2009-10-19, 17:33
Medlem
Tanken med tråden är att folk ska kunna dela med sig av sina historier om skumma professorer som man upplevt under sin tid som student/doktorand på högskola/universitet.

Efter att ha spenderat över 4 år på Chalmers så är det snart dags för exjobb och examen. Under dessa år har man naturligtvis mött en hel del skumma professorer och här kommer några historier som jag själv har upplevt:

1. I denna historia så har jag precis börjat på Chalmers och vi ska läsa vår första matematik-kurs vilket är en kurs i diskret matematik. Jag kommer till föreläsningen ca: 5 minuter innan och professorn är såklart redan där och har fin skjorta, byxor och ser väldigt propert klädd ut. Man är såklart ganska peppad och tänker att detta kommer säkert att bli en rolig kurs. När lektionen börjar så presenterar sig professorn och han är väldigt noga med att påpeka att han aldrig brukar undervisa kurser på så här låg nivå. Han fortsätter med att berätta om att han minsann har undervisat i Frankrike,Schweiz och att studenterna där är mycket begåvade. Han fortsätter med att tala om att här i Sverige undviker han att undervisa kurser på grundnivå då eleverna inte är speciellt begåvade. Han fortsätter en stund med att såga oss svenska studenter för att sedan gå över till lite allmän kursinformation. När detta är klart så börjar han själva föreläsningen, han skriver i ett rasande tempo och man märker att ingen hinner med att skriva av. Någon elev bredvid mig började istället räkna hur många såna stora krittavlor han fyllde på 45 min. Det blev minsann 18 stycken(vilket måste vara något slags rekord på Chalmers). Det kan tilläggas att när han skulle sudda ut tavlorna så flög det vatten över hela honom och över halva golvet för att han hade så bråttom. Efter 45 min är det rast och professorn som från början såg så proper ut har nu istället en blöt skjorta(kombination av svett och vattnet som han använde när han skulle torka av tavlan), håret står åt alla håll och en totalt förändring mot hur han såg ut innan lektionen. Detta blev ju dock vardagsmat och mot slutet av kursen så var det dags för tentamen. Såklart var hans tentamen bra mycket svårare än tidigare års tentor, men det var ju knappast det stora problemet. När jag fick tillbaka tentan så såg jag att han hade endast gett 0 poäng eller full poäng(detta gällde för alla elever som gjort tentan), inga delpoäng. Så hade man en lösning som i nästan var rätt förutom något litet slarvfel på tecken eller liknande så fick man 0 poäng. I en av mina uppgifter hade jag ett teckenfel och han skrev såhär på rättning av den uppgiften "Synd att slarvade med tecken..... 0 poäng". Även om jag klarade tentan så skickade jag ett argt email till professorn att detta var minsann inte snällt rättat. Jag fick som svar en hel uppsats där han nämnde alla sina meriter och att jag minsann inte skulle tala om för honom vad som var rätt eller inte. .

2. I denna historia är det minsann en professor i matematik som är i farten igen. Detta var i kursen linjär algebra. Vi hade några laborationer i Matlab som skulle utföras och man jobbade i par i en större datasal. Eftersom det bara var två stycken tjejer som gick vår linje så labbade de naturligtvis ihop, men de var inte så duktiga på Matlab och hade det väldigt svårt.
De frågade då professorn som gick runt och hjälpte folk om hjälp och han ställer sig bakom dem och kollar på deras skärm och inspekterar deras kod. Samtidigt som han granskar deras kod så skakar han på huvudet några ggr medans han säger "nej..... nej......nej.....". Han avslutar det hela med att säga till dem "nej, det är ju inte en siffra rätt", tydligen blev han rätt upprörd över deras kod och rusar ut från klassrummet utan att hjälpa dem. Det var ju såklart ingen annan elev i klassrummet som missade händelsen och alla började skratta även om man tyckte lite synd om de två tjejerna.

Nu har jag spenderat rätt mycket tid vid matematiska vetenskaper då jag har haft en hel kurser därifrån från de valbara kurserna och jag kan utan tvekan säg att det stället har en hel del skumma filurer. En gammal professor med långt vitt skägg som alltid går runt med shorts,t-shirt och tofflor. Detta kanske inte låter så konstigt men ibland går han en längre bit i denna klädsel utomhus när det är minusgrader. Sen finns det ju några professorer som går och muttrar och pratar för sig själva som man ofta stöter på. En doktorand(kvinna) som är ungefär 30 år som fortfarande går runt med kläder från 70-talet och är rätt lik Elin Oxenhielm i ansiktet. Är det bara jag som har stött på såna här skumma professorer ?
Citera
2009-10-19, 18:06
Medlem
trafalgars avatar
Känner igen det du skriver. Har själv haft lärare som kastat kritor på folk som sovit under föreläsningar, lärare som sett ut som uteliggare, lärare som svurit åt elever, något i stil med: "Kan inte du bara håll käften, det finns faktiskt folk som vill lära sig här."
Citera
2009-10-19, 18:16
Bannlyst
Välkommen till den akademiska världen.
Citera
2009-10-19, 18:32
Medlem
Tjohildas avatar
Har haft nåt liknande den förste gubben, i budgetering och kalkylering (zzzzzzå trist...) Han ägnade första halvan av föreläsningen åt att påpeka hur han förnedrade sig genom att föreläsa för en massa "sekreterare", allt detta sagt på en riktigt bräkig skånska. Fet som en julgris var han också. Jag minns att jag föll i grav koma varje föreläsning och nästan fick bäras ut.
Citera
2009-10-19, 20:16
Medlem
rincewind56s avatar
Detta handlar iofs om min gymnasielärare i tyska, men sak samma.

Detta var en riktig kuf på alla sätt och vis. Jag har fått för mig att han var överintelligent när det gällde hans ämne men efterbliven socialt och pedagogiskt.

Jag läste tyska med honom i två år på gymnasiet och jag skulle väll tippa på att han var 55-60 år när det begav sig. Han veckopendlade från en liten håla till by ca 40 mil från gymnasieskolan och där bodde han hemma med sin gamla mamma. Under den här perioden var han i full gång med att ta körkort och hade kommit upp i respektabla 85(!) körlektioner. Den som är hugad kan ju kolla vad en lektion kostar och räkna ut vad han spenderat, men hans körskollärare tyckte nog inte att han var redo att köra upp än (och det kan jag förstå!). Hemma övningskörde han med morsan i en gammal Volvo PV.

Han hade ett extremt konstigt lynne. I klassrummet var det full sjögång varje lektion och oftast så satt han bara och småskrattade lite för sig själv men rätt vad det var så skrek han bara rakt ut "SÄTT ER NER OCH HÅLL KÄFTEN FÖRIHELVETTE!" till att sedan genast återgå till att sitta och småskratta/småmumla för sig själv.

Han var dock väldigt öppen och svarade på allt man frågade honom. Vi var ju riktiga snorungar (på den tiden ;-)) och utnyttjade oftast detta till max. Det framkom till exempel att han var oskuld, smakat öl en gång (dock aldrig mer, han gillade Coca cola bättre) och var en mästare på kinesiska. Detta med kinesiska demonstrerade han gärna och vissa lektioner snackade han mer kinesiska än tyska. När han pratade kinesiska var det dock lätt att höra att det bara var nonsens och jag vet inte om han faktiskt trodde han kunde prata kinesiska eller han bara drev med oss (troligtvis det första).

Hans matvanor är ett kapitel för sig. Varje dag när han slutade skolan så gick han till vårat lokala Sibylla. Där köpte han 4st hamburgare och 2st 1.5L Coca Cola. Sedan gick han hem och åt 2 hamburgare till middag och till det 1.5L Cola. De övriga två hamburgarna och Cola sparade han till dagen efter och åt till frukost. Denna procedur upprepades VARJE dag.

Hur slutade denne konstige man sina dagar då? Jo, året efter att jag tagit studenten fick han en hjärtinfarkt i klassrummet under lektion varpå han slog huvudet på en bordskant så blodet sprutade åt alla håll. Eleverna som bevittnade detta blev något skärrade kan jag säga. Skulle kunna tänka mig att hans kosthållning hade ett finger med i spelet här.

Det blev visst ett långt inlägg detta, men kan garantera att allt är 100% sant =)
Citera
2009-11-02, 03:39
Medlem
Jag garvar så jag grinar åt alla era berättelser, dock lite tragiskt när jag kom till slutet på den ang. tyskläraren, men ändå, grymt roliga.

Keep 'em coming.

Har dessvärre inga själva att dela med mig av
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in