• 1
  • 2
2009-10-20, 21:59
Medlem
MaxCavaleras avatar
Om man formaterar en hårddisk, blir den defragmenterad samtidigt?

/Max
Citera
2009-10-20, 22:00
Medlem
FINTs avatar
Hm, det tror jag inte.
Inte ifall du installerar windows i samma veva.
Citera
2009-10-20, 22:03
Medlem
MaxCavaleras avatar
Hmmm okej, håller på att installera xp, men får upp ntldr-saknas och enligt microsofts support sida så kan detta bero på att det är för många fragment på disken. Deras lösning är är att skaffa en startdiskett med ett program som heter bcupdate2.exe men macanvändare som jag är känns detta för jobbigt och jag kollar upp andra lösningar.
Citera
2009-10-20, 22:14
Medlem
FINTs avatar
En diskfragementering gör ju helt enkelt bara att alla filer samlas på samma plats på skivan (hårddiskens skiva alltså) istället för att spridas omkring över hela skiten då datorn måste arbeta hårdare för att nå de.
Vad "för många fragment" har att göra med att en fil inte går att installera förstår jag dock inte.
Är inte super-duper insatt i ämnet men det låter konstigt som fasen i mina öron...
Citera
2009-10-20, 22:31
Medlem
templers avatar
En nyformaterad disk är naturligtvis tom, den innehåller inga filer alls.
Att defragmentera direkt efter installationen av windows kan vara en mycket bra idé, att fragmenterade filer skulle leda till disk-problem vid installationen däremot stämmer nog inte.
Citera
2009-10-21, 01:24
Medlem
jastors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxCavalera
Hmmm okej, håller på att installera xp, men får upp ntldr-saknas och enligt microsofts support sida så kan detta bero på att det är för många fragment på disken. Deras lösning är är att skaffa en startdiskett med ett program som heter bcupdate2.exe men macanvändare som jag är känns detta för jobbigt och jag kollar upp andra lösningar.

Låter som en klassisk "försöker boota hårddisk före cdrom" och eftersom hårddisken är tom klagar den på ntldr (för att MBR är den samma även om man formaterar och den säger åt hårddisken att ladda ntldr från någon plats som inte finns längre). Gå in i bios och säg åt den att den ska boota från cdrommen först (lite olika beroende på vilket moderkort du har).
Citera
2009-10-21, 02:58
Medlem
lycklig_mans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av templer
En nyformaterad disk är naturligtvis tom, den innehåller inga filer alls.
Att defragmentera direkt efter installationen av windows kan vara en mycket bra idé, att fragmenterade filer skulle leda till disk-problem vid installationen däremot stämmer nog inte.

En nyformaterad disk innehåller alla gamla filer tills de skrivs över av de nya filerna. Vid formatering är det bara pekarna till filerna som tas bort.

Däremot vet jag inte om det gör någon skillnad om man försöker defragmentera filer som inte har några pekare på sig? Någon som kan fylla i min kunskapslucka?
Citera
2009-10-21, 03:13
Medlem
supreme100s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lycklig_man
En nyformaterad disk innehåller alla gamla filer tills de skrivs över av de nya filerna. Vid formatering är det bara pekarna till filerna som tas bort.

Däremot vet jag inte om det gör någon skillnad om man försöker defragmentera filer som inte har några pekare på sig? Någon som kan fylla i min kunskapslucka?

Det är väl ändå så att fragmentering blir ett problem när filer -som systemet/program etc läser- ligger utspridda på olika sektorer av hårddisken och skriv/läshuvudet får hoppa runt mkt. vilket resulterar i längre lästider.
Därför bör inte en "tom", nyformaterad HD ha ngt problem med defragmentering.
Det bör inte heller vara ngt problem med de gamla eventuellt fragmenterade filerna som "inte finns" längre, eftersom ingen sökning efter dessa sker, och utrymmet refereras som "tomt" av systemet -alltså, det är inget program eller system som försöker läsa de gamla filerna, så skriv/läshuvudet behöver inte leta efter dem...
Citera
2009-10-21, 06:21
Medlem
jastors avatar
Jag har vart med om helt nya diskar som man inte gjort något annat på än att partitionera, formatera och installera Windows och något diskanalyserings program/defragmenteringsprogram för att titta på hur hårddisken ser ut. Men de nyinstallerade Windows partitioner jag gjort så på är allt annat än defragmenterade. Ta tex c:\$bmp (eller vilken det nu var (senil av mig), nån av dom av systemet gömmda katalogerna som börjar med $), brukar oftast hamna långt bak på hårdisken (vad $bmp gör och varför den hamnar långt bak trotts att det finns massa ledigt utrymme innan har jag ingen aning om) och visst nästan alla windows systemfiler ligger i början men det ser oftast väldigt fragmenterat ut. Men det är fortfarande inte överdrivet mycket så en defragmentering är snart avklarad men att påstå att den inte är fragmenterad är fel.

En favorit för en massa år sedan när man körde långsamma IDE diskar var att jag satte pagefile (har för mig det var pagefile iaf, fortfarande senil) till en exakt storlek och så att den inte ändrade storlek hela tiden och sedan defragmentera hårddisken så att den låg allra längst fram (eftersom den var satt till en specifik storlek så låg den alltid kvar där den låg då den bara skrev över data i sig själv hela tiden istället för att skapa ny data någon annanstanns), och efter den windows mappen. Sedan kunde allt annat komma i vilken ordning bäst det ville, men det var ett rejält uppsvingi hur snabbt windows arbetade/laddade. Tror inte det är lönt att göra något sådant idag.

Citat:
Ren gissning men jag tror filerna de stannar kvar där de är eftersom det räknas som tomt utrymme och kommer förmodligen skrivas över med annan information under defragmenteringen.
Citera
2009-10-21, 06:26
Medlem
FRA-mannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MaxCavalera
Om man formaterar en hårddisk, blir den defragmenterad samtidigt?

/Max

hur ska du defragmentera något som inte finns?
Citera
2009-10-21, 07:10
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FRA-mannen
hur ska du defragmentera något som inte finns?

Som att byta plats på exakt likadana, men tomma, byrålådor.
Citera
2009-10-21, 08:30
Medlem
templers avatar
Citat:

Vad tror du själv?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in