2009-10-19, 21:25
Bannlyst
Hur vet man var dom anvnder sig av rakel? funderar p att infrskaffa mig en men knns lite ondigt om det inte ens funkar fr mig. Befinner mig inte i ngon storstad precis. r det endast de stora stderna som anvnder sig av detta eller hur funkar det? fins det ngon "lista" typ dr man kan f en verblick ver detta?
Citera
2009-10-19, 21:31
Medlem
ven om du skaffar en handstation kommer du inte kunna lyssna p polisradio eftersom sndningen r krypterad.
Citera
2009-10-19, 21:40
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kallekopp
ven om du skaffar en handstation kommer du inte kunna lyssna p polisradio eftersom sndningen r krypterad.

oki s det r ass helt ondigt att investera i en radio? var lite sugen p en sn hr
http://www.teknikmagasinet.se/db.pl?...%20UBC%2069XLT

Vad kan man lyssna p med en sn d? E det bara skit?
Citera
2009-10-19, 22:50
Medlem
Det dr r vl en vanlig analog komradio. Sker p MHz. RAKEL r digitalt. Du mste ha krypteringskoden till talgrupperna fr att kunna lyssna.
Citera
2009-10-19, 22:57
Bannlyst
Citat:
Det dr r vl en vanlig analog komradio. Sker p MHz. RAKEL r digitalt. Du mste ha krypteringskoden till talgrupperna fr att kunna lyssna.

jo jag har frsttt det dr med rakel och jag antar att krypteringskoden r skit svr att f/kncka.

Gller detta ven ambulans eller r det bara polis som kr med rakel?
Citera
2009-10-19, 23:02
Medlem
Vad jag frsttt ska det vara i princip omjligt svida du inte r krypteringsexpert med en superdator. Men men, det har dom sagt innan ocks :-)

ja, tanken r ju att alla rddningstjnster ska anvnda den. Det r grejen med RAKEL, att vid strre nationella behov ska polis, brankr, ambulans, kustvakt, tull etc. etc. kunna ledas via detta system. Alla ska kunna kommunicera med varandra. Dock har vi inte riktigt kommit dit n.
Citera
2009-10-19, 23:08
Bannlyst
Citat:
Vad jag frsttt ska det vara i princip omjligt svida du inte r krypteringsexpert med en superdator. Men men, det har dom sagt innan ocks :-)

ja, tanken r ju att alla rddningstjnster ska anvnda den. Det r grejen med RAKEL, att vid strre nationella behov ska polis, brankr, ambulans, kustvakt, tull etc. etc. kunna ledas via detta system. Alla ska kunna kommunicera med varandra. Dock har vi inte riktigt kommit dit n.

Oki s vad kommer jag unna lyssna p med radion som jag nmnde nedan? r det inte s att alla "stora" grejor krs vi rakel medans lite mindre saker funkar i den raidon? eller kommer jag bara kunna sitta dr med min lilla radio o lyssna p rix fm?
'
Citera
2009-10-19, 23:15
Medlem
S-70 anvnds fortfarande i stora delar av Sverige. S-70 r vad som i folkmun kallas polisradio. Det kan du sjlvklart lyssna p. Radiostationer kan du lyssna p, och sjlvklart andra komradios.
Citera
2009-10-20, 18:10
Bannlyst
tror att det mest r polisen som har gtt ver till rakel n s lnge.

rakels hemsida
http://www.krisberedskapsmyndigheten...lt____176.aspx
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in