2011-04-17, 18:40
Medlem
Hej!
Tänkte höra om någon har provat göra paint/ink med målarfärg+lacknafta?
Läste nått om att det ska funka bra med oljebaserad färg men hur blir det med vanlig målarfärg?
Hade kanske tänkt prova och ha i en squeezer,förväntar mig inte att det ska vara permanent men det borde väl sitta kvar i regn och dåligt väder i alla fall.

Ber om ursäkt ifall svaret redan finns i tråden
Citera
2011-04-17, 18:56
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regardless
Hej!
Läste nått om att det ska funka bra med oljebaserad färg men hur blir det med vanlig målarfärg?
Hade kanske tänkt prova och ha i en squeezer,förväntar mig inte att det ska vara permanent men det borde väl sitta kvar i regn och dåligt väder i alla fall.

Vattenbasserad späs med vatten, är den inte det brukar lacknafta gå jättebra. Skaka dock ibland så det inte blir en yta ovanpå färgen.
Citera
2011-04-18, 02:46
Medlem
Citat:
Hej!

Du gör varken Paint(färg) eller ink(bläck), det enda du gör är att späda ut färg. Om målarfärgen är vattenbaserad späder du ut med vatten, om den är oljebaserad så blir lacknafta oftast bra.
Citera
2011-04-18, 09:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pyro860
Vattenbasserad späs med vatten, är den inte det brukar lacknafta gå jättebra. Skaka dock ibland så det inte blir en yta ovanpå färgen.

Citat:
Ursprungligen postat av TonyBystrom
Du gör varken Paint(färg) eller ink(bläck), det enda du gör är att späda ut färg. Om målarfärgen är vattenbaserad späder du ut med vatten, om den är oljebaserad så blir lacknafta oftast bra.
Hur blir färgen om man späder ut den med endast vatten? Kommer den sitta kvar om man drar en tag eller kommer den bara regna bort.
Hur skulle det bli om man späder ut vattenbaserad färg med lacknafta, blir det bara skit av allt då eller?
Jag vill att färgen ska sitta någorlunda bra men jag vill inte köpa 250ml paint/ink på highlights för 120:-
Citera
2011-04-18, 12:03
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Hur blir färgen om man späder ut den med endast vatten? Kommer den sitta kvar om man drar en tag eller kommer den bara regna bort.
Hur skulle det bli om man späder ut vattenbaserad färg med lacknafta, blir det bara skit av allt då eller?
Jag vill att färgen ska sitta någorlunda bra men jag vill inte köpa 250ml paint/ink på highlights för 120:-

Det beror på hur pass mycket du späder, men eftersom den är vattenbasserad så kan den regna bort ju.

Har för mig jag testat det med i min ungdoms fagraste vår... Du kan ju testa, du dör inte

120:- är rätt billigt, det brukar vara rätt bra ink.
Men visst, har man inte så bra ekonomi och vill trixa går detta utmärkt.

Nu ska vi se...
Du kan tömma en sprayburk och blanda med lacknafta och köra med.
Udden torkar dock ut ganska så fort.
Eller bara vanlig färg som är lacknaftebaserad.
Citera
2011-04-18, 13:01
Medlem
parkråttas avatar
Citat:
Vattenbaserad färg utspätt med vatten regnar INTE bort så länge den har torkat. Kör man i regnet=inga tags kvar dagen efter. Dock bleks de efter x antal år, har haft tags som suttit ute i 3 år med då blekts en del. Körde då med biltema väggfärg+vatten. Med tanke på att man får ut drygt 3 liter minst för typ en hundring är det billigt. Skulle vara kul att köpa en hink vit färg, dela upp och späda ut i halvlitersflaskor och slänga i lite akrylfärg i varje flaska, då har man en jävla massa olika kulörer om man vill.

Olje/lösnigsmedel-baserad färg går att spä med lacknafta, thinner, aceton osv. Hammarlack är ett exempel på färg. Kan vara bra med någon droppe bromsvätska också om man vill att markern inte ska torka ut lika snabbt. Blir ju dock aningen dyrare att köpa färgen och så ska man dessutom köpa lösningsmedel.

Tänk bara på att testa dig fram när du spär ut färgen, blir det för mycket vatten/lösningsmedel blir det genomskinligt. Kör i någon skokräm typ så du inte behöver spä ut så mycket, blir svårt att spä ut färg såpass mycket att det funkar bra i en flow utan att den blir för genomskinlig.

Vill du ha billigt ink kan du köpa en liter alkej. Blir drygt 85 spänn per 250ml. Kan finnas ännu billigare om man letar upp någon affär i närheten som har. Svårt att göra eget ink som sitter hyfsat. finns läderfärger osv som funkar att använda rätt billigt om man köper på internet. Bläckpennor-metoden finns ju men den är rätt dryg att göra och det blir ändå inget höjdarbläck.
Citera
2011-04-18, 13:38
Medlem
Citat:

Om den vattenbaserade färgen är permanent så sitter den bra när den torkat.(all väggfärg är permanent)
Varför skulle du späda ut vattenbaserad färg med lacknafta? Bara häll i vatten.

Oj, märkte nu att 2 redan svarat.
Citera
2011-04-18, 18:00
Medlem
Tack för alla svar, det uppskattas! Jag får hellt enkelt testa mig fram så ska de nog bli bra
Citera
2011-04-18, 20:35
Medlem
Citat:
Tack för alla svar, det uppskattas! Jag får hellt enkelt testa mig fram så ska de nog bli bra

Du kommer bara sabba färgen om du försöker med fel lösningsmedel, men gör som du vill.
Citera
2011-04-18, 20:50
Medlem
pyro860s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyBystrom
Du kommer bara sabba färgen om du försöker med fel lösningsmedel, men gör som du vill.

Tyst! Det är ju spänningen med att göra olika blandingar. Upptäcka vad som passar och inte
Citera
2011-04-19, 23:41
Medlem
muckelkakas avatar
Måste man byta ut skokrämen mot ink? Hade planerat att racka en sån trekantig kiwi mop imorn Och jag har inget bläck atm, Inga pengar och har ingen aning om hur man gör eget.
Citera
2011-04-19, 23:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av muckelkaka
Måste man byta ut skokrämen mot ink? Hade planerat att racka en sån trekantig kiwi mop imorn Och jag har inget bläck atm, Inga pengar och har ingen aning om hur man gör eget.

Beror helt på vad för skokräm det är i, vissa vita funkar det att köra med.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in