2009-10-20, 22:21
Medlem
meisers avatar
Hej

Funderar på att köpa en quiltad barbour jacka. Nu bor jag i stockholm och undrar vilket "budskap" man skulle sända ut om man bar på en i stan?. Vad jag har förstått är jackan förknippad med stureplan etc? och den kanske även är "ute" just nu? bryr mig inte om det är inne eller ej men skulle inte vilja bli sedd med en canada goose i 2009 om ni förstår vad jag menar

snälla försök bara att svara på frågan(vilket budskap man skickar ut eller den kanske är "neutral" nu för tiden?)
Citera
2009-10-20, 22:25
Medlem
NoobByNatures avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meiser
Hej

Funderar på att köpa en quiltad barbour jacka. Nu bor jag i stockholm och undrar vilket "budskap" man skulle sända ut om man bar på en i stan?. Vad jag har förstått är jackan förknippad med stureplan etc? och den kanske även är "ute" just nu? bryr mig inte om det är inne eller ej men skulle inte vilja bli sedd med en canada goose i 2009 om ni förstår vad jag menar

snälla försök bara att svara på frågan(vilket budskap man skickar ut eller den kanske är "neutral" nu för tiden?)

Quilted-jacka är väl ganska inne i preppysvängar i år, har jag för mig.
Citera
2009-10-20, 22:30
Medlem
J-Sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meiser
Hej

Äger själv en sådan, kopparfärgad. Visst kan den förknippas med Stureplan, men som NoobByNature säger så är den ganska mycket inne i Preppy-svängarna i år. Dock tror jag iaf att budskapet den ger är neutral; istället för en skepparrock funkar denna jacka minst lika bra Slå till!
Citera
2009-10-21, 11:44
Medlem
padrons avatar
I dagsläget är den nästan enbart förknippad med Östermalm och preppy. Ska man dra nån slags Canada Goose-parallell så finns det ju en ganska stor sannolikhet att även den quiltade jackan blir en riktig blockbuster inom något år:

* Både vanliga förortssvennar och turkar har råd att "se ut som en östmalmskille".

* Jackan passar bättre i stockholmsklimatet
Citera
2009-10-21, 12:25
Medlem
Tropicmadnesss avatar
Vad är det för skillnad på Liddelsdale och Quilted?
Citera
2009-10-21, 12:54
Medlem
Vireks avatar
Jag skulle tänkta på jakt.
Citera
2009-10-21, 18:46
Medlem
Jakt eller rytt...

...komme jag att tänka på - en typisk jacka för landsbygden.
Citera
2009-10-21, 22:16
Medlem
Gullegubbens avatar
Jag förknippar mest quiltade jackor med spanjorer som jobbar med att sköta golfbanor och i andra hand med lantarbetare rent allmänt.
Citera
2010-06-14, 01:35
Medlem
Hej! Kanske är fel tråd att fråga i men jag tänkte att det var bättre än att skapa en ny. Fått upp ögonen för dessa jackor nu, vet att jag är sen. Hur som helst, tänkte fråga vilken årstid som dessa jackor är mest lämpad för. Den ser för tjock ut för sommaren och tunn för vintern. De är väl egentligen för jakt så vår och höst kanske de är som gäller egentligen. Men om man köper endast ur mode perspektiv när kan man använda den för att inte framstå som en idiot.
Citera
2010-06-14, 11:29
Medlem
meisers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Dover
Hej! Kanske är fel tråd att fråga i men jag tänkte att det var bättre än att skapa en ny. Fått upp ögonen för dessa jackor nu, vet att jag är sen. Hur som helst, tänkte fråga vilken årstid som dessa jackor är mest lämpad för. Den ser för tjock ut för sommaren och tunn för vintern. De är väl egentligen för jakt så vår och höst kanske de är som gäller egentligen. Men om man köper endast ur mode perspektiv när kan man använda den för att inte framstå som en idiot.

Den passar bäst till hösten men den fungerar också under våren.
Citera
2010-06-14, 12:35
Medlem
DeMontes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ben-Dover

Finns många olika modeller lämpade för olika årstider. De tunna fungerar bra på vår/sommar medan de varmare är ett bra alternativ på hösten. Finns även andra modeller från Barbour som fungerar på vintern.
Citera
2010-06-14, 16:54
Medlem
mikxs avatar
Jackan har naturligtvis varken någonting med Stureplan eller Östermalm att göra. Bara i Sverige det blir så att visa grejor blir poppis ibland hos vissa kretsar. Quilted är mest använt i Storbritannien som fritids och lant klädsel, och märken som Barbour är förknippade med kvalité och stil. Köp dig en jacka om du tycker det är snyggt. Ser enligt mig mycket bättre ut än att gå och skylta med ett canada goose emblem på armen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in