Flashback bygger pepparkakshus!
2004-01-14, 03:14
Medlem
Seldars avatar
Det började i måndags, CPU-belastningen för explorer låser sig på 100%. Reboot. Samma sak. Direkt efter Reboot dessutom, inga tunga grejor eller nått. Formaterar om, problemet kvarstår.

Min undring är:
Finns det ett IP-smittande virus som gör så här, jag har sökt efter virus( i frånkopplat läge) med Kaspersky, NAV och F-Secure, men inget hittas.

Det startar så fort jag kopplar in mig på nätet, det är därför jag undrar angående ip-smitta.

Jag sliter mitt hår
Citera
2004-01-14, 07:22
Medlem
blueCommands avatar
Newbie viruset Blaster som inte förkänar att spridas så, sprids till opatchade Windows XP installationer
Citera
2004-01-14, 12:04
Medlem
ksvs avatar
Om du har sökt igenom datorn med KAV är det knappast något känt virus. Teoretiskt sett skulle det kunna vara en dåligt skriven trojan som injicerar kod i explorer. Men jag undrar det....

Var händer när du startar i felsäkert läge?
Om det började i måndags föreslår jag att du gör en systemåterställning till något tidigare datum.
Citera
2004-01-14, 19:11
Medlem
m0gs avatar
Om det fortsätter efter att du formaterat kanske det är ett hårdvarufel?
Citera
2004-01-14, 22:53
Medlem
skalizs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ksv
Om det började i måndags föreslår jag att du gör en systemåterställning till något tidigare datum.

om han nu har formaterat disken blir det väl svårt med systemåterställning. Och om det nu är Blaster eller ett\en virus\mask som smittar på samma\liknande sätt så spelar det ju ingen roll om han gör systemåterställning ändå. Ladda hem alla uppdateringar till både windows och ditt antivirusprogg så kanske det löser sig. men min teori är att din dator är vegan
Citera
2004-01-14, 23:07
Medlem
Seldars avatar
Löste sig

Det löste sig, jag formaterade om och installerade från en annan XP-skiva.

Det var nått som hette pinfi som låg med på min XP skiva. Konstigt tyckte jag.

Man är ju novis, det är problemet
Citera
2004-01-14, 23:09
Medlem
Seldars avatar
Det jag ändå inte fattar är varför det började nu och inte när jag installerade förut... Hr ju inte haft i skivan, eller så. Haft den utlånad. Om windows inte stänger skivan, kan man då lägga till saker på den? det var ingen RW-skiva.

Spånar bara lite.
Citera
2004-01-14, 23:11
Medlem
ksvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skaliz
om han nu har formaterat disken blir det väl svårt med systemåterställning. Och om det nu är Blaster eller ett\en virus\mask som smittar på samma\liknande sätt så spelar det ju ingen roll om han gör systemåterställning ändå
Missade det där med att han hade formaterat. Systemåterställning skulle dock sannolikt ta bort problemet om det var en trojan som injicerade kod i explorer.
Citera
2004-01-14, 23:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Seldar
Det löste sig, jag formaterade om och installerade från en annan XP-skiva.

Det var nått som hette pinfi som låg med på min XP skiva. Konstigt tyckte jag.

Man är ju novis, det är problemet

Kan ha varit det där....
http://securityresponse.symantec.com...w32.pinfi.html
Citera
2004-01-15, 03:32
Medlem
Citat:
Det jag ändå inte fattar är varför det började nu och inte när jag installerade förut... Hr ju inte haft i skivan, eller så. Haft den utlånad. Om windows inte stänger skivan, kan man då lägga till saker på den? det var ingen RW-skiva.

Spånar bara lite.

Är det ingen RW-skiva kan du inte lägga till filer. Vanliga CDR-skivor stängs när dom är klarbrända.
Citera
2004-01-15, 17:43
Medlem
Azoracs avatar
Citat:

Spånar bara lite.

Det skulle inte kuna vara så att den som gjort rippen på cdn la med en trojan/ virus som aktiverades efter en viss tid/datum?
Citera
2004-01-16, 00:15
Medlem
Seldars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Azorac
Det skulle inte kuna vara så att den som gjort rippen på cdn la med en trojan/ virus som aktiverades efter en viss tid/datum?

Det kan det mycket väl ha varit

Jaja, skivan ligger på dåvamyran nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in