Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2012-09-13, 10:14
  #481
Medlem
Rippless avatar
Jag ska ha ett argumenterande tal om ett valfritt ämne. Jag hade "avskaffa monarki" men det blev upptaget och jag funderar lite på att tala om "mot socialdemokrati". Hur skulle man kunna lägga upp det? Jag ogillar bidragspolitik och tänkte visa bevis på vilken politik som har utvecklat länder bäst (väst- och östvärlden) och hur det kan ha med framtiden att göra om vänstern skulle leda Sverige. Ge mig lite åsikter om det här. Ge mig lite tips på vilka fler konkreta argument man kan säga för varför vänsterpolitik är skräp. Att vara överdriven är tillåtet och jag vill gärna vara så bekväm som möjligt i ämnet, vilket jag brukar vara när jag argumenterar för högerpolitik.
Citera
2013-05-04, 20:33
  #482
Medlem
Tjäna! Ska hålla ett argumenterande tal nu i veckan.

Vet inte riktigt vad jag ska ta. Hela min klass och lärare är lite pk, så det blir svårt att ta typ 'heroin åt barn' som ämne, om ni förstår hur jag menar.

Ni får mer än gärna lämna förslag, har sådan jävla idétorka. Exempel på vad andra har valt är typ dödsstraff, betygssystem, stress hos unga() osv.

Får gärna vara något aktuellt, struntar i min egen ståndpunkt inför detta.
Citera
2013-05-04, 21:21
  #483
Medlem
niklas12287s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zebrra3
Tjäna! Ska hålla ett argumenterande tal nu i veckan.

Vet inte riktigt vad jag ska ta. Hela min klass och lärare är lite pk, så det blir svårt att ta typ 'heroin åt barn' som ämne, om ni förstår hur jag menar.

Ni får mer än gärna lämna förslag, har sådan jävla idétorka. Exempel på vad andra har valt är typ dödsstraff, betygssystem, stress hos unga() osv.

Får gärna vara något aktuellt, struntar i min egen ståndpunkt inför detta.

Ta upp något som är aktuellt. Typ vapenlagar i USA eller nånting.
Kika runt i tidningarna och se om du hittar något schpännande
Citera
2013-05-04, 22:49
  #484
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niklas12287
Ta upp något som är aktuellt. Typ vapenlagar i USA eller nånting.
Kika runt i tidningarna och se om du hittar något schpännande

Tack för tipset, vapenslagarna kunde vart intressant! Är rätt gött att kunna koppla till något som hänt nyligen. Tänker lite på Nordkorea, men vet inte hur eller vad man ska skulle argumentera för/emot där...
Citera
2013-05-04, 22:58
  #485
Medlem
Blommandagens avatar
Dödshjälp är ett bra ämne. Kontroversiellt men inte provocerande.
Citera
2013-11-11, 10:28
  #486
Medlem
Bonnatorps avatar
Skulle egentligen vara färdig med att knåpa ihop ett argumenterande tal typ idag, men då ingen annan i klassen är det heller så är det ingen dunderbrådska.

Funderar på någonting som kan kopplas till online-umgänge (då onlinespel, typ wow, varit en ENORM del av mitt liv) och hur det överträffar det "traditionella" umgänget via t.ex. facebook och twitter.
Känns bara lite svårt att argumentera för något mer konkret

Någon med förslag.
Citera
2014-02-17, 18:02
  #487
Medlem
Gyroskops avatar
Ämne att argumentera om?

Ska framföra ett argumenterande tal på onsdag och jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Det står antingen mellan spöken, bredare vägar, emot dödsstraff eller för hårdare straff på mord i Sverige.

Jag har tänkt mest på hårdare straff, då det är ganska logiskt och de flesta håller väl med om det (vad är din åsikt?). Tänker mest på det då jag blev arg över att 2 misstänkta som slog ihjäl en gubbe blev släppta samt med ersättning, för att man inte kunde komma fram till vem som gjorde det... Vet att regeringen infört hårdare straff för just mord, men inte våldtäkter och sådant.

I alla fall, vet ni några bra ämnen att argumentera för eller emot? Vore tacksam. Vill inte ha något som provocerar.
Citera
2015-09-25, 10:41
  #488
Medlem
Atrocituss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gyroskop
Ska framföra ett argumenterande tal på onsdag och jag vet inte riktigt vad jag ska välja. Det står antingen mellan spöken, bredare vägar, emot dödsstraff eller för hårdare straff på mord i Sverige.

Jag har tänkt mest på hårdare straff, då det är ganska logiskt och de flesta håller väl med om det (vad är din åsikt?). Tänker mest på det då jag blev arg över att 2 misstänkta som slog ihjäl en gubbe blev släppta samt med ersättning, för att man inte kunde komma fram till vem som gjorde det... Vet att regeringen infört hårdare straff för just mord, men inte våldtäkter och sådant.

I alla fall, vet ni några bra ämnen att argumentera för eller emot? Vore tacksam. Vill inte ha något som provocerar.

Det har funnits en del såna fall i Sverige, där gärningsmännen skyller på varandra och går fria. Fallet i Lindome, som jag gissar att du tänker på, där två personer tog sig in i ett hus och hade ihjäl en äldre herre med en stekpanna är ett väldigt intressant fall. Såvitt jag minns blev båda frikända och den ena av dem fick skadestånd. Varför inte ta upp det?

Frågeställningen för vad som ska argumentetas kan vara: "För eller emot att båda blev frisläppta?"

Här kan du lyssna på en P3-dokumentär om händelsen: http://sverigesradio.se/sida/avsnitt...programid=2519

Edit: Såg nu att tråden inte varit aktuell på år.
Citera
2015-10-01, 15:08
  #489
Medlem
Caseuals avatar
Drogpolitiken?
Citera
2015-11-10, 16:08
  #490
Medlem
det klassiska ämnet abort fungerar alltid att ha en argumentation om
Citera
2015-11-10, 16:47
  #491
Medlem
Mamarketels avatar
För eller emot massinvandring.
Citera
2016-02-23, 10:25
  #492
Medlem
Jag har bara ögnat igenom några sidor av tråden, så mitt förslag är nog redan gammalt här. Nåväl, föredragets titel:

Strategier för att förhindra decimering av den burundiska dvärgkackerlackan.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback