2009-10-18, 17:29
Bannlyst
Hejsan

Igen

Flashback.info

Jo jag har funderat lite på det här med könskvotering och kommit fram till följande;

I dagens jämställda Sverige så har kvinnor och män exakt samma förutsättningar för att lyckas med sina karriärer. Kvinnor får till och med studera precis vad de vill idag! De får även rösta! Det här med kvotering rimmar illa om man förespråkar jämställdhet mellan könen alltså det som feminism egentligen står för.

För det första så kan kvinnor ses som intellektuellt handikappade med tanke på att våra hjärnor är annorlunda byggda enligt vedertagen forskning.

Följande citat kommer ifrån: http://sv.wikipedia.org/wiki/Kvinna
"Kvinnans hjärna skiljer sig från mannens. Mannens storhjärna är 8-10% större än kvinnans. Mannen har 4% fler hjärnceller än kvinnor och 100 gram mer hjärnvävnad. I kvinnans hjärna sitter neuronerna mer kompakt speciellt i hjärnans språkcentra. Mannens hjärnaktivitet är mer koncentrerad till den vänstra hjärnhalvan än för kvinnan vars aktivitet är jämnt fördelad mellan hjärnhalvorna. Den vänstra hjärnhalvan är medveten och analytisk medan den högra är omedveten, helhetsuppfattande och spatial."

Sen så vet väl alla att männen inte bara har en bättre fungerande hjärna utan de har även en fördel eftersom de är bättre fysiskt byggda i stort.

Så summan av detta är att kvinnor i själva verket inte är passande i beslutsfattande positioner, inte heller har de den muskelstyrka som krävs för vissa jobb, tex brandman, väktare, polis. Såklart att det finns undantag som avviker från den generella modellen.

Om man börjar kvotera in kvinnor i styrelseposter och liknande arbeten som de generellt sett inte klarar av så kommer samhället att utvecklas i en nedåtgående spiral där inte den bäst lämpade får platsen utan den av rätt kön får jobbet.

Vidare så kan man se kvotering som ett sätt att diskriminera ett kön åt gången. Ibland diskrimineras männen och ibland kvinnor, beroende på vilket kön som ska kvoteras in. Men det kommer alltid vara ett kön som diskrimineras om man tillämpar detta.

Jag tycker att alla ska få chansen att tävla på lika villkor oavsett kön, så jag kan se mig själv som en feminist som vill bekämpa orättvisor medan de som kallar sig för feminister och är för kvotering är för en konsekvens diskriminering.

Vad tycker ni övriga om könskvotering?
Senast redigerad av WankingVagina 2009-10-18 kl. 17:31.
Citera
2009-10-18, 20:45
Moderator
pewpews avatar
Mot kvotering men inte av samma skäl som du. Sen får du nog läsa på lite intelligens mellan kvinnor och män.

Ja det finns fler män med högre iq än kvinnor, men det finns oxå fler män med lägre iq än kvinnor. Mao ligger kvinnans IQ mer jämt fördelat än männens. Rent krasst innebär det, om vi nu ska gå in på det att det finns fler normalbegåvade kvinnor att tillgå än män och 99 procent av alla kräver inte mer än normalbegåvning.

Vad gäller fysik, ja det finns yrken som lämpar sig mer eller mindre för olika kön. Jag tycker inte heller att vi ska ha någon form av kvotering däremot har jag inget emot positiv särbehandling inom yrken där ett kön dominerar.

Sen tror jag att det vore lämpligt att se över urvals kriterierna för vissa yrken. Jag säger inte att det går att ändra dem, men många kriterier har funnits där i femtio år och både teknik mm har ändrats, och kanske därför gjort att vi bör ändra kriterier för yrket och därmed öppna upp för det underrepresenterade könet
Citera
2009-10-18, 20:54
Medlem
Babsies avatar
Jag håller med dig om könskvotering, alla ska behandlas lika oavsett kön, men för det första är det inte bara kvinnor som blir kvoterade, t.ex: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1025884

För det andra så har hjärnstorlek marginell betydelse om man inte använder den rätt, att påstå att vi kvinnor är intellektuellt handikappade tyder bara på att du är en omogen tönt, ta och titta på vilka det är som presterar bäst i skolan så ser du hur verkligheten ser ut...

Angående fysisk styrka så är det ytters få yrken där det egentligen behövs nuförtiden, grovjobbare kan med lätthet bytas ut mot maskiner nuförtiden, vilket det i allt högre utsträckning också gör.
Citera
2009-10-18, 21:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Babsie
Jag håller med dig om könskvotering, alla ska behandlas lika oavsett kön, men för det första är det inte bara kvinnor som blir kvoterade, t.ex: https://www.flashback.org/showthread.php?t=1025884

För det andra så har hjärnstorlek marginell betydelse om man inte använder den rätt, att påstå att vi kvinnor är intellektuellt handikappade tyder bara på att du är en omogen tönt, ta och titta på vilka det är som presterar bäst i skolan så ser du hur verkligheten ser ut...

Angående fysisk styrka så är det ytters få yrken där det egentligen behövs nuförtiden, grovjobbare kan med lätthet bytas ut mot maskiner nuförtiden, vilket det i allt högre utsträckning också gör.

Hejsan!

Betyg i skolan visar enbart hur pass ambitiös en person är och även hur dess sociala färdigheter används i syfte att "smöra" för läraren som det kallades. Betyg är knappast något som visar hur intelligent någon är. Det är inte primärt storleken som har betydelse när det gäller hjärnan. Men jag förstår att du kan dra den slutsatsen för du är väl en kvinna misstänker jag?

Mäns vänstra hjärnhalva fungerar bättre än kvinnans och män är således bättre på att fatta kloka beslut. Kvinnans hjärna funkar lite som vi läste här ovanför och passar bättre till att användas för barnpassning och liknande då de har en starkare "intuition" än män. Därför borde man inte heller kvotera in män inom barnomsorg tycker jag just nu.

För att vara en lyckad beslutsfattare krävs en god analytisk förmåga som tyvärr de flesta kvinnor saknar. Jag vet sen tidigare att de är mer jämna i IQ-tester men det krävs alltså en ledare med en hög intelligens. Sen att det finns fler idioter bland männen ändrar inte det faktum att vissa män är intelligentare än de "intelligenta" kvinnorna.

Jag skulle aldrig vilja ha en man som är en idiot på en plats bara för att han är man, det var själva huvudmeningen med mitt inlägg. Men som sagt så passar män bättre i ledande positioner inom näringsliv och inte minst politik. Se bara hur det går för Socialdemokraterna med en inkvoterad ledare. Fredrik Reinfeldt är mer populär hos sossarna än deras egna statsminister kandidat.
Senast redigerad av WankingVagina 2009-10-18 kl. 21:56.
Citera
2009-10-18, 22:11
Medlem
Empresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WankingVagina

Mäns vänstra hjärnhalva fungerar bättre än kvinnans och män är således bättre på att fatta kloka beslut. Kvinnans hjärna funkar lite som vi läste här ovanför och passar bättre till att användas för barnpassning och liknande då de har en starkare "intuition" än män. Därför borde man inte heller kvotera in män inom barnomsorg tycker jag just nu.

Jag hittade all din information på Wikipedia, man kunde tro att du använt dig av kopiera/klistra in av texterna då det var så identiskt skrivna.

Vilka "vi läste här ovanför"?
Bara för att du förmedlar något från wikipedia så är det knappast någon vetenskaplig bevis på att det är rätt bara för att du håller med om det också.

Wikipedia skrivs av olika människor som kan uppfatta och tolka texter från källorna de hämtar in materialet från för att sedan skriva på wikipedian, i och med att det är fritt för vem som helst att skaffa konto på wikipedia och redigera texter..
Texterna på wikipedia granskas inte heller av expertiser på olika områdena som finns på Wikin.

Med tanke på hur du svara så kan man ju undra om du tål att folk är källkritiska och är av en annan åsikt än dig.

Jag själv är emot könskvotering. Men knappast av de skälen du anger.
Utan jag anser att det är upp till individen att avgöra om de klar de ställda kraven eller inte.
Citera
2009-10-18, 22:16
Medlem
Citat:

För att vara en lyckad beslutsfattare krävs en god analytisk förmåga som tyvärr de flesta kvinnor saknar. Jag vet sen tidigare att de är mer jämna i IQ-tester men det krävs alltså en ledare med en hög intelligens.

Nja, nu vet jag inte riktigt var du fått den uppfattningen ifrån. Jag har haft ett antal jobb och jag kan säga att alla chefsroller inte alls främst kräver en god analytisk förmåga. vissa ledarskap kräver en doer, vissa kräver en diplomat, vissa kräver en hårding osv.

Citat:
Betyg i skolan visar enbart hur pass ambitiös en person är och även hur dess sociala färdigheter används i syfte att "smöra" för läraren som det kallades. Betyg är knappast något som visar hur intelligent någon är.

tror att hur ambitiös en person är i kombination med dess sociala färdigheter är ganska viktigt vid val av en chef?
Citera
2009-10-18, 22:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Empress
Jag hittade all din information på Wikipedia, man kunde tro att du använt dig av kopiera/klistra in av texterna då det var så identiskt skrivna.

Vilka "vi läste här ovanför"?
Bara för att du förmedlar något från wikipedia så är det knappast någon vetenskaplig bevis på att det är rätt bara för att du håller med om det också.

Wikipedia skrivs av olika människor som kan uppfatta och tolka texter från källorna de hämtar in materialet från för att sedan skriva på wikipedian, i och med att det är fritt för vem som helst att skaffa konto på wikipedia och redigera texter..
Texterna på wikipedia granskas inte heller av expertiser på olika områdena som finns på Wikin.

Med tanke på hur du svara så kan man ju undra om du tål att folk är källkritiska och är av en annan åsikt än dig.

Jag själv är emot könskvotering. Men knappast av de skälen du anger.
Utan jag anser att det är upp till individen att avgöra om de klar de ställda kraven eller inte.

Men lilla gumman... Om du har möjlighet att läsa om min första text tills dess att du förstår den så ser du att jag har skrivit att det är ett citat därifrån. Alltså så har jag klipp och klistrat, vilken underbar slutledningsförmåga du besitter!

Det är vedertagen fakta det som jag citerade från wikipedia, jag har läst samma sak på åtskilliga ställen tidigare.

Men visst, du får förneka fakta hur mycket du vill om du känner dig smartare.
Citera
2009-10-18, 22:22
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Jag tycker att alla ska få chansen att tävla på lika villkor oavsett kön, så jag kan se mig själv som en feminist som vill bekämpa orättvisor medan de som kallar sig för feminister och är för kvotering är för en konsekvens diskriminering.

Varför är du så angelägen om att göra feminist till ett honnörsord som du vill beteckna dig med?
Citera
2009-10-18, 22:23
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Men lilla gumman...

...och där visade på din egen innehållslösa substans...

Men lilla gumman är tomhundarnas honnörsord.

Två dygn i skamvrån för dig.
Citera
2009-10-18, 22:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av intemittnamn
Nja, nu vet jag inte riktigt var du fått den uppfattningen ifrån. Jag har haft ett antal jobb och jag kan säga att alla chefsroller inte alls främst kräver en god analytisk förmåga. vissa ledarskap kräver en doer, vissa kräver en diplomat, vissa kräver en hårding osv.

tror att hur ambitiös en person är i kombination med dess sociala färdigheter är ganska viktigt vid val av en chef?

Ja du har helt rätt i det att det ibland krävs lite olika typer av chefer beroende på företag och vad han eller hon har ansvarar för.

Honan skrev att det var ett tecken på att de skulle vara intelligenta angående deras prestationer i skolan. Vilket är helt fel. Det är lätt att få bra betyg i gymnasiet om man lägger manken till. Vem som helst klarar av att få ett MVG i vilken kurs som helst. Det är inte särskilt avancerade saker man lär sig där. Män brukar i regel mogna senare och ta studierna mer på allvar ju äldre det blir. Män kan anses vara omogna, oansvariga m.m. när de går på gymnasiet men de lär sig med tiden.

Men nu handlar tråden om kvinnor som inte förtjänar att dem hamnar i chefspositioner enbart pga fittan. Jag skrev tidigare att det såklart finns undantag också, sådana som får jobbet för att de är rätt kvinna för jobbet.

Eller män som inkvoteras.. det är lika fel det med i ett rättvist samhälle.

Mona Sahlin är ett klockrent exempel på en imbecill kvinna som har blivit inkvoterad.
Citera
2009-10-18, 22:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av InnocentWar1
Varför är du så angelägen om att göra feminist till ett honnörsord som du vill beteckna dig med?

Feminist är i grunden ett bra ord. Men folk som kallar sig feminister är inte alltid lika bra. Typ som att nazister kallar sig för patrioter.

Sen kan du väl bemöta innehållet i mitt första inlägg istället för att haka upp dig på petitesser?
Citera
2009-10-18, 22:45
Medlem
InnocentWar1s avatar
Citat:
Feminist är i grunden ett bra ord. Men folk som kallar sig feminister är inte alltid lika bra. Typ som att nazister kallar sig för patrioter.

Sen kan du väl bemöta innehållet i mitt första inlägg istället för att haka upp dig på petitesser?

Tycker inte att det är en petitesse. Feminist är för mig detsamma som separatist och det är inte bra. Vad det beträffar ditt inlägg är det för mig ointressant att se i könsperspektiv. Jag ser individer för vad de är, gör och kan utan att sila dem genom något könsfilter.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in