2006-04-23, 19:44
Medlem
Moonerss avatar
Jag skulle rekommendera att du tar ett lättare ämne, det behöver inte vara något i stil med svält, krig, dödsstraff eller något liknande. Varför? Jo, många tenderar att ta liknande ämnen att prata om och det kan bli ganska tröttsamt, ta ett som sticker ut i stället och som är roligt(det blir lättare att framföra när man får publiken på sin sida genom skratt, tycker jag iaf) på samma gång, exempelvis varför man ska välja detta djuret över en hund eller katt när man ska köpa ett husdjur.
Det gjorde jag i alla fall(inte exakt det ämnet men något liknande), och jag fick mvg på mitt, hade även mvg på mindra andra tal i ämnet retorik, det viktiga är inte ämnet utan hur du framför det, lägg bara in lite snygga ord så ska det nog gå bra.
Citera
2006-04-23, 20:41
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Shitzor
18. Två livserfarnheter. Hurså?

Hehe, tänkte bara sätta dit dig. Man läser ju Svenska A i 1:an...
Citera
2006-04-23, 21:34
Medlem
Cataclysms avatar
Citat:
Hej alla glada!

Jag ska hålla ett argumenterande tal i skolan om valfritt ämne. Har ni några smaskiga, helst dagsaktuella men likagärna tidlösa, ämnesförslag? Helst ska ämnet vara som upplagt för ett gripande brandtal eller i alla fall engagerande.

Förslag?
EU:s jorbrukspolitik, mycket lätt att argumentera. Finns en hel del skrivet på FB
Citera
2006-04-24, 14:52
Medlem
Shitzors avatar
Ska debattera mot en bojkott av fotbolls-vm. Sparka på dom som ligger...
Citera
2006-04-24, 23:51
Medlem
Citat:
Ska debattera mot en bojkott av fotbolls-vm. Sparka på dom som ligger...

Annars kan du ju bara välja att argumentera för prostution med huvudargument att det är något som sker mellan två rationella vuxna människor med fri vilja.
Citera
2006-04-25, 21:52
Medlem
alenverss avatar
Hjälp mej att välja ämne att argumentera för

Hej
Hoppas ni kan hjälpa mej, jag ska välja ett ämne att argumentera om i skolan. Skriva en argumenterande text på 1-2 sidor och hålla en muntlig presentation om ämnet i 5 min. Och det står helt still Jag som brukar vara så full av idéer

Kan ni tipsa om något provocerande ämne (inte typ "Köp Rättvisemärkt!" som vissa valde ), som är lätt att argumentera för?
Citera
2006-04-25, 21:58
Medlem
evolutes avatar
Legalisera prostitution - enkelt och lite kontroversiellt
Legalisera allt droginnehav - förarbetet gjort av 10 000 knarkare på nätet
Kriminalisera alkohol - lite kul
Argumentera mot HMF-lagen - för att det är rätt
Argumentera för att den nordiska rasen är underlägsen den afrikanska - också lite kul
Kriminalisera kritik mot socialdemokratiska arbetarepartiet - använd kinesiska argument för politisk stabilitet

några exempel
Citera
2006-04-25, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av evolute
Argumentera för att den nordiska rasen är underlägsen den afrikanska - också lite kul
Kriminalisera kritik mot socialdemokratiska arbetarepartiet - använd kinesiska argument för politisk stabilitet

några exempel

Haha

Sänka systemåldern från 20-18
Förbjuda kaffe
Förbjuda snus och cigg
Legalisera Cannabis
Citera
2006-04-25, 22:01
Medlem
alenverss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av evolute

några exempel

Hehe, det var ganska roliga exempel. Fastnade för "kriminalisera alkohol", men det kanske skulle vara lite dubbelmoral, då jag nog är den som dricker mest i klassen
Vad är HMF-lagen för något?
Citera
2006-04-25, 22:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av alenvers
Hehe, det var ganska roliga exempel. Fastnade för "kriminalisera alkohol", men det kanske skulle vara lite dubbelmoral, då jag nog är den som dricker mest i klassen

Hets mot folkgrupp
Dock så utnyttjas lagen då den igentligen bara ska kunna användas när någon hetsat(?) mot en minoritet
Citera
2006-04-25, 22:04
Medlem
evolutes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av alenvers

Hets Mot Folkgrupp

Annars kan du prata med Ezzelino och General Nogi så får du ett ämne som dina lärare kommer att älska...
Citera
2006-04-25, 22:14
Medlem
Sonic2k5s avatar
Har inget som du stör dig på i sammhället som går att ändra på?

Legalisera cannabis som sagt.

Utvisning för alla invandrare som begår grova brott.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in