2004-01-13, 14:00
Medlem
Daves avatar
I en tillfällig sinnesförvirring köpte jag plexiglas, lysrör och vattenkylning till datorn. Det var skitkul i 5 min, sen mest irriterande mest för att vattenkylningen lät en hel del. Nu har jag slängt ut vattenkylningen och satt i en relativt tyst cpufläkt. Har bara en av 2 chassifläktar (orginal) igång (+nätaggets fläkt). Datorn låter störande mkt ändå tycker jag, vad kan jag göra? Är det isolering som gäller? eller får man "ok" tyst med chassifläktar av silenttyp? Känns som om det ljud som bildas ändå går rakt ur lådan ur div hål, som typ platser för extra chassifläktar osv. Har en xp2600+ vad är en passande (nivåmässigt) fläkt till en sån cpu?
Citera
2004-01-13, 15:29
Medlem
A-A-As avatar
kolla in här: http://www.whynoi.se/
Citera
2004-01-13, 17:03
Medlem
Inte för att klanka på ditt förslag A-A-A men whynoi har inte så jättebra lösningar enligt min erfarenthet.

http://www.silentpcreview.com <- läs och lär

lathund för tyst dator:

hd: skall vara seagate eller samsung helst i gummiupphängning eller på en skumgummimatta

cpu: vilken som helst som kan underklockas så mycket som möjligt, målet är att köra den med valfri fetingkylfläns + en panflofläkt som är undervoltad till 5v (panflo är förövrigt det tystaste märket, NEJ inte papst de har ett ball bearing ljud som är störande som fan).

mkort: ett utan fläkt på Nbridge eller isf fläkt utbytt mot fetingkylfläns från zalman

grafikkort: valfritt med orginal kylfläns utbytt mot fetingkylfläns från zalman eller articcooling, vid behov en undervoltad panflo som blåser på flänsen.

psu: ett utan fläkt, zalmans 300 eller 400 watts eller nått annat som är tyst (20 db eller lägre).

fråga gärna jag vet allt om "silentpc"

http://www.performance-pcs.com <- shippar panflo till sverige
Citera
2004-01-13, 20:11
Medlem
A-A-As avatar
smokingsmurf: Ja du verkar ju veta en del om det här. Men om man nu är lat och vill köpa ett färdigt paket i Sverige (som jag själv är på väg att göra) finns det då något paket som du menar är bättre än det whynoi.se tagit fram med Pyrotech? (http://www.whynoi.se/baspaket.asp)
Citera
2004-01-13, 23:54
Medlem
A-A-A: jag har ingen vana av färdiga paket då jag i äkta datanördanda alltid köper delarna för sig.

Väljer man pyrotech:s "Pyro Bas Silent" som jag förmodar du tänkte på verkar det vara en bra nätdel om det verkligen stämmer att dess ljudnivå ligger mellan 14-20 decibel. Dessvärre står det inget om vilken cpu-fläkt det är.

Ett radeon 9200 är förmodligen fläktlöst och en seagate är ett bra val av hd. Så ja jag skulle nog vilja påstå att det datorpaketet verkar tyst (om det nu är en tyst fläkt till cpu:n). Det är dock ett rätt sunkigt grafikkort prestandamässigt för att vara en modern dator.

Men om man inte orkar sätta sig in i hur man fixar sig en tyst dator så är paketet nog ett bra val, har iaf inte sett ett bättre då jag som sagt aldrig kollar på kompletta paket.

Men om du har tid borde du släna ett getöga på länken jag gav i min tidigare post, det är intressant
Citera
2004-01-13, 23:55
Medlem
A-A-A: jag har ingen vana av färdiga paket då jag i äkta datanördanda alltid köper delarna för sig.

Väljer man pyrotech:s "Pyro Bas Silent" som jag förmodar du tänkte på verkar det vara en bra nätdel om det verkligen stämmer att dess ljudnivå ligger mellan 14-20 decibel. Dessvärre står det inget om vilken cpu-fläkt det är.

Ett radeon 9200 är förmodligen fläktlöst och en seagate är ett bra val av hd. Så ja jag skulle nog vilja påstå att det datorpaketet verkar tyst (om det nu är en tyst fläkt till cpu:n). Det är dock ett rätt sunkigt grafikkort prestandamässigt för att vara en modern dator.

Men om man inte orkar sätta sig in i hur man fixar sig en tyst dator så är paketet nog ett bra val, har iaf inte sett ett bättre då jag som sagt aldrig kollar på kompletta paket.

Men om du har tid borde du släna ett getöga på länken jag gav i min tidigare post, det är intressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in