2009-10-19, 20:51
Medlem
zepofans avatar
Kan man tillaga bläckfisk, i det här fallet djupfryst calamares, genom att bara marinera den i limesaft? Anledningen till frågan är att jag har ätit en röra bestående av tomater, lök, chili, koriander och champinjoner marinerade i lime. Röran är tydligen ganska vanlig i Mexico, där den som jag fått receptet av varit bosatt. Han sa också att det ibland förekom bläckfisk i stället för champinjoner. Jag skulle nu vilja testa med att göra en sådan röra med bläckfisk, men är osäker på om jag kan blanda i råa bitar, eller om jag måste koka dem innan.
Citera
2009-10-19, 21:07
Medlem
Cantorass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zepofan
Kan man tillaga bläckfisk, i det här fallet djupfryst calamares, genom att bara marinera den i limesaft? Anledningen till frågan är att jag har ätit en röra bestående av tomater, lök, chili, koriander och champinjoner marinerade i lime. Röran är tydligen ganska vanlig i Mexico, där den som jag fått receptet av varit bosatt. Han sa också att det ibland förekom bläckfisk i stället för champinjoner. Jag skulle nu vilja testa med att göra en sådan röra med bläckfisk, men är osäker på om jag kan blanda i råa bitar, eller om jag måste koka dem innan.

Testa med en liten bit - det funkar om bläckfisken är färsk, men jag är lite osäker på den frysta
Citera
2009-10-19, 21:35
Medlem
Små bläckfiskar kan ätas rå, men godare tillagade. Är röran varm, dvs kokar man den? Isåfall är det bara att koka bläckfiskarna däri i ca 10 min. Annars får du nog koka eller steka dem separat.
Citera
2009-10-20, 00:00
Medlem
zepofans avatar
Nej, det är en kall röra som är väldigt god som dipp till nachochips. Det kanske blir bäst att koka bläckfisken innan man blandar i den, men jag ska nog iaf prova hur det blir med att bara lägga den i limesaft en stund. Hur tror ni annars det skulle funka med att först låta fisken ligga i lime ett par timmar innan kokning? I så fall kanske man skulle ånga den i stället, om den inte blir seg av det?
Citera
2009-10-20, 00:41
Medlem
Papa.Ubus avatar
Det låter som att det är någon form av Ceviche du tänker på, alltså att tillaga med syran i citronen. Det går alldeles utmärkt att göra med bläckfisk, och det bör inte vara något problem att den varit fryst innan. Om du tillagar bläckfisken med syra skall du absolut inte koka eller ånga eller steka den vare sig innan eller efteråt. Se dock till att den är ordentligt tinad och ganska torr innan du börjar marinera, annars finns risken att syran späds ut, och tillagningen avstannar. Skulle tro att tillagningen, förutsatt att du skär bläckfisken i lagom stora bitar, kommer att ta runt två timmar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in