• 1
  • 2
2009-10-19, 11:26
Bannlyst
Har haft lite problem med min macbook pro 13" (2.26 ghz, 2 gb ram) då den småhänger sig ofta och den är relativt seg (speciellt med uTorrent igång) Har pratat med Apple och efter ha testat felsäkert läge och ny användare konstaterade de att det troligtvis är ett hårddiskfel då man även kan höra klick inifrån datorn när man lyfter den eller rör den. Om nu jag har hårddisk fel undrar jag hur mycket en defekt hårddisk påverkar datorns prestanda. Jag köpte ju datorn för att jag trodde att den skulle vara sjukt snabb så som man sett på youtube och i affärer, men så var inte fallet med min macbook pro. Men kan alltså segheten bero på hårddisken, så om jag får den reparerad så kommer datorn gå snabbt som det är tänkt? Eller kommer den bara småhänga sig färre gånger men fortfarande vara lite halvt seg?
Citera
2009-10-19, 11:46
Medlem
SNIFF2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johangustav
Har haft lite problem med min macbook pro 13" (2.26 ghz, 2 gb ram) då den småhänger sig ofta och den är relativt seg (speciellt med uTorrent igång) Har pratat med Apple och efter ha testat felsäkert läge och ny användare konstaterade de att det troligtvis är ett hårddiskfel då man även kan höra klick inifrån datorn när man lyfter den eller rör den. Om nu jag har hårddisk fel undrar jag hur mycket en defekt hårddisk påverkar datorns prestanda. Jag köpte ju datorn för att jag trodde att den skulle vara sjukt snabb så som man sett på youtube och i affärer, men så var inte fallet med min macbook pro. Men kan alltså segheten bero på hårddisken, så om jag får den reparerad så kommer datorn gå snabbt som det är tänkt? Eller kommer den bara småhänga sig färre gånger men fortfarande vara lite halvt seg?

Om det är hårddiskfel så är det fabrikationsfel vilket de skall ersätta. Ta datorn till stället du köpte den eller kontakta Apple om du köpte den på nätet.

lycka till ^^
Citera
2009-10-19, 12:12
Medlem
sommarlovs avatar
Är hårddisken defekt så är den, använd inte datorn.
Vissa tror att man man kan "använda den tills den är helt trasig"...

Edit, vissa hårddiskar har g-sensorer som skyddar hårddisken vid våld, det kan vara det du hör när du rörvid datorn.
Senast redigerad av sommarlov 2009-10-19 kl. 12:15.
Citera
2009-10-19, 12:12
Medlem
smurfehs avatar
Läs mer här: http://support.apple.com/kb/HT3901?viewlocale=en_US
Citera
2009-10-19, 12:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av SNIFF2
Om det är hårddiskfel så är det fabrikationsfel vilket de skall ersätta. Ta datorn till stället du köpte den eller kontakta Apple om du köpte den på nätet.

lycka till ^^

Jag ska lämna in den på service, dock så visste apple inte säkert om det var hårddiskfel, de trodde det. De sa att jag skulle installera om datorn och se om problemet kvarstod, men har ingen extern hårddisk så jag kan göra back-up på alla filer...
Citera
2009-10-19, 12:21
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av smurfeh

Kör den innan du lämnar in den.
Citera
2009-10-19, 12:22
Medlem
smurfehs avatar
Citat:

Du kan även kika på denna post: https://www.flashback.org/showpost....&postcount=741
Citera
2009-10-19, 12:46
Bannlyst
Citat:

Jag körde länken och datorn är faktiskt snabbare! däremot har jag inte hunnit "testa" den riktigt för att se hur pass snabb den är, men snabbare är den. Säger till om jag får några småhägningar...
Citera
2009-10-19, 12:56
Medlem
smurfehs avatar
Citat:
Jag körde länken och datorn är faktiskt snabbare! däremot har jag inte hunnit "testa" den riktigt för att se hur pass snabb den är, men snabbare är den. Säger till om jag får några småhägningar...

Den som lever får se.
Citera
2009-10-19, 13:03
Bannlyst
Klicket finns dock kvar när jag lyfter/rör på datorn, ska det va så, är det ett hårddiskfel? om ja, ska jag sluta använda datorn och lämna in på Service?
Citera
2009-10-19, 13:44
Medlem
sommarlovs avatar
Citat:
Klicket finns dock kvar när jag lyfter/rör på datorn, ska det va så, är det ett hårddiskfel? om ja, ska jag sluta använda datorn och lämna in på Service?

Läs min Edit ovan.
Citera
2009-10-19, 13:52
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av sommarlov
Läs min Edit ovan.

Right, hur vet man om man har en sån hårddisk då? Är de vanliga i apple-datorer?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in