Tja flashback!
Nu är det såhär jag ska göra ett fördjupnings arbete och jag har ingen aning om vad jag ska jobba med. Det ska helst vara ett svenska ämne men det kan vara något annat.
Tja Flashback!
Nu är det såhär att jag ska göra ett fördjupningsarbete och jag har ingen aning om vad jag ska jobba med. Det ska helst vara ett svenskämne* men det kan vara något annat.
// Tacksam för alla svar! * Ännu hellre "ett ämne som rör svenska språket"
Haha, nämen vadå. Ta vad som helst? Vad är du intresserad av? Skriv om ett djur, historia, dig själv, hitta på något..? Och om det ska vara något inom svenskan så kan du ju skriva om svenska språket, nån författare ...
Ta en välrenommerad författare (inte typ Björn Hellberg) som typ Per Lagerkvist eller så. Låna en bok och läs baksidan, googla på författaren och boken och få fram en massa information. Gör en powerpointpresentation där du presenterar olika fakta, född, död, litterära influenser och riktningar, bakgrund, uppväxt, debut, andra författare som går i dennes fotspår etc.
Ge det hela några timmar så vips har du ett G eller kanske ett VG om du är bra på att sålla information.
Kör på med något gammalt som ingen bryr som om eller kan ha egna åsikter om.
Fördjupa dig i någon gammal stofils livhistoria t.ex.
Nobel, Strindberg, Linné eller någon liknande.
Lätt som fan att skriva om och ingen jävel som säger emot.
Dessa är också namn som ger ett seriöst intryck på ditt arbete..
Om du klarar av att skriva ordentligt dvs.
Jag missade hör- och läsförståelsedelen som var idag pga. försovning men jag har ingen större lust att säga det så jag sjukanmälde mig. Får man göra omprov på nationella om man var sjuk och behöver man läkarintyg då?
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!