• 1
  • 2
2009-10-20, 09:45
Medlem
Jag lyckas inte få igång internet med min trådlösa router. Jag är ganska oteknisk, men tror att operativsystemet är mac os x. Jag har avaktiverat brandväggen. När jag ska koppla in routern och skriver in ip-adressen händer ingenting. Internet funkar på andra sidor (med tråd). Modemet är inställt på "tråd-nätverk", så det är inte problemet. Batteriet i datorn borde bytas ut (dator måste användas med sladd), men det ska väl inte påverka?
Citera
2009-10-20, 10:00
Medlem
Hispers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zuki
Jag lyckas inte få igång internet med min trådlösa router. Jag är ganska oteknisk, men tror att operativsystemet är mac os x. Jag har avaktiverat brandväggen. När jag ska koppla in routern och skriver in ip-adressen händer ingenting. Internet funkar på andra sidor (med tråd). Modemet är inställt på "tråd-nätverk", så det är inte problemet. Batteriet i datorn borde bytas ut (dator måste användas med sladd), men det ska väl inte påverka?

1. Ta reda på om det är MAc OSX du använder!
2. Om det är trådlöst du skall köra så är det Airport som skall vara aktiverat på datorn.
3Modemet (vilket modem?) är inställt på "tråd-nätverk"?* Låter inte det lite fel?
Citera
2009-10-20, 10:10
Medlem
Ok, ska kolla operativsystemet. (Datorn är från 2006.)

Hur aktiverar man Airport på datorn?

Modemet kommer från Comhem. Det kan användas trådlöst, men jag hittar inte antennen (därför köpte jag en router). Jag har provat både trådlös och icke-trådlös inställning på modemet, inget fungerar.
Citera
2009-10-20, 11:43
Medlem
Undrar om du inte ska ställa in automatisk DHCP i stället för att lägga in IP-nummer själv, då hittar den ju IP:t själv och om du får annat IP så hittar den det också. Har du fast IP-nummer så ska du förstås skriva in det, fast då har du nog beställt det från början själv.

Doog
Citera
2009-10-20, 12:29
Medlem
Hur ställer man in automatiskt DHCP?

Jag fick ett ip-nummer med routern.
Citera
2009-10-20, 21:58
Medlem
Operativsystemet är mac os x. Nu har jag aktiverat Airport på datorn, och modemet är inställt på trådlöst. Nu funkar det bara när jag tar sladden mellan modem och dator och istället ansluter den mellan router och dator. DÅ lyckas jag komma in på ip-adressen, men sen säger den iaf att jag ju inte är ansluten till modemet... Dessutom lyser inte wireless-lampan på modemet, så det kanske är något fel där? Någon som vet?
Citera
2009-10-20, 22:02
Medlem
soers avatar
Detta snack om IP-adress... Har du en fast IP-adress från din Internetleverantör?
Citera
2009-10-20, 22:07
Medlem
Alltså, jag vet knappt vad en ip-adress är. Men det står i router-manualen att steg 1 är att ange routerns ip-adress för att kunna konfigurera routern.
Citera
2009-10-20, 22:10
Medlem
soers avatar
Citat:
Alltså, jag vet knappt vad en ip-adress är. Men det står i router-manualen att steg 1 är att ange routerns ip-adress för att kunna konfigurera routern.

Och var anger du det?
Citera
2009-10-20, 22:16
Medlem
I adressfältet.
Citera
2009-10-20, 22:18
Medlem
soers avatar
Citat:
I adressfältet.

Och datorn är ansluten med nätverkskabel till routern du försöker konfigurera?

Normalt fungerar det såhär:
1. Du kopplar modemet till routerns WAN-port
2. Du kopplar datorn till en av routerns LAN-portar
3. Du ser till att datorn är ansluten till routern ordentligt. Fungerar det att surfa på Internet?
4. Du öppnar webbläsaren och slår in routerns IP-adress (ofta 192.168.0.1 eller 192.168.1.1)
5. Du loggar in med ett standardlösenord (admin/admin, admin/1234 eller liknande)
6. Du går in under WLAN, Wireless eller liknande och aktiverar. Välj WEP-lösenord eller kryptering om du vill.
7. Du kopplar ur nätverkskabeln mellan datorn och routern. Starta om routern. Koppla upp dig till routern via W-LAN

Svårare än så har det inte varit på någon router för hemmabruk som jag kommit i kontakt med.
Senast redigerad av soer 2009-10-20 kl. 22:23.
Citera
2009-10-20, 22:36
Medlem
Åh, tack vad snällt! Jag ska kolla vidare på detta imorgon.

Nu anslöt jag en nätverkskabel mellan dator och router, och en annan mellan router och modem. Då lyckades jag komma in på "routerns ip-adress". Men nu står det att det finns en ip-konflikt mellan LAN IP-adress och WAN IP-adress: "please reconfigure your peer IP address to work with new a LAN IP address". Vad innebär det?

Åh, det är hopplöst att hålla på med sånt här när man är totalt oteknisk...
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in