2009-10-20, 07:40
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D3an
haha bowlingar låter väl bra?

Låter det inte bättre med "bowla".

Jag "bowlade" ner sju käglor i första kastet.

Bowl over översätts som slå ned/slå omkull.

Personligen tycker jag att det man faktiskt gör med bowlingklotet är att rulla ner käglorna.
Citera
2009-10-20, 10:44
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Låter det inte bättre med "bowla".

Jag "bowlade" ner sju käglor i första kastet.

Bowl over översätts som slå ned/slå omkull.

Personligen tycker jag att det man faktiskt gör med bowlingklotet är att rulla ner käglorna.

Jag biljardade två kulor i går, sen gick jag ut och fotbollade två mål innan jag hockeyade en puck på träningen. Sen brukar jag pila på puben.
Citera
2009-10-20, 11:01
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Jag biljardade två kulor i går, sen gick jag ut och fotbollade två mål innan jag hockeyade en puck på träningen. Sen brukar jag pila på puben.

Titta på vad jag svarade på och fundera över ordens betydelse i förhållande till respektive aktivitet. Vissa passar sig bättre att beskrivas med transitiva verb än andra.

Det du gör på puben trodde jag kallas "pilkastning".
Citera
2009-10-20, 11:08
Medlem
schizophrenias avatar
Om man ska gå efter Svenska Bowlingförbundet så heter det nog slå. Ord som används är slå/slår/slås/slag/slagit och liknande.

Se t.ex. regelsamlingen http://www.swebowl.se/files/%7BE9109...3CF5A10%7D.pdf
Citera
2009-10-20, 11:16
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
Om man ska gå efter Svenska Bowlingförbundet så heter det nog slå. Ord som används är slå/slår/slås/slag/slagit och liknande.

Jag har heller aldrig hört talas om någon som kastat en strike. Däremot är det åtskilliga som slagit en strike däribland jag.
Citera
2009-10-20, 11:20
Medlem
TheBusters avatar
Man slar. man kastar inte.
Citera
2009-10-20, 11:36
Medlem
jumpcuts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia

Sådärja, då var det avklarat
Citera
2009-10-20, 12:12
Medlem
TCOBs avatar
Själv bowlar jag iväg klotet som i sin tur slår ner käglorna. Men det får jag tydligen sluta med.
Citera
2009-10-20, 13:26
Medlem
Egon3s avatar
hysta = kasta genom att svänga armen kring dess nedhängande viloläge ... (NEO)

— Han är en baddare på att hysta klot.
Citera
2009-10-22, 22:20
Medlem
skrudiss avatar
Stöta?
Citera
2009-10-27, 02:29
Medlem
Hellcats avatar
Slag / slå ner

Citat:
Ursprungligen postat av skrudis
Stöta?
Efter att ha sett vissa spela kan man faktist undra om de utöver kulstötning
Citera
2009-10-27, 15:01
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Man bowlar i cricket också, det är ju ett regelrätt kast om något
Ett högst speciellt kast, dock. Den historiska anledningen till att det inte kallas throw utan bowl är att kastet ursprungligen, på 1700-talet (cricket är gammalt som gatan) utfördes med samma rörelse som ett bowlingkast, s k underarm bowling. (Och bollen rullade sista biten, precis som i bowling. 1700-talets cricketrän såg ut som hybrider mellan dagens och landhockeyklubbor, enligt den brittiske förre premiärministern John Major, som skrev en mycket ambitiös bok om cricketens historia efter som avgång som premiärminister.) Idag är det som särskiljer a bowl från a throw att man inte får sträcka armbågen i kaströrelsen i a bowl, trots att armbågssträckning är mycket viktigt för att få fart och riktning på bollen i vanliga kast med boll.

Det är således en jäkligt speciell kaströrelse, och antingen har man den naturligt eller inte. Jag var aldrig i närheten av att åstadkomma en användbar bowl i plugget i England, trots att jag faktiskt kom med i skolans förstaelva. Alla spelare i elvan behöver inte bowla, i synnerhet inte om de är duktiga på nån annan utelagsposition som även den är starkt talangberoende. I mitt fall var det slip, killen (killarna, i elitcricket) som står snett bakom slagmannen och fångar snedträffar. Man måste vara reaktionssnabb, kunna behålla koncentrationen länge och inte vara rädd, för att vara en bra slip.
Senast redigerad av Hamilkar 2009-10-27 kl. 15:04.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in