2009-10-18, 21:15
Medlem
Drumrolls avatar
Mina päron hade problem med syskon som surfade sent på kvällarna, så dom bad mig lösenordsskydda datorn vid bootup (BIOS). Dom skaffade senare en ny dator och den datorn blev bortglömd. Dessvärre gick min laptop sönder, så fick låna den lösenordsskyddade. Kommer inte ihåg vad i helvete jag satte för lösenord. Kommer varken åt att ändra BIOS inställningar, eller boota linux som är på den. Kommer inte ihåg exakta märket på laptopen, men det är en HP.

Kan man nollställa BIOS så den glömer lösenordet?
Citera
2009-10-18, 21:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drumroll
Mina päron hade problem med syskon som surfade sent på kvällarna, så dom bad mig lösenordsskydda datorn vid bootup (BIOS). Dom skaffade senare en ny dator och den datorn blev bortglömd. Dessvärre gick min laptop sönder, så fick låna den lösenordsskyddade. Kommer inte ihåg vad i helvete jag satte för lösenord. Kommer varken åt att ändra BIOS inställningar, eller boota linux som är på den. Kommer inte ihåg exakta märket på laptopen, men det är en HP.

Kan man nollställa BIOS så den glömer lösenordet?
ryck ut bios batteriet och låt stå en stund och sen sätt i så ska det nog funka.
Citera
2009-10-18, 21:38
Medlem
Cement112s avatar
Det stämmer det som Smurfacc säger.

Ifall du inte vet hur det ser ut, så är det som ett klockbatteri, runt och smalt. Du hittar det någonstans på moderkortet.

Mvh
Citera
2009-10-18, 22:34
Bannlyst
Om de inte funkar me batteriet, så finns det två punkter du ska "kortsluta" på moderkortet för att det ska resetas. Mer info i handboken om moderkortet
Citera
2009-10-18, 22:58
Medlem
RealMadrid852s avatar
Ta som sagt ut batteriet några minuter så resettas bioset..
Citera
2009-10-19, 00:32
Medlem
GaiNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av n3ktar
Om de inte funkar me batteriet, så finns det två punkter du ska "kortsluta" på moderkortet för att det ska resetas. Mer info i handboken om moderkortet

Ja, står här hur du ska göra:
http://www.dewassoc.com/support/bios/bios_password.htm

Må väl
GaiN
Citera
2009-10-19, 06:18
Medlem
Drumrolls avatar
Jag kanske är trög, men har inte hittat batteriet på den bärbara datorn.
Öppnade den enda luckan, och det enda jag hittar är RAM modulerna.
Citera
2009-10-19, 10:27
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drumroll
Jag kanske är trög, men har inte hittat batteriet på den bärbara datorn.
Öppnade den enda luckan, och det enda jag hittar är RAM modulerna.
tagit av tangentbordet? brukar va märken på dom skruvarna som man ska ta bort för att få av tangentbordet, kan också vara spännen på ovansidan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in