ju att det står klart och tydligt att jag skall packa upp ison innan bränning, eller funkar det endå med det programmet menar du?

Edit: Testar med imgburn nu! Valde något option där jag kunde välja alla filer i mappen och sen fick man mounta den lilla ison i bränningsprogget.

Fungerade inte

Provar nu att mounta filen i magic iso och kör nero copy dvd.
Senast redigerad av Trashback 2009-10-21 kl. 10:51.
Citera
2009-10-21, 11:03
Bannlyst
Nu har jag bränt sönder 4 dvd skivor, ingen som kan hjälpa mig?
Citera
2009-10-21, 11:56
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Trashback
Grejen är ju att det står klart och tydligt att jag skall packa upp ison innan bränning, eller funkar det endå med det programmet menar du?

Du ska INTE packa upp ISOn och sedan bränna ut filerna från hårddisken. ISOn innehåller bootinformation och den går förlorad om du packar upp och bränner ut filerna för sig och då går inte skivan att boota från.

En liten guide:
Ladda ner och installera poweriso (starta inte om datorn efter installationen för det behövs inte).
http://www.poweriso.com/
(
Starta Poweriso och klicka dig förbi registreringsrutan (står väl nått i stil med "fortsätt oregistrerad").

Klicka på Meny: Tools -> Burn

Stoppa i en brännbar skiva

"Image File" borde vara markerad så klicka på knappen med de tre punkterna till höger om den och bläddra dig till den katalogen du sparade iso filen i och öppna iso filen (borde enbart vara isofilen som syns i den katalogen).

Klicka på Burn och vänta tills den är klar. Nu skivan fungera att boota från.

En fråga bara men har du ställt in i biosen att den ska boota från cd/dvd först? Så att det inte var så dumt att det var det som ställde till det och du egentligen sitter med 4 stycken fungerade bootbara skivor?
Senast redigerad av jastor 2009-10-21 kl. 11:59.
Citera
2009-10-21, 11:59
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av jastor
Du ska INTE packa upp ISOn och sedan bränna ut filerna från hårddisken. ISOn innehåller bootinformation och den går förlorad om du packar upp och bränner ut filerna för sig och då går inte skivan att boota från.

En liten guide:
Ladda ner och installera poweriso (starta inte om datorn efter installationen för det behövs inte).
http://www.poweriso.com/
(
Starta Poweriso och klicka dig förbi registreringsrutan (står väl nått i stil med "fortsätt oregistrerad").

Klicka på Meny: Tools -> Burn

Stoppa i en brännbar skiva

"Image File" borde vara markerad så klicka på knappen med de tre punkterna till höger om den och bläddra dig till den katalogen du sparade iso filen i och öppna iso filen (borde enbart vara isofilen som syns i den katalogen).

Klicka på Burn och vänta tills den är klar. Nu skivan fungera att boota från.

En fråga bara men har du ställt in i biosen att den ska boota från cd/dvd först?

Jag har gjort som du beskriver ovan och det fungerar inte det heller

Japp bios är inställt rätt!
Citera
2009-10-21, 13:44
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Trashback
Jag har gjort som du beskriver ovan och det fungerar inte det heller

Japp bios är inställt rätt!

Har du kollat så att du har "Boot CD on startup" eller något sådant, finns när man klickar F8 vid startup eller vad det är.
Citera
2009-10-21, 14:04
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av lawrenceee
Har du kollat så att du har "Boot CD on startup" eller något sådant, finns när man klickar F8 vid startup eller vad det är.

Den bootar andra skivor som den skall, har provat med andra xp och linux men det är just den här orginal varianten jag vill ha in, hårddisken är raderad och jag behöver datorn i morgon
Citera
2009-10-21, 21:24
Bannlyst
Släng tråden jag gav upp och körde in ett annat operativ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in