Citat:
Ursprungligen postat av Hisper
På en "vanlig" LCD-skärm/TV är alltid hela bakgrunden upplyst eller släkt och det är LCD-panelen som styr svärtan. Men på en LED-skärm/TV så kan man släcka ned delar av den ljusgenererande skärmen för att inte skall behöva lysa bakom det som skall vara svart, dvs genom att släcka ned partiellt bakom panelen så gör man det lättare för LCD-panelen att generera en bild med bra svärta.
Så förklarades det för mig i affären när jag köpte senast. Om det är fel så så får jag be om ursäkt.
Det lät intressant, men jag tror det är galet fel. Då skulle varje enskild pixel i bakgrundsbelysningen behöva individuell styrning. (På pixelnivå) vilket jag inte tror de har. (jag tror alltså, vet inte ;-)
Om det är som du skriver så det ju fantastiskt bra eftersom man då också minska strömförbrukningen ÄNNU mera. Men jag tror att säljarna i butiken vet skit och ingenting, så de säger bara saker som låter bra för att vi skall vara glada.
En säljare rekommenderade mig en gång en extern USB disk eftersom den enligt honom var bättre på alla sätt än FireWire.. Då förstod jag att de hade slut på firewire diskar i lager ;-)
Efter det söker jag alltid fakta själv på nätet.
Risken är ju stor att man blir lurad om man inte är påläst!
//GF