Citat:
Ursprungligen postat av fyra
han är inte vegan. jag tycker det är tur. jag har själv testat veganism under en tid. och vet hur svårt det är att göra sådan mat jag gillar, när man utesluter kött-ägg-mjölk.
önskar jag faktiskt inte la så stor vikt i det jag åt, och fortsatte på det.
-
tack för tipset på kokboken också! ska kolla tradera!
men nog OFT.
tror ni man kan göra en vettig kalops på sojagrytbitar, eller kommer sojabitarna bara koka sönder?
Koka dom inte lika länge som vanlig kalops. marinera dom gärna innan med lite soya. och ev glutamat och en dutt flytande rökarom. Fast rek nog dom där brun qournbitarna framför sojabitar
Kan varmt rek fryst sojafärs i block (hälsans kök) med den kan du göra helt underbara
pannbiffar tillsätt ett par droppar flytade rök. salt peppar, rivenlök, 2 färska ägg, lite skorpmjöl, lite soya sås. Gör dom något mindre och plattar än vanlig pannbiff så dom säkert blir genomstekta (inte för hög värme) Kan också göra lyxiga "kött"bollar med detta recept, härligt mos brunsås och lingon
eller varför inte en härlig
kålpudding med ovanstånde färs?
vegg baconskivor (finns flera märken numera) med raggmunk och lingon, snåla inte på stekfett då dessa naturligt ej innehåller fett, stek inte förlänge blir hårda väldigt fort.
En
härlig carbonara (nästan husman numera iaf) på stekta "a la bacon kuber" (hälsanskök och hälso sol) , massa grädde ägggula och parmesan+persilja och al dente pasta
icas "små soja filler) kan man salta och peppra och göra som
ungsfylld falu (fast färdigskivad), med olja salt, peppar skivat äpple, senap ost och in i ugnen. Specialbutiker har hel "falu"
korvstroganof på strimlad qournfile eller tofu (vegansk), (marinera qouren i liite vitt vin soja och chilli sås) stek strimlorna med lök och gör sedan stroganof grund. Detta recept har jag blåst ett flertal köttätare med att det är riktig falu. är det lördg slänger du i 2 dl grädde. serveras med ris
Flygande jacob med qournbitar och vegg bacon. mumma! (vegan: byt ut grädde mot sojagrädde och qournbitar mot bitarna mot mock-duck (finns på burk i kinaaffären)
edit:noterar att jag kanske e snarare inne på 70 tal än 50, men panbiff och kalops är ju iaf med
Gratinerad fransk löksoppa, en mustik rotfruktgratäng eller höstsoppa med klimp, varma mackor med svampstuvning till det och en stor öl.
hemmagjord pytt är inte dumt, rotfrukter, lök,gournbitar, sojakorv och annat gott
p.s har du vägarna förbi Ahl Mahlmö så kan du passa på att köpa vegetariska räkor, lax, hel tofu kyckling, strimmlad biff m.m