Flashback bygger pepparkakshus!
2009-11-07, 19:52
Medlem
ariers avatar
Skrev i en annan tråd, verkar bättre här. Beställde en liten 27" som skall agera master skärm åt min Mac Pro.
Citera
2009-11-07, 21:02
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Skrev i en annan tråd, verkar bättre här. Beställde en liten 27" som skall agera master skärm åt min Mac Pro.
Hur menar du nu
Citera
2009-11-07, 23:21
Medlem
Hispers avatar
Gissningstävlingsar om datornamn är inget för den här tråden.
Inlägg raderat.

/Mod
Senast redigerad av Hisper 2009-11-07 kl. 23:26.
Citera
2009-11-08, 01:30
Medlem
ariers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snöj
Hur menar du nu

Dvs att jag tog den lilla processorn och inget extra ram eller disk för jag kommer bara att ha den som skärm...
Citera
2009-11-08, 01:40
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av arier
Dvs att jag tog den lilla processorn och inget extra ram eller disk för jag kommer bara att ha den som skärm...
Jo det förstod jag, menade mer hur man kan kalla en 27" liten
Citera
2009-11-08, 02:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
På en "vanlig" LCD-skärm/TV är alltid hela bakgrunden upplyst eller släkt och det är LCD-panelen som styr svärtan. Men på en LED-skärm/TV så kan man släcka ned delar av den ljusgenererande skärmen för att inte skall behöva lysa bakom det som skall vara svart, dvs genom att släcka ned partiellt bakom panelen så gör man det lättare för LCD-panelen att generera en bild med bra svärta.

Så förklarades det för mig i affären när jag köpte senast. Om det är fel så så får jag be om ursäkt.

Det lät intressant, men jag tror det är galet fel. Då skulle varje enskild pixel i bakgrundsbelysningen behöva individuell styrning. (På pixelnivå) vilket jag inte tror de har. (jag tror alltså, vet inte ;-)

Om det är som du skriver så det ju fantastiskt bra eftersom man då också minska strömförbrukningen ÄNNU mera. Men jag tror att säljarna i butiken vet skit och ingenting, så de säger bara saker som låter bra för att vi skall vara glada.

En säljare rekommenderade mig en gång en extern USB disk eftersom den enligt honom var bättre på alla sätt än FireWire.. Då förstod jag att de hade slut på firewire diskar i lager ;-)

Efter det söker jag alltid fakta själv på nätet.

Risken är ju stor att man blir lurad om man inte är påläst!

//GF
Citera
2009-11-08, 02:51
Medlem
Snöjs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av chribsson2
Mac är en överdesignad och överprissatt PC, med ett UNIX-baserat operativ som skulle ha gått i graven som idé, om inte människor var sådana jävla får.
Rätta mig om jag har fel, men får brukar ju hålla sig till flocken? Hur kan en minoritet räknas som flocken undrar då jag, då alla UNIX-baserade operativ är underlägsna i antalet användare världen över i jämförelse med Windows. Kalla oss vad du vill, men får är fanimig inte rätt..

Slänger till en gammal hederlig +1 till Flärp också.

Sorry för OT.
Citera
2009-11-08, 12:17
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av goodfidelity
Det lät intressant, men jag tror det är galet fel. Då skulle varje enskild pixel i bakgrundsbelysningen behöva individuell styrning. (På pixelnivå) vilket jag inte tror de har. (jag tror alltså, vet inte ;-)

Om det är som du skriver så det ju fantastiskt bra eftersom man då också minska strömförbrukningen ÄNNU mera. Men jag tror att säljarna i butiken vet skit och ingenting, så de säger bara saker som låter bra för att vi skall vara glada.

En säljare rekommenderade mig en gång en extern USB disk eftersom den enligt honom var bättre på alla sätt än FireWire.. Då förstod jag att de hade slut på firewire diskar i lager ;-)

Efter det söker jag alltid fakta själv på nätet.

Risken är ju stor att man blir lurad om man inte är påläst!

//GF

Det går nog att hitta flera källor men här kommer ett par stycken i alla fall som styrker mitt påstående.

http://www.mappis.se/led-tv-sa-funkar-det/
"LED-tekniken ger möjlighet att till en bråkdel av strömförbrukning kunna ge olika ljusstyrka per LED-enhet, istället för att som i LCD-fallet alltid ha samma ljusstyrka över hela brädet."

http://www.prylportalen.se/nyheter/LG-slapper-superskarp-lcd-tv-som-hotar-plasman-1.85704.html
"I Samsungs LED bakgrundsbelysning kan man tända och släcka 96 olika avdelningar. LG går ett steg längre och stoppar in 1 LED-lampa per pixel. Det här ska ge en bättre svärta och framför allt än bättre kontrast än vad som tidigare var möjligt med en lcd-modell."
Citera
2009-11-08, 22:50
Medlem
Hispers avatar
Prissättning och Mac är ett ämne som inte är något för denna tråd, i synnerhet inte när man samtidigt blandar in iPod/iPhone mm

Inlägg raderade.
/Mod
Citera
2009-11-11, 11:40
Medlem
fatattacks avatar
då har man äntligen beställt.. en 27" i7 med 8 Gb int minne o 2 Tb disk. Återkommer med sida-vid-sida kommentarer om skärmen om någon är intresserad. Det ska bli kul att se build tiderna jmf med min gamla 2.4.... och se hur den nya rullar på med MacOSx med Xp, Win7 o Linux igång samtidig under Parallels.
Citera
2009-11-11, 23:13
Medlem
slrslrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fatattack
då har man äntligen beställt.. en 27" i7 med 8 Gb int minne o 2 Tb disk. Återkommer med sida-vid-sida kommentarer om skärmen om någon är intresserad. Det ska bli kul att se build tiderna jmf med min gamla 2.4.... och se hur den nya rullar på med MacOSx med Xp, Win7 o Linux igång samtidig under Parallels.

Låter väldigt intressant faktiskt, det hade varit kul med någon film på youtube helt allvarligt. Samt att du testar skärmen ordentligt, dra en någorlunda mörk bakgrund och ha uppe flera fönster samtidigt i några timmar. Byt till ljus bakgrund och se om det finns något märke efter rutorna.
Citera
2009-11-12, 00:41
Medlem
Gaaah....och jag som köpte en Imac i slutet av augusti...Blir dyrt det här..
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in