2009-10-20, 17:23
Medlem
Jag har en lång epostlista, men i fel format.

Tfilen är en txt-fil med e-posten ordnad så det finns en email per rad. Det jag skulle behöva är att mailadresserna skulle vara efter varandra med ett kommatecken som skiljer.

Finns det något enkelt sätt att göra detta på?
Citera
2009-10-20, 21:06
Medlem
jastors avatar
Snabb guide:

Ladda ner notepad++ ( http://sourceforge.net/projects/notepad-plus/files/ ) eller liknande editor som har avancerad sökfunktion (gärna med regularexpressions, men det är en hel del att lära sig det och det behövs inte för detta ändamål).

Öppna txt filen i notepad++

Meny: Search -> Replace (om du nu inte har på svenska, men det borde inte va så svårt att hitta rätt då)

Search Mode kryssar du i: Extended (\n, \r, \t, \0, \x)

Find What: \r\n

Replace with: , (kommatecken och ett mellanslag efteråt eller vad du nu vill ha emellan varje epost)

Klicka på Replace All

För nästa person som kanske behöver något liknande:
Är txt filen skapad i linux så ska Find What: vara \n bara och inte \r\n (\r\n är radbyte i windows), och är den skapad i mac os ska den vara: \r

Hur man enklast ser om filen är skapad i windows så öppna filen i vanliga notepad.exe, ser allting ut att vara på samma rad när du vet att det ska vara radbyten så är filen skapad i linux eller macintosh.

I Notepad++ kan du enkelt ändra vad txtn ska använda för radbrytningar (\r\n för windows, \n för linux och \r för mac os) genom att välja: Format -> Convert to Windows/UNIX/MAC format och sedan spara filen.
Senast redigerad av jastor 2009-10-20 kl. 21:50.
Citera
2009-10-21, 17:20
Medlem
Tack så mycket!
Citera
2009-12-31, 12:59
Medlem
Bumpar tråden lite.

Hur ska jag göra för att bara få user, hash och email där?
Citera
2010-01-01, 09:10
Bannlyst
om du tar den lista du gjorde och importerar den till excel eller liknande kalkylprogram kan du välja hur de olika kolumnerna skall vara avgränsade, ställ den på kolon avgränsning så får du din lista kolumner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in