Citat:
Ursprungligen postat av jumpcut
Man bowlar i cricket också, det är ju ett regelrätt kast om något

Ett högst speciellt kast, dock. Den historiska anledningen till att det inte kallas
throw utan
bowl är att kastet ursprungligen, på 1700-talet (cricket är gammalt som gatan) utfördes med samma rörelse som ett bowlingkast, s k
underarm bowling. (Och bollen rullade sista biten, precis som i bowling. 1700-talets cricketrän såg ut som hybrider mellan dagens och landhockeyklubbor, enligt den brittiske förre premiärministern John Major, som skrev en mycket ambitiös bok om cricketens historia efter som avgång som premiärminister.) Idag är det som särskiljer
a bowl från
a throw att man inte får sträcka armbågen i kaströrelsen i
a bowl, trots att armbågssträckning är mycket viktigt för att få fart och riktning på bollen i vanliga kast med boll.
Det är således en jäkligt speciell kaströrelse, och antingen har man den naturligt eller inte. Jag var aldrig i närheten av att åstadkomma en användbar bowl i plugget i England, trots att jag faktiskt kom med i skolans förstaelva. Alla spelare i elvan behöver inte bowla, i synnerhet inte om de är duktiga på nån annan utelagsposition som även den är starkt talangberoende. I mitt fall var det
slip, killen (killarna, i elitcricket) som står snett bakom slagmannen och fångar snedträffar. Man måste vara reaktionssnabb, kunna behålla koncentrationen länge och inte vara rädd, för att vara en bra
slip.