2022-06-29, 21:06
Medlem
jack.danielss avatar
Själv blir jag aldrig nöjd med min köttfärssås innan jag tryckt i en rejäl dos ketchup!
Citera
2022-06-29, 21:08
Medlem
Pizdecs avatar
Ta i tomatpurén sist enligt mig då den är jävligt god och att steka den innan gör bara att den smakar mindre gott. Men stek gärna oreganon lite. +använd riktigt smör o inte olivolja då den inte smakar så bra i hög värme.
Hade mer att säga men glömde tyvärr bort.
Citera
2022-06-29, 21:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harklank
Felet många verkar göra, även i denna tråd, är att ni kokar er köttfärssås för kort tid.

Det viktigaste är att man har bra kvalitet på krossade tomaterna.

Men här är ett framgångsrecept:

1. Lägg till selleri i era recept. Stek på samma sätt som lök.
2. Morötter i mindre mängd, steks aningen längre än lök.
3. Vitlöken tillsätts en aning efter lök. Speciellt om den är finhackad.
4. Använd rödvin i maten. Köp ett fylligare billigare vin från t.ex. spanien. Till 1 kg köttfärs bör man ha 30cl rödvin.
5. Koka upp men ej för snabbt. Rör medan det kokas upp. Försök få själva gjutjärns/motsvarande att bli varm. Se till att röra för att värmen ska fördelas bra.
6. Använd lock. Använd 3/10 på spisen och koka i 3-4 timmar.

Glöm ej att tomatpuré av mkt god kvalitet är viktigt. En rågad matsked per kg kött.

En bra tillsats är dessutom en mindre mängd kalv/köttbuljong. Måste vara av god kvalitet.

Att många individers köttfärssås suger är för att de snålar på basvarorna. Italienare är extremt kvalitetsmedvetna när det kommer till matlagning. Även deras billigare produkter är bra.

Det är nästan omöjligt att laga bra köttfärssås med ICA:s krossade tomater. Det ska vara Mutti, eller bättre. Körsbärs eller hela tomater har också en annan smak. Så häll i 1 burk av det.

Sardeller som finhackas och läggs in i slutet av lökstekningen är också vettigt. 1/3 av en liten burk är lagom.

Använd även ganska rikligt med oregano, och hyfsat mycket basilika. En liten uns timjan är också viktigt.
Harklank kan sin köttfärssås. Hans genomgång bör göra underverk med din rätt. Gör inte för många avsteg från det grundreceptet. Men när du vill experimentera.

Ytterligare några tips:

1. Balsamvinäger eller till och med vitvinsvinäger kan bidra med fräsch syra. Försiktig bara så det inte tar överhand!
2. Soja kan ge dig lite kulör, sälta och umami för komplexitet. Bara en skvätt.
3. Honung eller socker. Det ska inte bli sött men honung/socker är smakförstärkare, det lyfter alla andra ingredienser. Nypa eller så.
4. Sardeller och (stjälk)sellerin som Harklank nämner är det många glömmer - ha i det och bevittna underverk. Saknar du sardeller funkar finhackad kapris också.
5. En gnutta bacon kan ge dig lite rökt smak. Steks vid sidan av, finhackas, innan den tillförs såsen. Även stekt paprika, samma princip som med baconet, kan ge dig liknande effekt.
6. Jag föredrar att koka tomatsås för sig innan jag tillsätter ingredienser som grönsaker och till sist köttet.
Citera
2022-06-29, 21:10
Medlem
MyJustices avatar
KG gör mun köttförs på mexikansk vis
Med bönor i
Saltar aldrig
Har aldrig lök i
Sältar med balsamico .
Mal egen färs
Mycket nyttigt mycket gott
Citera
2022-06-29, 21:14
Medlem
Tomatpuré. Det ger tomatsmaken. Burktomat eller färsktomat ger mest bara vätska. Lägg till vitt vin(matlagningsvin) så får du ännu mer smakförhöjare. En liten klick honung eller lite socker om det blir för mycket syra från tomaterna.

Sen en viktig ingrediens som många glömmer i en bolognese som ger mycket mustighet och smak. SELLERI. Jag föredrar stjälkselleri men många recept säger rotselleri.

Här har du förresten ett bra recept att utgå från och sen ändra utefter eget tycke och smak:

Pappardelle med köttfärssås | Markus Aujalay
https://youtu.be/SQgiX69cPHA
Senast redigerad av teellur 2022-06-29 kl. 21:17.
Citera
2022-06-29, 21:17
Medlem
Fettsugnings avatar
Socker ökar tomatsmaken. Kör i lite ketchup eller chilisås.

Vin.

Fond.
Citera
2022-06-29, 21:20
Medlem
F.Hansens avatar
Du kan:

Se till att bryna alla ingredienser ordentligt,
Koka med några märgben,
Några kotor oxsvans,
Ha i lite extra blandfärs,
Salta upp,
En tesked fisksås (inte för alla men smak blir det),
Ha i extra fond,
Ha i extra umami, msg,
Förstärka med några klickar smör,
Worchestershire eller hpsås,
Etc
Citera
2022-06-29, 21:21
Medlem
vemsfels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hatbar
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan &

Tomatkross? Du ska ha tomatpuré och matgrädde. Gör annars exakt samma.
Citera
2022-06-29, 21:24
Medlem
Citat:
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
För det första: använd blandfärs. Endast nötfärs blir torrt och äckligt. För det andra: plocka bort fjollkryddor som oregano, basilika, timjan och rosmarin och skippa tomaten och tomatkrossen och morötterna som gör blandningen fadd och intetsägande och ersätt med välkryddad tomatpuré. Soja har inte i köttfärssås att göra. Spara inte på vitlök och vitpeppar. Stek i smör med endast en mindre mängd olivolja tillsatt. Varifrån har du fått uppfattningen att köttfärssås kräver tjogtals ingredienser? Det är en enkel rätt. Skit i att lyssna på Jamie Oliver. Gå på dina egna smaklökar.
Citera
2022-06-29, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ALZIR
Prova att göra det i crockpot. Finns enkla för 300-500kr.

Bara förstek färsen, i med allt du vill ha i crockpoten, låt puttra i några timmar. Klart.

Smakar superb!

Yep. Stek löken också.
Citera
2022-06-29, 21:29
Medlem
exceptionals avatar
Citat:
Jag steker 500g svenskt nötkött i fin olivolja, tillsätter tärnad morot och hackad lök, vitlök när nötköttet börjar bli torrt och steker så. När vätskan är borta och "grönsakerna" har fått sig en omgång jag tillstätter sambal olek, en tomatkross, 1-2 dl vatten, soja, salt, peppar, paprikapulver, torkad oregano & basilika, torkad timjan & rosmarin. Sen lägger jag i en stor tomat som jag skivat upp. Låter puttra en timme under lock men ta mig fan detta smakade inte så mycket alls?

Vad gjorde jag för fel? Varför blev den så smaklös?
Du ska börja med selleri morot och lök. Hacka och stek
Citera
2022-06-29, 21:29
Medlem
För lite salt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in