2009-10-19, 22:04
Medlem
Som rubriken skulle jag vilja ha lite råd och tips vad man bör tänka på vid en eventuell anställning i Norge på ett rotations jobb (jobba xdagar och ledig xdagar) man bor alltså på arbetsplatsen och det är 11h/dag.
Vad jag vet ingår är att de står för boende, mat och resor till/från Norge. Sjukpenning och semesterersättning ingår också.

Är det något annat man bör tänka på att fråga/begära?

Om ni har någon aningen om lön så skriv gärna det med. Det är en "kvalificerad" tjänst som instrument/automations ingenjör inom olja/gas.

Tacksam för svar
Citera
2009-10-20, 00:30
Medlem
Jag antar att du får 3-4 mål mat gratis per dag?! Tjänar du över 600 000nok/år så måste du skatta ca 7500nok på maten och det syns först på deklarationen, surt som fan. Så ligger det till hos mig iaf, men eftersom vi jobbar i samma branch så antar jag att det gäller dig oxå.

Vette fan hur politikerna har tänkt.
Lite svårt att släpa med sig 15kg mat när man ska iväg och jobba.
Citera
2009-10-20, 09:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ederkoppmannen
Jag antar att du får 3-4 mål mat gratis per dag?! Tjänar du över 600 000nok/år så måste du skatta ca 7500nok på maten och det syns först på deklarationen, surt som fan. Så ligger det till hos mig iaf, men eftersom vi jobbar i samma branch så antar jag att det gäller dig oxå.

Vette fan hur politikerna har tänkt.
Lite svårt att släpa med sig 15kg mat när man ska iväg och jobba.

Ok, skattar du i Norge? Jag hade tänkt bo kvar i Svergie tillsvidare. En annan sak jag tänkte på är pension och annat man har Svergie.

Om man skattar i Svergie får man ju pensionen men om man även har en ITP så måste man juräkna med denna i lönen också och det kan vara allt från 1500-3000/månad beroende på lön. Hur har du det med sådana "tillägg".

Jag räknade ut att det skulle bli ca 205h/månad så lönen måste ju baseras på detta. Annars är det lätt att skjuta sig i foten och tro man tjänar bra. Har du någon uppskattning på "minimum" lön för denna typ av jobb?
Citera
2009-10-20, 17:04
Medlem
Du borde skatta i Norge såvida du inte jobbar før ett svenskt føretag, men det kanske du gør?!

Har ingen aning om va lønen ligger på, vet ens knappt va du ska gøra. Ska du jobba på land eller offshore?
Citera
2009-10-21, 23:46
Medlem
Nu har jag kollat med dom och tjänste pension ingår, 5v semester och sjukersättning. Skatten vet jag fortfarande inte dom betalar ut en summa och vad jag gör med dem "skiter" de i. Det är ett Norskt företag.

Man får väl ringa "Borg" och höra om han ska ha lite skattpengar... Hur gör du själv?
Citera
2009-10-22, 00:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av elex
Nu har jag kollat med dom och tjänste pension ingår, 5v semester och sjukersättning. Skatten vet jag fortfarande inte dom betalar ut en summa och vad jag gör med dem "skiter" de i. Det är ett Norskt företag.

Man får väl ringa "Borg" och höra om han ska ha lite skattpengar... Hur gör du själv?

Ska du jobba svart eller??

Hur jag gør? Jag betalar lydigt mina 37% varenda månad....har liksom inget val

Ringa "Borg" ? Borde du inte skatta till Stoltenberg och co? Norskt företag, jobb i Norge.....Skatta i sverige? Låter märkligt!

Bra med semester, det har inte jag (inte på pappret iaf) däremot är jag ledig 8 månader om året.
Citera
2009-10-22, 09:57
Medlem
Citat:
Ska du jobba svart eller??

Hur jag gør? Jag betalar lydigt mina 37% varenda månad....har liksom inget val

Ringa "Borg" ? Borde du inte skatta till Stoltenberg och co? Norskt företag, jobb i Norge.....Skatta i sverige? Låter märkligt!

Bra med semester, det har inte jag (inte på pappret iaf) däremot är jag ledig 8 månader om året.

Nej det är inte svart, men eftersom jag bor i Svergie så vill nog staten ha bit av kakan. En kollega i branshen är anställd utomlands och bor i Svergie (rotation på 28/28) han måste betala skatt i Svergie, för hans del kommer det in pengar på kontot sedan måste han själv redosvisa detta.

Men jag hörde något vagt att om man jobbar i Norge och bor i Svergie betalar man dubbelt men att den Norska skatten betalas tillbaka efter årets slut.
Citera
2009-10-22, 10:58
Medlem
offas avatar
http://www.nordisketax.net/main.asp?...sp&c=nor&l=sve

http://www.hallonorden.org/forside/s...ide/norge.aspx

Kolla de här sidorna, finns en del information där.

Arbete i Norge, bosatt i annat land
http://www.nordisketax.net/main.asp?...asp&s=1&w=3&m=
Senast redigerad av offa 2009-10-22 kl. 11:00.
Citera
2009-10-22, 18:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offa
http://www.nordisketax.net/main.asp?...sp&c=nor&l=sve

http://www.hallonorden.org/forside/s...ide/norge.aspx

Kolla de här sidorna, finns en del information där.

Arbete i Norge, bosatt i annat land
http://www.nordisketax.net/main.asp?...asp&s=1&w=3&m=

Tack för bra länkar, Norge är en djungel när det kommer till byråkrati, det här hjälpte till
Citera
2009-10-22, 21:59
Medlem
offas avatar
Citat:
Tack för bra länkar, Norge är en djungel när det kommer till byråkrati, det här hjälpte till

Kul att jag kunde bidra lite, trodde ändå du var personen som hade full koll på allt. Fast vem f*n kan ha det i Norge iofs?

Inte kollat om ovanstående sidor finns med i första tråden i Jobb i Norge-tråden. För det är informativa och bra sidor som alla har nytta utav.
Citera
2009-10-23, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av offa
Kul att jag kunde bidra lite, trodde ändå du var personen som hade full koll på allt. Fast vem f*n kan ha det i Norge iofs?

Inte kollat om ovanstående sidor finns med i första tråden i Jobb i Norge-tråden. För det är informativa och bra sidor som alla har nytta utav.

Ska man ha koll på skatter och dylikt i Norge så får man nog ha en master i ekonomi, jag tycker det är sjukt invecklat med alla olika skatteklasser, procent och tabeller.
Men det verkar ju gälla skattekontoret oxå, jag kollade min inkomst på nya skattelistorna idag...hade tydligen tjänat 120 000kr mer än vad som stod i deklarationen....
Citera
2010-04-22, 17:33
Medlem
nu är det ju ingen som skrivit på detta ämne på ett tag men provar ändå: Jag letar efter rotationsjobb i Norge. Inom ventilationsmontör/plåtslageri.
Någon som vet några företag som har detta som en möjlighet?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in