2009-10-19, 01:57
Möjligtvis blir detta fel forum med tanke på diskussionsunderlaget, men vi prövar här. Annars kanske det är Medicin? Kemi?
Jag tittar på effekterna av just Nikotin, både positiva och negativa. Det som är svårt är att separera effekterna från rökning och effekterna från specifikt nikotin.
Några effekter som jag hittat:
Notera att detta är engelska wikipedias texter som jag översatt, med risk för felöversättning och missade viktiga stycken.
Som jag ser det så har nikotin oerhört många positiva effekter, där de negativa endast består av att blodkärl drar ihop sig och inte att förglömma 60% ökad risk för missbildningar hos foster. Många av ämnena som nikotin får hjärnan att utsöndra är viktiga för kroppen - brist på vissa kan leda till parkinsons, alzheimers med mera. Om nikotins påtvingade utsöndring hjälper eller stjälper låter jag vara osagt.
Det var vad jag hittade under senaste timmen. Hoppas att fler har att tillägga och komma med synpunkter på vad jag skrivit.
Jag tittar på effekterna av just Nikotin, både positiva och negativa. Det som är svårt är att separera effekterna från rökning och effekterna från specifikt nikotin.
Några effekter som jag hittat:
- Nikotin ökar nivåerna av Dopamin i hjärnan, vilket troligtvis leder till euforikänslan och avslappnandet som många rökare känner. Troligtvis även anledningen till att ämnet är beroendeframkallande.
- Nikotin stimulerar nervsystemet att pumpa adrenalin, vilket i sin tur har följande effekter: "Hjärtats slagfrekvens ökar, och dess sammandragningar blir kraftigare. Blodflödet till hjärtat och skelettmuskulaturen ökar men minskar till andra organ. Genom ökad nedbrytning av glykogen i levern ökar socker- och fetthalten i blodet." "...tack vare adrenalinet även gör att eventuell blödning minskar." "Adrenalin ökar prestationsförmågan kortsiktigt..."(Sv. Wikipedia)
- Minskar aptit och ökar ämnesomsättning
- Stimulerar hjärnan att utsöndra "acetylcholine, norepinephrine, epinephrine , vasopressin, arginine, dopamine, autocrine agents, and beta-endorphin" Epinephrine + Norepinephrine är två typer av adrenalin
- Acetylcholine: "ACh has an important role in the enhancement of sensory perceptions when we wake up and sustained attention" Lyckas inte få till en bra översättning på detta, samt övrig medicinsk text på http://en.wikipedia.org/wiki/Acetylcholine , tar tacksamt emot lite hjälp.
- Vasopressin: Kontrollerar kroppens vattenreserver, utsöndras vanligtvis när kroppen är uttorkad och får njurarna att behålla vatten. Vid större mängder höjer det även blodtrycket genom att blodkärlen drar ihop sig. (Kan nikotin skapa dessa mängder? Hur mycket är "större mängder"?
- Arginine:
* Precursor for the synthesis of nitric oxide (NO)
* Stimulation of the release of growth hormone.
* Improves immune function
* Reduces healing time of injuries (particularly bone)
* Quickens repair time of damaged tissue
* Reduces risk of heart disease
* Increases muscle mass
* Reduces adipose tissue body fat
* Helps improve insulin sensitivity
* Helps decrease blood pressure
* Alleviates male infertility, improving sperm production and motility
* Increases blood circulation throughout the body, including the sex organs
* Improves reproductive ability
* Can increase lung inflammation and worsen asthma.
* A clinical trial found that patients taking an L-arginine supplement following a heart attack didn't improve in their vascular tone or their hearts' ability to pump. In fact, more patients who were taking L-arginine died than those taking a placebo and the study was stopped early with the recommendation the supplement not be used by heart attack patients.
OBS: KÄLLA WIKIPEDIA, ICKE BEKRÄFTAT
- Dopamine: Kan någon hitta något negativt kopplat till dopamin? http://en.wikipedia.org/wiki/Dopamine . Framkallar lyckorus och tros vara kroppens belöningssystem, utsöndras naturligt vid matintag, sex, droganvändning. Brist på dopamin har associerats med ADHD, schizofreni och autism.
- Beta-Endorphins: Minskar smärta, har en lugnande effekt, saktar ner cancerbildningar, framkallar känsla av välbefinnande.
- Nikotin ökar risken för missbildningar hos foster med 60% om det intages under de 12 första graviditetsveckorna
Notera att detta är engelska wikipedias texter som jag översatt, med risk för felöversättning och missade viktiga stycken.
Som jag ser det så har nikotin oerhört många positiva effekter, där de negativa endast består av att blodkärl drar ihop sig och inte att förglömma 60% ökad risk för missbildningar hos foster. Många av ämnena som nikotin får hjärnan att utsöndra är viktiga för kroppen - brist på vissa kan leda till parkinsons, alzheimers med mera. Om nikotins påtvingade utsöndring hjälper eller stjälper låter jag vara osagt.
Det var vad jag hittade under senaste timmen. Hoppas att fler har att tillägga och komma med synpunkter på vad jag skrivit.