2006-03-30, 17:13
Medlem
Vandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dj_Slimme
Sägs ju att man ska koka den för att få den mer koncetrerad, samt för att få bort alla onödiga lösningsmedel

Jag kopierade lite från whoa. Det är alltså INTE jag som har skrivit detta.

"Det är fan farligt att folk säger koka. Folk som är befriade från sunt förnuft kan ju få för sig att faktiskt värma upp skiten till vattens kokpunkt. Föreslår att man säger koncentrera istället ^^

Att hålla ölburk över värmeljus är nog det dumaste jag läst hitils. Det ger inte bara en härlig antädningskälla (ljuslågan). Dessutom kommer den värme(som f.ö är många hundra grader för varm) som uppstår bara bli på en punkt av burken. Det sprids i jämnt. Det ökar risken ytterliggare att lyckas 'spränga' skiten eller något annat kul.

De som inte kan något men ändå vill vara haaardkååår: Lämna bara inket i en behållare utan locket på. Det som dunstar först i flaskan är det som dunstar först på väggen, dvs om det är något nice lösningsmedel i som har som främsta uppgift att torka RIKTIGT snabbt så kommer det att försvinna först(vanligtvis).
De som vågar satsa lite mer värmer upp skiten i ett vattenbad. Ta det ute. Sure, risken att något händer är liten MEN om det händer så kommer du ångra dig (dont do the crime if you cant ... ).
Koka upp vatten inne och häll upp i någon kastrull du kan ta ut. Häll ditt ink i lämplig behållare(vissa ink,färger fuckar med vissa metaller eller med plast.. Glas kan spricka men är annars ett bra alternativ).
Håll nere ink-flarran i vattnet stundvis och ta upp då och då för att undvika FÖR snabb upphettning... Låt det hela ske långsamt.

Tillfällen då man kan "koka" ink och t.om kanske förbättra det är:
*När inket har för mycket lösningsmedel(täcker dåligt eller rinner för mycket)
*När man köpt något (kanske billigare) ink och vill ersätta dom oftast 'dåliga' lösningsmedlen som finns i från början. ALTSÅ, om du har något bra lösningsmedel hemma som du vill ha i utan att tunna ut inket mera.

I ink nowadays så har dom oftast rätt mesiga lösningsmedel. Det för att det ska vara lättare att frakta(slippa massa säkerhetstaganden som kostar pengar) och för att man ska kunna nå ut till alla länders(sverige som är väldigt hårda med t.ex. Xylen).
Föresten hur kul skulle det vara om det plötsligt kom det ultimata inket som alla kan få tag i, få buffs med och dessutom kostade som vanligt?

Det finns nästan inget ink som ger riktigt feta buffs eller lämnar ordentligt med ghost's direkt från flaskan. Räkna med att de flesta större bombare som varit med ett tag(jorå, de finns på whoa) gör något med sitt ink innan dom använder det.

Xylen används i "vardagligt färgbruk" till elektrostatisk sprutmålning(fick jag det där rätt?) eftersom xylen inte skapar någon elektrisk laddning.
Förr i tiden användes dock Xylen(när vi pratar om det så här ska vi egentligen använda oss av ordet xylol) som lösningsmedel i "alla starka färger". Nowadays så är inte xylol det bästa(både ur personligsäkerhets-, miljö- och 'slutprodukts'- synpunkt). Cellulosaförtunning(och annat) har nästan helt ersatt användandet av xylol.
Cellulosaförtunning är inga bestämda kolväteföreningar utan kan variera från blandning till blandning. Vissa innehåller xylol, vilket inte nödvändigtvis betyder att den är bättre.

Bubblar vattnet har du antingen för hög temperatur på vattnet(brukar kallas att vattnet "kokar") eller så har du tagit mineralvatten. Om det senare stämmer så är det nog ingen större fara.

Om du redan 'kokat' ditt meto så behöver du inte gör det igen.

Det är olika från plast till plast om det kommer smälta. Men om du nu har tillgång till något så utmärkt som ölburkar föreslår jag att du använder dom också.

Poängen med att sänka ner något i ett vattenbad är att värmen ska överföras jämt och mer lätt kontrollerat. Har du "bubblande vatten" så tänk efter. Vill du att ditt ink ska bli "bubblande ink" ?
NEJ är svaret.

När man säger koka ink så menar man inte KOKA. Koncentrera.

Värm försiktigt upp skiten så att lösningmedelen i inket lättare(därmed snabbare) förångas. Ju varmare desto snabbare. Blir det fööör varmt blir det okontrollerat och du vet inte var det kan sluta.

Ta det lugnt i början. Tänk igenom det du gör. Arbeta med tidningar under så om du spillar så är det ingen fara."
Citera
2006-03-30, 19:39
Medlem
brcks avatar
Lite av en whoa-fråga, men funkar grog i en poster marker 30 mm?
Citera
2006-03-30, 19:47
Medlem
memorexoneces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brck

Ja.
Utgå från att alla inks fugnerar i (bla. postermarker) flows. Så länge det inte är så tjockt att det inte går igenom stiftet. Är det rinnande så .
Citera
2006-04-04, 11:28
Avslutad
Någon som vet var jag kan köpa bläck eller nått?
Har nämnligen en riktigt tjock penna man kan skruva av locket på och fylla på jag hittade på ett tak () Och den börjar ta slut (Undra vaför), så jag undrar var man kan köpa bläck eller liknande att fylla på denna med?

(Helst inte Internetaffärer)
Citera
2006-04-04, 15:37
Medlem
Vandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Någon som vet var jag kan köpa bläck eller nått?
Har nämnligen en riktigt tjock penna man kan skruva av locket på och fylla på jag hittade på ett tak () Och den börjar ta slut (Undra vaför), så jag undrar var man kan köpa bläck eller liknande att fylla på denna med?

(Helst inte Internetaffärer)

Highlights säljer, bokhandlare brukar ibland sälja osv osv, det är väll bara fråga runt.
Citera
2006-04-04, 15:54
Avslutad
Att fylla på med bläck från vanliga blåa bläckpennor, är det något bra?
Tror vid närmare eftertanke att denna var det från början då den har exakt samma färg
Citera
2006-04-04, 16:30
Medlem
Vandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ichisebe
Att fylla på med bläck från vanliga blåa bläckpennor, är det något bra?
Tror vid närmare eftertanke att denna var det från början då den har exakt samma färg

Sno ink från bokhandeln om det är så dyrt, men om du går i skolan så kan du ju sno från bildsalarna...
Citera
2006-04-04, 21:01
Medlem
The_arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandal
Sno ink från bokhandeln om det är så dyrt, men om du går i skolan så kan du ju sno från bildsalarna...

Träslöjderna brukar ha en del färger också. Lack bets osv. Metall färger. Iaf på 3 olika högstadieskolor som jag varit på.
Citera
2006-04-04, 21:36
Medlem
albostyles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av brck

Ja.
Citera
2006-04-05, 11:45
Medlem
Vandals avatar
Måste man ha glasets i färgen för att det ska sätta sig ordentligt på glas? Jag har provat 100 tals olika blandningar men får ingenting som jag blir nöjd över, antingen så "bleks" inken så man ser igenom den eller så blir den kolsvart ( som jag vill ha den ) men fastnar inte alls utan går att torka bort.
Citera
2006-04-05, 12:43
Medlem
The_arnes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vandal
Måste man ha glasets i färgen för att det ska sätta sig ordentligt på glas? Jag har provat 100 tals olika blandningar men får ingenting som jag blir nöjd över, antingen så "bleks" inken så man ser igenom den eller så blir den kolsvart ( som jag vill ha den ) men fastnar inte alls utan går att torka bort.

Glasets har tagits upp i många tidigare trådar men det spelar väl inte så stor roll nu.

Glasets etsar sig in i glaset, utan glasets fäster inte färgen alls bra på ytan. Du kan ju alltid fortsätta med dina alkemist experiment, men lättast är bara att fixa riktig glasets. Testa att droppa på ditt finger, får du frätskador har du fått jackpot.
Citera
2006-04-05, 14:22
Medlem
Vandals avatar
Citat:
Ursprungligen postat av The_arne
Glasets har tagits upp i många tidigare trådar men det spelar väl inte så stor roll nu.

Glasets etsar sig in i glaset, utan glasets fäster inte färgen alls bra på ytan. Du kan ju alltid fortsätta med dina alkemist experiment, men lättast är bara att fixa riktig glasets. Testa att droppa på ditt finger, får du frätskador har du fått jackpot.

Okej, jag tänkte om man kunde gå runt det där med glassets på något enkelt sätt. tack för svaret iallafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in