• 1
  • 2
2009-10-19, 13:11
Medlem
JoeBlackSmacks avatar
Hoppas innerligt att någon har erfarenheter av kompromisslösningar eller hur man går till väga med att få igenom betalningsfria månader gentemot sina lån.

Har ett folklån hos Folkia, grundbelopp 15 000 SEK, 2 års avbetalning á 840 SEK.
Tog detta i mars.

Har ett mastercard, påfyllt med 10 000 SEK i maj om jag inte minns fel.
Betalar i snitt 700 SEK per månad.

Nu har jag blivit arbetslös, jobbar enbart som timvikarie som personlig assistent, är dock enbart 10h/månad och genererar ingen okej inkomst.

Blev tvungen att flytta hem till föräldrahemmet första oktober från Stockholm, har inga ägodelar eller betalningsmedel. Mina föräldrar står på sig och menar prompt att jag kommer lära mig av en eventuell betalningsanmärkning.

Jag hade SMS-lånsskulder i september, tillsammans med dubbla telefonräkningar samt mina amorteringar ovan. Min far gick in med 10 000 SEK och löste allt, så jag har ett lån utan avbetalningsplan med honom, ej lika akut alltså.

Finns det någon som har haft liknande problem och lyckats lösa dem med sina långivare/fordringsägare? Betalningsfria månader men att man samtidigt inte behöver betala, låt säga att du vill ha två fria månader, sammanlagda TRE månader på en gång inklusive två månaders dröjsmålsränta samt förseningsavgifter?

Antar och hoppas att flera beundransvärda flashbackare kan hjälpa mig med det här.
Citera
2009-10-19, 13:45
Medlem
Smugens avatar
Mitt första råd är: LÅNA ENBART PENGAR OM DU ABSOLUT ÄR TVUNGEN!
Var det så i detta fallet ber jag om ursäkt.

Mitt andra är: GE FAN I SMS-LÅN!

Annars är det nog så att du får ringa och förklara läget för banken och komma fram till en lösning. Dom kommer ju säkert att hjälpa dig på något sätt. Dom vill ju kunna få tillbaka sina pengar.

Lycka till!
Citera
2009-10-19, 13:52
Medlem
JoeBlackSmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smugen
Mitt första råd är: LÅNA ENBART PENGAR OM DU ABSOLUT ÄR TVUNGEN!
Var det så i detta fallet ber jag om ursäkt.

Mitt andra är: GE FAN I SMS-LÅN!

Annars är det nog så att du får ringa och förklara läget för banken och komma fram till en lösning. Dom kommer ju säkert att hjälpa dig på något sätt. Dom vill ju kunna få tillbaka sina pengar.

Lycka till!

Din ursäkt är godtagen, jag var rejält tvungen. Men det är en annan historia, nu sitter jag redan i båten.

Har pratat med dem, men det de säger är det jag nämnde i min fråga.

De säger att de kan skjuta upp, men att de lägger på alla summor så att det blir en rejäl klumpsumma i exempelvis december. Så, om jag får en lön då, kommer allt gå till lånet. Jag går med på det så klart, men, kan man inte helt enkelt bara få två fria månader och fortsätta betala av som vanligt sen?
Citera
2009-10-19, 13:52
Medlem
MrOaikis avatar
Jag håller med talaren ovan. Lån ska tas om det är absolut nödvändigt och om det är lån mot säkerhet. Lån för att köpa bostad t.ex. Det du köper får de lånade pengarna är alltså kvar, och lånen kan lösas när säkerheten säljs. Hade du följt den divisen hade lösningen på dina problem varit: Sälj "det", och lös lånen.

Hur som helst... Skjut inte dina problem framför dig, det slutar bara med utmätning och ränta på ränta. Prata med borgenärerna, förklara situationen. Fråga om du kan slippa amortera den närmaste tiden och istället betala räntan. Då kanske du kommer ner på några enstaka hundralappar vilket du borde kunna skrapa ihop från ditt nuvarande jobb även om det bara är 10 timmar.
Citera
2009-10-19, 14:01
Medlem
Smugens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Jag håller med talaren ovan. Lån ska tas om det är absolut nödvändigt och om det är lån mot säkerhet. Lån för att köpa bostad t.ex. Det du köper får de lånade pengarna är alltså kvar, och lånen kan lösas när säkerheten säljs. Hade du följt den divisen hade lösningen på dina problem varit: Sälj "det", och lös lånen.

Hur som helst... Skjut inte dina problem framför dig, det slutar bara med utmätning och ränta på ränta. Prata med borgenärerna, förklara situationen. Fråga om du kan slippa amortera den närmaste tiden och istället betala räntan. Då kanske du kommer ner på några enstaka hundralappar vilket du borde kunna skrapa ihop från ditt nuvarande jobb även om det bara är 10 timmar.

Låter vettigt!

Försök för allt du kan skaka av dig dina lån så fort som möjligt. Du kommer garanterat må bättre efter!
Sen är det ju dessvärre så att skjuter du det framför dig kommer det antagligen bli ännu svårare att ta sig ur..
Be om mer timmar på ditt arbete, gör skitbra ifrån dig, ställ upp på jobbigt timmar, helger, röda dagar osv osv. Detta löser du!
Citera
2009-10-19, 14:05
Medlem
miqqqas avatar
1. Sök jobb så att du får ngn inkomst (jobba 10h/mån räknas i princip inte)
2. Ring kredithavarna och kontrollera om ni kan göra något av saken, förklara att du verkligen vill betala men ligger väldigt dåligt till just nu. Oj, läste precis ditt andra svar. Då har du köpt dig lite tid iaf, se till att ut och tjäna pengar på något nu så du klarar av att betala sen.
3. Lär dig att inte ta konsumtionslån, lån till bostad, studier (CSN) och ev bil (som amorteras fortare än bilen förlorar värde) är det enda som är okej.
Citera
2009-10-19, 15:20
Bannlyst
du kan alltid söka till ltxfällan
Citera
2009-10-19, 15:20
Bannlyst
lyxfälla*
Citera
2009-10-19, 15:22
Medlem
JoeBlackSmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TBULE
du kan alltid söka till ltxfällan

...eller något som är lite mer angenämt, som självmord?

Jag är ärlig.
Citera
2009-10-19, 15:27
Medlem
Vart bor du? vad har du för utgifter? bor du kvar billigt i Stockholm kan det ju gå att ordna kneg, bara att ställa dig och diska för en 60-70spänn svart i en restaurang, ringa och tjata på alla äldervårdsställen, telefonförsäljare och sånt. Det går ju fort bara du lever riktigt snålt och ger järnet. Har du bil och kan köra svarttaxi?
Citera
2009-10-19, 15:48
Medlem
JoeBlackSmacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fdols
Vart bor du? vad har du för utgifter? bor du kvar billigt i Stockholm kan det ju gå att ordna kneg, bara att ställa dig och diska för en 60-70spänn svart i en restaurang, ringa och tjata på alla äldervårdsställen, telefonförsäljare och sånt. Det går ju fort bara du lever riktigt snålt och ger järnet. Har du bil och kan köra svarttaxi?

Lite off topic på din fråga/förslag men okej;

Jag jobbade som säljare i Sthlm, tjänade runt 8000 SEK/månad, jag är halvt om halvt sjuk (inte diagnostiserad) och hade psykologutgifter på 2500 varje månad, plus hyra och leverne. Så då förstår du själv varför jag tog till sådana vansinniga metoder.

Jag ringde alla äldrevårdsställen, de som behövde krävde vårdutbildning, jag har arbetat i hemtjänsten i 1 års tid samt som personlig assistent i 5 år, men kunde inte komma åt de rätta tjänsterna i Sthlm, inga helttidsjobb eller liknande alls. Vårdjobben går också åt de få som finns, tro mig.

I alla fall, mitt psyke klarar inte säljjobb.

Och på tal om nuvarande boplats, jag bor med mina föräldrar i skogen i nordöstra Skåne igen dessvärre. Söker arbete febrilt, kommer få ett snart, men det är oktober, november och kanske kanske december jag behöver som betalningsfria månader, inget annat.
Citera
2009-10-19, 17:00
Medlem
BrB_DnDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrOaiki
Hur som helst... Skjut inte dina problem framför dig, det slutar bara med utmätning och ränta på ränta. Prata med borgenärerna, förklara situationen. Fråga om du kan slippa amortera den närmaste tiden och istället betala räntan.
Word!
Folkia vill tjäna pengar därför är utebliven räntebetalning inte möjlig. Men de vill tjäna pengar på dig så länge som möjligt så därför bör de kunna strunta i amorteringen. Då blir du ju tvungen att ha lånet en längre tid.

Så, föreslå att du betalar räntan hela tiden men försöker skjuta upp amorteringen tills vidare. Berätta hur det gick!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in