2010-12-08, 13:14
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Herrejäklar vad du drar på med tomatpuré då! :O en matsked räcker väl om du inte ska laga mat åt ett kompani.

En burk krossade tomater till 500 gram nöt- eller blandfärs. 2 gula lökar och minst två vitlöksklyftor beroende på hur stora de är. Kokas i minst 2 timmar, det finns en magiskt punkt när kryddor och köttfärs uppnår maximal smak. Ingen grädde för min del. Tillsätt kryddorna efter någon timme så att smakerna inte kokas ur och smaka gärna av med mer oregano/timjan mot slutet. Socker framhäver tomatsmaken.

Av förståeliga skäl så kokar jag köttfärssås på minst 1,5 kilo färs så det blir en hel del. Utmärkt att ha tillhands när man får ett ryck och vill göra lasagne.
Citera
2010-12-08, 13:19
Medlem
jajahars avatar
En sak till; Jag brukar köra såsen med stavmixern lite snabbt i slutet för att finfördela köttfärsen som annars tenderar att bilda klumpar och på det viset så drygar jag liksom ut såsen. Den blandar sig dessutom bättre med spagettin. Det är nämligen en strykande åtgång på denna köttsås.

Glöm inte parmesanosten vid serveringen.
Citera
2010-12-08, 15:37
Medlem
Knotknets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Herrejäklar vad du drar på med tomatpuré då! :O en matsked räcker väl om du inte ska laga mat åt ett kompani.

Det blir otroligt mycket tomatsmak med det här receptet bara för att det ska bli gott inte för att det ska räcka åt många.
Citera
2010-12-08, 17:34
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Det blir otroligt mycket tomatsmak med det här receptet bara för att det ska bli gott inte för att det ska räcka åt många.

Absolut, jag tycker att köttfärssås ska smaka tomat och örtkryddor, inte grädde och ketchup. Köp gärna lite dyrare tomatkonserver också, det gör skillnad.
Citera
2010-12-08, 17:49
Medlem
Knotknets avatar
Jag köper alltid dyra tomatkonserver. Tycker också att hela tomater på burk är mycket godare än krossade.
Citera
2010-12-08, 19:12
Medlem
jajahars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Knotknet
Jag köper alltid dyra tomatkonserver. Tycker också att hela tomater på burk är mycket godare än krossade.

Det är väl en smaksak? Min son gillar de stora tomatbitarna men som du läste så finfördelar jag köttfärssåsen utan att för den skull göra purée av den men den går så fint ihop med pastan om jag gör så. Då funkar det med krossade tomater. Kan dock vara lite svårt att få tag i riktigt fina burktomater men Mutti är de bästa som jag kan få tag i. Finns det andra bra märken?
Citera
2010-12-08, 20:09
Medlem
Opppes avatar
Simpelt enkelt och gott (kanske inte bästa receptet men ett recept som jag gillar)

Köttfärs
Ketchup
Vitlök
Oregano
Matlagningsgrädde
Salt
Peppar
lite socker
Lite tabasco eller annat starkt.

Sen göra som en vanlig köttfärsås när man lagar den.
Citera
2010-12-08, 23:21
Medlem
htdgs avatar
Lagade en grym köttfärssås häromdagen...

Först fräste jag lök, vitlök, stjälkselleri, morot och chili i smör.
I med köttfärsen, steka.
Sedan i med stekt bacon och champinjoner.
Efter det tillsatte jag tomatpuré, krossade tomater, soja, oxfond...
Kryddade med salt, peppar, torkad oregano och torkad basilika.
Sedan lät jag den stå och puttra i ett par timmar.

Jag kan ha glömt något men det var i stora drag hur det gick till... Riktigt gott blev det.
Citera
2010-12-09, 00:12
Medlem
SmokeSkillss avatar
Använder aldrig recept utan kryddar alltid efter smak.
Såhär gör jag iaf.

Börjar med att hacka lök som jag bryner på tillsammans med både färska kvist tomater och lite soltorkade tomater. Kryddar med lite oregano, svartpeppar och salt, drar sedan ner köttfärsen och låter allt få lite färg. Häller sedan ner lite grädde, 50/50 av ayambrand chilisauce och felix ketchup.
Drar i lite paprika krydda någonstans på vägen, avslutar även med en skvätt soya för lite färg.

Ibland gör jag även min köttfärsås med krossade tomater och sambaloelek istället för ketchup och ayam brand. Kan även hända att jag har kalamataoliver eller paprika i ibland med, eller varför inte pressa ner en klyfta vitlök ?

Anpassar alltid mina måltider efter vad man är sugen på just vid det specifika tillfället !
Citera
2010-12-10, 15:51
Medlem
Flashbackmedlems avatar
Ja hela tjocka släkten bruka alltid vilja jag ska laga köttfrässåsen så kan väl bidra med ingredienserna här
Har dock inga exakta mått utan ni som e lite kreativa i köket kan ta del av detta=)

Köttfärs
Lök
Morötter
Röd paprika
Felix Chilisås (Söt svag smak ej starka)
krossade tomater
Grill/allorundkrydda
Curry
Paprikapulver
ev salt,peppar
(vid starkare cayenne eller sambal oelek)
Basilika
Oregano

Steker köttfärs,morötter,paprika med nån allorundkrydda/grillkrydda+ curry
Reder med mjöl sen krossade tomaterna,vatten,en skätt mjölk,mkt chilisås
Kryddar med paprikapulver,Basilika,lite oregano ev lite salt.

Vid starkare smak passar cayenne el sambaloelek väldigt bra.

TIPS!
Köttfärsåser bör koka en stund så smakerna blandas och det gäller att hitta balansen mellan sött och surt genom kryddningen.
Klumbar spagettin även fast du lagt olja,smör? Lägg lite vatten så försvinner det direkt blanda.

Bon apetite!
Citera
2010-12-12, 13:56
Bannlyst
Jag testade Ramsays köttfärssås igår. Den mannen vet hur man lagar mat. Riktigt god faktiskt, fast det är inte långt ifrån "min egen" i smaksensation. Same same but different bara, men den rekommenderas att testa iaf!

http://www.youtube.com/watch?v=Sk_CGtA4HIY
Citera
2010-12-25, 15:51
Medlem
Har lite planer på att göra köttfärssås här då. Ingen storkock precis men tycker väl det kan vara kul att laga mat. Vad tycker ni om mitt planerade recept? Några ändringar?

~600 gram blandfärs
1 burk krossade tomater
lite soltorkade tomater som legat i balsamvinäger
1-2msk tomatpuré
1 stor morot
1½ mediumstor gul lök
en knippa basilika
en halv burk creme fraiche smaksatt med fetaost och soltorkade tomater
~2dl vitt vin(?!) Har tyvärr inget rött som skulle vart bäst.
bacon
1 hackad röd chili
2 vitlöksklyftor (pressad/finhackad?)
Lite soja för salt och färg
Parmesan ost

Krydda lite på det med svartpeppar, salt, curry, torkad oregano och chili. Kanske runda av med lite grädde eller ska jag skippa det?

Självklart ska det få stå och dra på spisen ett tag.

Vad tros om det?
Senast redigerad av TopSteer 2010-12-25 kl. 16:40.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in