• 2
  • 3
2009-10-22, 09:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anthem23
Det du pratar om har inget med ondska att gra utan verlevnad.
S, det r du som bestmmer vad som r destruktivt? Fr jag anser det ngotslunda destruktivt att lta folk d. Det r tminstone inte s konstruktivt. Fast, d kanske det kommer en tredje person som anser att verfolkningen r destruktiv, s att det ter sig konstruktivt i lngden att lta folk d. Du ser problematiken i det relativa i frgan?
Citera
2009-10-22, 09:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av yidaki
S, det r du som bestmmer vad som r destruktivt? Fr jag anser det ngotslunda destruktivt att lta folk d. Det r tminstone inte s konstruktivt. Fast, d kanske det kommer en tredje person som anser att verfolkningen r destruktiv, s att det ter sig konstruktivt i lngden att lta folk d. Du ser problematiken i det relativa i frgan?

Ondska r ngot ondigt som inte behver frekomma ngonstans. Det du pratar om handlar inte ens om ondska utan om verlevnad. I s fall r alla djur onda?

S kan vi knappast lgga fram ondska.

Gr du in och frstr ngons fest bara fr att du vill, s r detta ondska.

Gr du in och stjl fr att f nt att ta eftersom du inte tit p 3 dagar, r detta inte ondska.

Ondska r ngot destruktivt som inte behver frekomma i ett enda fall.
Citera
2009-10-22, 09:23
Medlem
Citat:
Ondska r ngot ondigt som inte behver frekomma ngonstans. Det du pratar om handlar inte ens om ondska utan om verlevnad. I s fall r alla djur onda?
Jag har inte sagt att verlevnad r ondska, snarare att att vlja bort ngon annans verlevnad kan anses som ondska. Mnga anser ju att mrdare r onda.

Citat:
S kan vi knappast lgga fram ondska.
Varfr inte? Regeln mste vara konsekvent. Antingen r alla djur (inklusive mnniskan) onda, eller s r inga djur onda. Om vi ska flja din definition vill sga.

Citat:
Gr du in och frstr ngons fest bara fr att du vill, s r detta ondska.
Frn vems perspektiv d? Vrden kanske ville avsluta festen i vilket fall, gsterna kanske ville g p krogen nd, och jag hade skert skitkul nr jag frstrde festen. (Hur frstr man en fest frresten? Det r en metafor, antar jag, eftersom en fest r en abstrakt entitet)

Citat:
Gr du in och stjl fr att f nt att ta eftersom du inte tit p 3 dagar, r detta inte ondska.
Varfr inte, jag kanske ter upp botemedlet till cancer som hade kunnat rddat livet p miljontals mnniskor. Eller s svalt jag mig sjlv i 3 dagar bara fr att bli hungrig nog att vga stjla.

Citat:
Ondska r ngot destruktivt som inte behver frekomma i ett enda fall.
Mjo, det r just den definitionen jag ifrgastter hr
Frgan kvarstr,
vem bestmmer,
och hur bestms,
vad som r destruktivt och inte "behver" frekomma i ett enda fall?
Citera
2009-10-22, 09:26
Bannlyst
Mrda r inte samma sak som att dda.

Att mrda ngon r ngot som inte behvs, till skillnad frn att dda ngon. Man fr separera de orden som tv helt skilda saker.

Ont gr du nr du avsiktligt vill skada eller mrda ngon, utan ngot orsak mer n att du vill.

Dda ngon fr att du mste verleva r inte alls samma sak. D gr du det fr att du r tvingad till det, annars dr du.

Elak och arg r heller inte samma sak. Fr i s fall skulle du vara ond varenda gng du r arg.
Senast redigerad av Anthem23 2009-10-22 kl. 09:29.
Citera
2009-10-22, 09:40
Medlem
Citat:
Mrda r inte samma sak som att dda.

Att mrda ngon r ngot som inte behvs, till skillnad frn att dda ngon. Man fr separera de orden som tv helt skilda saker.
Mrdaren anser troligtvis att mordet behvs. Och funktionalistiska kriminologer kan se det hela som en ndvndig samhllelig ventil, fr att samhllet ska fungera. Du kommer liksom inte undan att definitionen fallerar under relativistisk granskning, den hller inte fr "allt och alla".

Citat:
Ont gr du nr du avsiktligt vill skada eller mrda ngon, utan ngot orsak mer n att du vill.
Vad betyder "mer n att jag vill"? Jag vill gra vrlden en tjnst s jag ddar G.W. Bush? Varfr r jag ond d?

Citat:
Dda ngon fr att du mste verleva r inte alls samma sak. D gr du det fr att du r tvingad till det, annars dr du.
Jag r inte alls tvingad till det. Jag kan vlja att d. Och det vore vl det goda att gra, om alternativet vore att lta grannens rabiessmittade hund buttfucka halva Skne? (Problemet hr r att definitionen frngr mnniskors intentioner)

Citat:
Elak och arg r heller inte samma sak. Fr i s fall skulle du vara ond varenda gng du r arg.
Jag har inte anvnt orden "dda", "mrda", "elak" eller "arg". S jag vet inte riktigt vad du syftar. Men nr vi nd r inne p det. Jo, allt ddande r mrdande. Det dr med arg frstr jag dock inte. Ingen mnniska r elak, mnga r arga, jag blir aldrig elak. Fast, d brjar jag infra mina egna sikter i det hela, snarare n att tala om din definition p ondska och godhet.
Citera
2009-10-22, 09:45
Bannlyst
1.En mrdare skall mrda dig, antingen s skjuter han dig, eller s skjuter du tillbaka. Du har inget val i detta lget. Antingen dr du, eller han.

Vad gr du?

2.Du vill skjuta ngon du tror inte r bra, eller s vill du bara ta dennes pengar, men inte fr att verleva utan fr att du vill ha mer pengar.

Tv helt skilda situationer.

Samhllet fungerar uppenbarligen inte speciellt bra med ondska. Det rcker med att lsa en dagstidning fr att frst det.

Drfr att ondska behvs inte.

Skall vi se det s fr vi se allt destruktivt som "ont". Vulkaner r ngot ont, djuren r ngot ont. osv osv.

Drfr blir slutsatsen att.

Ondska = Destruktiv

Fel

Ondska = Ondigt destruktiv

Rtt

Ondska fr inget positivt med sig, det gr alla annat som r destruktivt drfr att det r ven konstruktivt, som ett vulkanutbrott eller rovdjur som upprtthller en balans.
Senast redigerad av Anthem23 2009-10-22 kl. 09:48.
Citera
2009-10-22, 09:58
Medlem
Citat:
1.En mrdare skall mrda dig, antingen s skjuter han dig, eller s skjuter du tillbaka. Du har inget val i detta lget. Antingen dr du, eller han.

Vad gr du?
Det beror p vad jag vill/vljer. Fr det r fortfarande ett val, antingen dr han eller jag. Verkligheten r dock inte s enkel. Han kan skadeskjuta mig, han kan missa, jag kan skadeskjuta honom, jag kan springa ivg, han kan bli skrajsen och ngra sig.

Citat:
2.Du vill skjuta ngon du tror inte r bra, eller s vill du bara ta dennes pengar, men inte fr att verleva utan fr att du vill ha mer pengar.

Tv helt skilda situationer.
Min dotter kanske dr om jag inte fr pengarna?

Citat:
Samhllet fungerar uppenbarligen inte speciellt bra med ondska. Det rcker med att lsa en dagstidning fr att frst det.
S, d r mord inte ondska?

Citat:
Drfr att ondska behvs inte.

Skall vi se det s fr vi se allt destruktivt som "ont". Vulkaner r ngot ont, djuren r ngot ont. osv osv.

Drfr blir slutsatsen att.

Ondska = Destruktiv

Fel

Ondska = Ondigt destruktiv

Rtt

Ondska fr inget positivt med sig, det gr alla annat som r destruktivt drfr att det r ven konstruktivt, som ett vulkanutbrott eller rovdjur som upprtthller en balans.
Problemet r fortfarande kvar. Vem bestmmer, och hur bestms, vad som r "ondigt" eller "nyttigt"? Dom slktingarna till dom 250000 som dog i tsunamikatastrofen anser nog att det var ondigt destruktivt. Men ngot konstruktivt kom ur det, eftersom deras ekonomi nu r lttare och dom bygger hus som galningar. Fast det r frn ngon annans perspektiv, dom sjlva srjer fortfarande.
Citera
2009-10-22, 10:06
Bannlyst
Du vrngde till bda mina frgor.

Det fanns inget "eller"

Antingen dr du eller han, inget mitt emellan.

I andra fallet menade jag precis likadant, inget annat.

Ondska behver inte finnas eftersom den inte skapar ngot gott, tvrtom. Nu mste jag tyvrr jobba. Vi fr diskutera vidare sen. Tack fr en intressant diskussion.
Citera
2009-10-22, 10:16
Medlem
Citat:
Du vrngde till bda mina frgor.

Det fanns inget "eller"

Antingen dr du eller han, inget mitt emellan.
Det spelar ingen roll om jag "vrnger" till ngot. Det finns fortfarande ett val dr. Antingen dr jag, eller s dr han. Frgan r fortfarande kvar, ska jag, han, eller du bestmma vilket val som ont/gott/neutralt? P vilka grundvalar?

Citat:
I andra fallet menade jag precis likadant, inget annat.

Ondska behver inte finnas eftersom den inte skapar ngot gott, tvrtom. Nu mste jag tyvrr jobba. Vi fr diskutera vidare sen. Tack fr en intressant diskussion.
I sdana fall finns ingen ondska, eftersom allt fr ngot gott med sig. Vissa argumenterar till och med fr Andra Vrldskrigets existens, fr att det gjorde att vetenskapens framsteg tog strre steg framt snabbare. Sjlv ser jag inget sjlvndaml i varken framsteg eller vetenskap, s jag hade hellre varit utan Andra Vrldskriget, oavsett vilket gott som kommit ur det.
Citera
2009-10-30, 04:17
Bannlyst
Balansen

Som jag ser det finns det inga utomstende makter som frsker bekmpa varandra. Dremot har vi mnniskor brister och tillgngar och r kapabla och utfra goda handlingar, eller sk onda handlingar. Som jag ser det r det en del av meningen med livet att utfra goda handlingar, gra gott. Men vi mnniskor r inte fullkomliga, som Jesus, och brister drfr ibland och utfr handlingar som kan skada andra mnniskor. En mening med livet r att vara en god medmnniska.
Citera
2009-10-30, 05:41
Medlem
polariserads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aspera
Som jag ser det finns det inga utomstende makter som frsker bekmpa varandra. Dremot har vi mnniskor brister och tillgngar och r kapabla och utfra goda handlingar, eller sk onda handlingar. Som jag ser det r det en del av meningen med livet att utfra goda handlingar, gra gott. Men vi mnniskor r inte fullkomliga, som Jesus, och brister drfr ibland och utfr handlingar som kan skada andra mnniskor. En mening med livet r att vara en god medmnniska.

Sg "min mening med livet r..." det lter bttre. En mening med livet kan vara att skjuta ner folk p ett kpcentrum och sen blsa skallen av sig, lika mycket som att vara en "god medmnniska".
Citera
  • 2
  • 3

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in