• 1
  • 2
2009-10-18, 12:38
Medlem
Millencolins avatar
Hejsan gott folk!
Hade tänkt införskaffa mig ett fisheye objektiv och undrar ifall det finns någon/några som har bra erfarenhet av dessa härliga objektiv. Det jag tänker på mest är väl kvalite för priset, dock ska det inte bli några skysummor. Har kollat in ett Sigma Fisheye 10/2,8 och undrar ifall det är ett bra objektiv. Undrar även ifall försäljaren Japan Photo är trovärdig, har bra support och kundservice m.m. Valde Japan Photo mycket för att priset var så otroligt lågt, men så blir man förstås lite fundersam också.

Tack på förhand!
Citera
2009-10-18, 12:48
Medlem
Jag vet egentligen inget om objektivet men tänkte bara säga att Japan Photo har alltid varit bra när jag handlat där....
Citera
2009-10-19, 18:50
Medlem
Om du bor i Stockholm, eller i närheten, kan du ju åka in till japanfotos butik på sveavägen om du inte vill beställa på nätet.
Citera
2009-10-19, 19:21
Medlem
Millencolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cliosport
Jag vet egentligen inget om objektivet men tänkte bara säga att Japan Photo har alltid varit bra när jag handlat där....

Okej, men det var ändå goda nyheter

Citat:
Ursprungligen postat av n1klass
Om du bor i Stockholm, eller i närheten, kan du ju åka in till japanfotos butik på sveavägen om du inte vill beställa på nätet.

Nej tyvärr, 40mil till huvudstaden!
Citera
2009-10-19, 21:58
Moderator
rotadents avatar
Cyberphoto gillade objektivet i alla fall. Ett tips är att kolla deras sida även om du tänker beställa från någon annan, de har ju bra recensioner på många produkter:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fish10ni

Vilken helvetisk prisskillnad det var för övrigt
Citera
2009-10-19, 23:38
Medlem
Millencolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotadent
Cyberphoto gillade objektivet i alla fall. Ett tips är att kolla deras sida även om du tänker beställa från någon annan, de har ju bra recensioner på många produkter:
http://www.cyberphoto.se/info.php?article=fish10ni

Vilken helvetisk prisskillnad det var för övrigt

Ja, men jag tänkte bara på en grej, produkten heter "Sigma EX 10/2,8 DC HSM Fisheye till Nikon" fast "Bilderna är tagna med en Canon EOS 450D".

Ja exakt! Det är prisskillnaden som gör mig så kåt i objektivet, bara inte skiten tar slut innan jag ska beställa!
Citera
2009-10-19, 23:40
Moderator
rotadents avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millencolin
Ja, men jag tänkte bara på en grej, produkten heter "Sigma EX 10/2,8 DC HSM Fisheye till Nikon" fast "Bilderna är tagna med en Canon EOS 450D".

Ja exakt! Det är prisskillnaden som gör mig så kåt i objektivet, bara inte skiten tar slut innan jag ska beställa!

De recenserar optiken en gång även om den finns till flera mounts, så det står samma sak i Sony-artikeln. Det brukar spela mindre roll tycker jag, testbilderna är ändå representativa.
Citera
2009-10-21, 22:14
Medlem
mmas avatar
VAd är det som gör att du väljer sigmas före nikons egna 10.5 fisheye?
Citera
2009-10-21, 23:19
Medlem
Millencolins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma

Berätta gärna fördelarna med Nikon's, jag har ingen aning.
Citera
2009-10-21, 23:20
Medlem
xiqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mma
Prisskillnaden är ju ganska förödande.
Citera
2009-10-22, 06:20
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av xiq
Prisskillnaden är ju ganska förödande.

Jasså? Vart och hur kollade du då? Personligen tycker jag inte att nikons för 7 585:- och sigmas för 7 265:- är förödande... men hey.. det är bara jag det.

Om man köper nått för över 7000kr och du tycker prisskillnad på ~300kr är förödande?

Nåja.
Citera
2009-10-22, 06:22
Medlem
mmas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Millencolin
Berätta gärna fördelarna med Nikon's, jag har ingen aning.

Jag vet tyvärr för lite, jag har ingen erfarenhet av fisheyes tyvärr, men nikons egna är ju prisat och ska vara kanonbra.

Gå till www.fotosidan.se tycker jag, så skriver du en fråga om att du "velar" mellan dessa två och undrar vilken du ska ta så får du säkert mycket svar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in